Vietnamilaiset marjastajat.

Vierailija

Nyt ne taas tuloo rohmuamaan parhaat päältä, puoli-ilmaista työvoimaa suomalais yrittäjille, kyllä on mallillaan talous elämä, täällä olis omasta takaa ukkoo ja akkaa laittaa metsään vaikka millä mitalla.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Lainaus:

Nyt ne taas tuloo rohmuamaan parhaat päältä, puoli-ilmaista työvoimaa suomalais yrittäjille, kyllä on mallillaan talous elämä, täällä olis omasta takaa ukkoo ja akkaa laittaa metsään vaikka millä mitalla.

Hyvä on,että edes joku kerää! Suomalaiset on liian laiskoja siihen hommaan! Marjastaminen ei ole ihan kaikista helpointa ja kevyintä askarta.

Vierailija

Paikallislehdestä luin tänään, että viisumin tarvitsevia poimijoita
tulee arviolta neljä tuhatta. STT:n saaman selvityksen mukaan isoja
metsämarjanpoimijoita kutsuvia yrityksiä on Suomessa noin kymmenen
ja heidän kauttaan poimijoita tulee noin 3300. Suurin osa tulee Thaimaasta,
noin 2300. Lisäksi tulee paljon omatoimisia poimijoita maista, joista ei
tarvitse viisumia. Joukossa on paljon venäläisiä, joilla on viisumi ennestään.

Tuo on tietenkin vähän kaksipiippuinen juttu. Saisivatko suuret yritykset sitten
tarpeeksi työvoimaa "suomalaisista ukoista ja akoista"? Tuskin, mutta kyllä
täällä itärajalla vähän ottaa päähän, kun venäläiset "matkailijat" käyvät parhailta
paikoilta mustikat keräämässä :-(

Vierailija

Mitenkähän noilla poimijoilla on puhtaus ynnämuut hygienia-asiat kohdallansa? Metsissä ei tiettävästi ole vessoja ja käsienpesu mahdollisuuksia. Viettävät siellä vissiin kokonaisia päiviä.
Itse olen nuoruudessani ollut monta kesää poimimassa mansikoita ja kun kaukaisille pelloille vietiin, koko päivä oltiin metsävessan varassa.
Sen jälkeen olen AINA huuhdellut valmiiksipoimitut marjat.
Että silleen:))

Vierailija

Lainaus:

Voi niille jakaa näitä kerta käyttöhanskoja, ja poimurilla kai ne nuhtää etupäässä!

Varmaan tarkoitettiin, että ne maassa vielä olevat marjat saattavat olla pissaisia - ja muutakin.

Vierailija

Lainaus:

Mitenkähän noilla poimijoilla on puhtaus ynnämuut hygienia-asiat kohdallansa? Metsissä ei tiettävästi ole vessoja ja käsienpesu mahdollisuuksia. Viettävät siellä vissiin kokonaisia päiviä.
Itse olen nuoruudessani ollut monta kesää poimimassa mansikoita ja kun kaukaisille pelloille vietiin, koko päivä oltiin metsävessan varassa.

Poimurilla luulisin heidän poimivan. Ja olen kuullut, että maissa, joissa syödään sormin (taitellulla leipäviipaleella) pidetään toinen käsi puhtaana ja toista kättä käytetään ns. likasemmissa hommissa !

Vierailija

Lainaus:

Sama juttu on ollut mielessä , enkä ihan heti osta valmiiksi poimittuja marjoja. sehän oli roskamössöä kun kerran näytti telkkarissa thaimaalaisten marja saaliita. että jääköön väliin myös ne mehut mitkä niistä marjoista tehdään.

Vierailija

Torimarjat ne vasta paskasia ovat varpuset, pulut, lokit paskoo joka paikkaan tori myyjät noukkivat paskasimmat marjat päältä pois, sama se on itsekerätyt, ketut, hirvet yms, kusevat paikkaa katsomatta parhaille marjamättäille.
Suo siellä vetelä täällä!

Vierailija

Lainaus:

No menkää keräämään, älkääkä istuko voivottelemassa tietokoneen ääressä. Hikistä ja selän kipeäksi saavaa hommaa se on, luulisi valittajien tietävän. Antakaa kerätä niitten, jotka viitsivät, etteivät hyvät marjat homehdu metsiin.

Vierailija

Voi ,voi,kyllä kansalla on murheet!
En ole kuullut,että metsämarjoista olisi sairastuttu.
Koskahan kielletään tälläisen hömsötyksen takia marjastus kokonaan!
Metsissä ,missä liikkuu hirviä ja muita nelijalkaisia eläimiä on ulosteita nähtävillä ihan etsimättä.Supikoiran kakka se vasta kiinnostavan näköinen keko on.
Älkää hyvät ihmiset syökö enään luonnon antimia.
Varminta on ostaa kaupan hyllyltä pilleripurkit ja ottaa kaikki terveyspaukut purkista .

Annetaan poimintarauha marjastajille.Niille yrittäjille ,jotka jalostavat marjatuotteet markkinoille toivotan satoisia metsämarjavuosia.
Mieluimmin marja Suomen puhtaista metsistä kuin ulkomailta epäselvissä olosuhteissa kasvatettuja ja poimittuja
tuotteita.
Kannatetaan kotimaista lähiruokaa,sillä sitähän luonnon antimet, marjat ja sienet ovat.
Kaikki kynnelle kykenevät.Yksi päivä metsässä antaa hyvän mielen pitkäksi aikaa.Ja uskon samalla turhat pelotkin häviävät,siis ulkoilemaan ja se on
TERVEYDEKSI

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

No menkää keräämään, älkääkä istuko voivottelemassa tietokoneen ääressä. Hikistä ja selän kipeäksi saavaa hommaa se on, luulisi valittajien tietävän. Antakaa kerätä niitten, jotka viitsivät, etteivät hyvät marjat homehdu metsiin.

Ja minähän en paskaa kotiini kanna, marjojen muodossa ainakaan!

Vierailija

Kyllä täällä etelässä näyttää kerääjät olevan erittäin mummoikäisiä. Kunhan näistä aika jättää, ei ole suomalaisista metsämarjojen poimijoiksi - ei viitsitä. Eli muuten jää kaikki metsiin. Hyvä, että ulkomaalaiset tulevat. Elättävät näillä tuloilla perheitään. Kunhan eivät tule kenenkään nurkkiin eli jokamiehenoikeus-tavat. Tätähän suomalaiset näyttävät kovasti "viljelevän" eli tulevat mökkitonteille noukkimaan sienet ja marjat, jopa kun asukas on paikalla. Pahinta on kun näillä vanhoilla ihmisillä ei ole enää tapoja (aikanaan kyllä annettu kotikasvatus) - ahneus päällimmäisenä. Rumaa.
Metsiin mätänee paljon marjoja ja sieniä. Hyvä, että niitä kerää edes jokunen.

Vierailija

Olen myös sitä mieltä että marjoja kyllä riittää poimittavaksi ainakin tänä kesänä kaikille haluaville. Eikä nämä thaimaalaiset poimijat tule kenenkään asutuksien läheltä poimimaan kait. Eilen poimin ämpärillisen poimurilla. Aina minullakin tulee mieleen valmiiksi ostetuista marjoista että minkälaisilla käsillä ne on poimittu. Miesten tapa päästellä vesiä tiedetään. Samoin metsässä tulee mieleen onkohan eläinten ulosteita mukana marjoissa.
Hyviä ovat kuitenkin syödä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat