masennuslääkkeen lopettaminen

Vierailija

Olen syönyt n. vuoden Cipralex-nimistä masennuslääkettä (10mg). Puolitin annoksen muutaman viikon ajan ja nyt otan tämän puoli-annoksen 3 kertaa viikossa (lääkärin kehotuksesta). Haluan yrittää ilman lääkettä koska minua se väsyttävää aika lailla ja näen kummallisia unia. Lisäksi olen huomannut että muistini on huonontunut lääkkeen käytön myötä.
Ongelmana on, vähennettyäni lääkkeen syöntiä, ettei tunnu oikein hyvältä. Elikkä tuttu alakuloisuus hiipii taas esiin. Kun jaksaisi harrastaa jonkin verra liikuntaa, niin sekin auttaisi. Mutta kun ei jaksa, siivoaminenkin tuntuu ylivoimaiselta. Ruuan laitto ei kiinnosta tippaakaan. Oikeastaan ainut asia mikä kiinnostaa on puutarhan hoito.
Onko muilla kokemusta "serotoniini-pillereistä", niiden vaikutuksesta ja lopettamisen onnistumisesta?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Lainaus:

Olen syönyt n. vuoden Cipralex-nimistä masennuslääkettä (10mg). Puolitin annoksen muutaman viikon ajan ja nyt otan tämän puoli-annoksen 3 kertaa viikossa (lääkärin kehotuksesta). Haluan yrittää ilman lääkettä koska minua se väsyttävää aika lailla ja näen kummallisia unia. Lisäksi olen huomannut että muistini on huonontunut lääkkeen käytön myötä.
Ongelmana on, vähennettyäni lääkkeen syöntiä, ettei tunnu oikein hyvältä. Elikkä tuttu alakuloisuus hiipii taas esiin. Kun jaksaisi harrastaa jonkin verra liikuntaa, niin sekin auttaisi. Mutta kun ei jaksa, siivoaminenkin tuntuu ylivoimaiselta. Ruuan laitto ei kiinnosta tippaakaan. Oikeastaan ainut asia mikä kiinnostaa on puutarhan hoito.
Onko muilla kokemusta "serotoniini-pillereistä", niiden vaikutuksesta ja lopettamisen onnistumisesta?

Ei ole kokemusta mutta läheltä seurannut ihmistä joka käytti cibramil tai jotain sinne päin oli lääkkeen nimi.
Hän valvoi yöt ja nukkui päivät eli silleen sai ihmeellisiä raivokohtauksia jne. joten en tiedä tekikö lääke onnellisemmaksi.

Sinullahan on hyvin kun puutarhan hoito kiinnostaa ei siis syytä huoleen nauti siitä.
Eihän meitä ketään aina kaikki jaksa kiinnostaa.

Vierailija

Sinulla on ollut aika pienellä annoksella tuo Cipralex. Olin joskus asiantuntijan luennolla, jäi mieleeni kyseisen lääkkeen hyvät vaikutukset. Moni on siitä hyötynyt ja hoitoa voidaan jatkaa useita vuosiakin.Jaksamattomuus ja väsymys voi johtua itse alakuloisuudestakin eikä kyseisestä lääkkeestä.Toki kaikki on yksilöllistä sivuvaikutukset ja annostuksen vahvuus ym. Yksi lääke sopii yhdelle, toinen toiselle. Kannattaa avoimesti keskustella lääkärin kanssa asiasta. Masennusta kuitenkin kannattaa hoitaa joko lääkkein tai ilman.Pienin askelin eteenpäin. Pienikin määrä liikuntaa on parempi kuin ei ollenkaan. Hyvää kesän jatkoa ja iloa puutarhasta.

Vierailija

Lääkärit antavat lääkkeitä mielellään, mutta niitä ei kannata syödä. Mainitsemasi lääke tekee juuri sen , ettei mikään kiinnosta eikä riitä virta. Masentunut tarvitsee lääkityksen aluksia, mutta jos se jatkuu yli 6 kk, niin sitten pyrkisin eroon jo.. Seinään ei saa lopettaa, mutta pikkuhiljaa vähentämällä olen itse lopettanut. En ole lääkäri !

Vierailija

Syön tuota samaa Cipralex lääkettä ja samalla 10 mg annoksella. Aiemmin söin Cipramilia ja lääke vaihdettiin pienempien sivuvaikutusten vuoksi. Lääkitys on minulla ollut nyt kaikkiaan 11 vuotta!
Taustalla vaikea työuupumus,masennus, unettomuus ja ahdistuneisuus.
Lääkkeeseen olen varsin tyytyväinen ja yritän unohtaa sivuvaikutukset ja keskittyä siihen olennaiseen lääkkeen apuun minulle. Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia ja ne on hyväksyttävä tai vaihdettava lääkitystä tai voi yrittää lopettaa kuten sinä. Lääkkeen tarkoitushan on auttaa tai helpottaa meidän kulloistakin vaivaa tai sairautta.

Minäkin kokeilin vähentäen lopettaa lääkitystä, mutta huonoin tuloksin, vieroitusoireet ja mielialan muutokset sieltä lähti esiin. Tyydyn suosiolla tähän pieneen annokseen lääkettä, kun kokemusta on aivan järjettömän suurista lääkeannoksista kohdallani.

Ei minuakaan niin hirveästi kiinnosta muu kuin puutarhanhoito. Se on minun terapeuttinija auttajani ja iloitsen siitä.
Kaikkea muuta teen kun on sen aika ja jos huvittaa.

Sinulle aloittaja sanoisin, että on hyvä kun näet "kummallisia" unia, niillä unilla on tärkeä viesti sinulle sinusta ja vain sinusta itsestäsi. Tutustu uniisi rakkaudella ja kysy itseltäsi miksi alitajunta työntää unissa tätä ja tätä viestiä minulle.
Unissa on viesti ja avain parempaan itsetuntemukseesi. Nauti ja ole onnelinen, kun näet unia.
Vaaditko itseltäsi liikaa, kun pitäisi jaksaa sitä ja tätä ja tuota ja vielä vähän enemmän. Kyllä jo tuohonkin väsyy ja ahdituu, kun asettaa itselleen liian suuret tavoitteet ja pettyy kun ei jaksakkaan.
Opettele luopumaan ja elä hetkessä.
Nauti ja iloitse kaikesta kauniista puutarhassasi edelleen sen sinä jo osaat.

Vierailija

Jos alakulo on lisääntynyt, niin ehkäpä kannattaa jatkaa puoli tablettia joka päivä pidemmän aikaa ja sitten vaikkapa myöhemmin joka toinen päivä ottaa se puoli tablettia ennen kuin lopettaa kokonaan. Uuden polven masennuslääkkeistäkin tulee jonkinlaisia vieroitusoireita juuri tuon alakulon muodossa. Kerron tämän kokemuksesta, tosin lääkkeeni ei ollut sama kuin sinulla, mutta kuitenkin SSRI-ryhmään kuuluva. Olen tyytyväinen, että pääsin eroon lääkkeestä. Nyt tunnen iloa ja surua, normaalit tunteet ovat palanneet. Näin helteellä ei minuakaan kiinnosta siivoaminen, eipä juuri talvellakaan, harmittaahan se, ettei kykene pitämään huusholliaan järjestyksessä. Tosin jos tulee vieraita, niin kumma kyllä saan siivotuksikin, kun en kehtaa muuten vieraita vastaan ottaa, liikunnasta pidän ja lenkillä pyrin käymään lähes päivittäin ja olen harrastanut matkailua, virkistää tavata muita ihmisiä. Olen perusluonteeltani hieman vetämätön tyyppi, mutta masennuslääkkeisiin en kyllä enää turvaudu kuin pakon edessä. Ne turruttavat normaalit tunteet. Sinua kiinnostaa puutarhanhoito, joten silloin asiat ei ole vielä kovin heikosti kun jokin asia kiinnostaa. Tsemppiä sinulle vieroitukseen!

Vierailija

Kiinalaiset sanovat, ettei mikään ole niin tärkeää kuin puutarhan hoito, eikä sekään ole kauhean tärkeää, joten elä rauhassa ilman pillereitä.
Itse sain hikoiluoireisiin serotoniin takaisnottaja pillereitä, joita nyk masennuslääkkeet suurimmaksi osaksi ovat.
söin kolme kk ja ei auttanut muuta kuin tuli outo olo., eikä seksi tuntunut miltään.Sitten vähitellen loptetin ja puoli vuotta päässäni kävi sähköiskumaisia tuntemuksia ja päätin, että yritän aina pysyä erossa ko pillereistä.
Annostus ei ollut kui kymmenes osa masennukseen käytettävästä annoksesta.
Mietin vaan, minkälainen oli olisi ollut täydellä satsilla, HUH; HUH
Lääketehtaat ne rikastuvat ja höynäyttävät lääkäreiden avulla meitä raukkoja.
t,mm

Vierailija

Jos ihmisellä on todellinen syvä masennus, niin masennuslääkkeistä on hyötyä. Pieneen alakuloon ne ei välttämättä auta tai sivuoireet haittaavat, ettei niitä kannata popsia. Nykyisin masennuslääkkeillä yritetään hoitaa kaikenlaisia vaivoja, kuten vaihdevuosioireet, sosiaaliset pelot, kiputilat jne... Hyötyä lääkkeistä eniten saa todella syvää masennusta poteva.

Vierailija

Hei, minä sain lääkäriltäni ohjeen, saahan sitä vähentää ja ottakaa vaikka puoliannosta jos siltä tuntuu?
No silloin todella otin vain harvakseltaan ja kun vointini ei huonontunut tai sen kummemmin mennyt oikeastaan mihinkään suuntaan niin nykyisin olen ollut ilman jo toista vuotta.

Tällä hetkellä vaivani on muualla mutta se on taas toisenlaista lääkitystä vaativaa sairautta.

Kysy varmuudeksi lääkkeen määränneeltä mitä mieltä hän olisi ajatuksistasi?

Vierailija

Jos lääkkeistä tulee sivuoireita, niin kannattaa pienentää annosta. Usein lääkkeestä on kuitenkin apua, jos ei saa mitään helpotusta lääkkeestä, niin ei kait kannata niitä napsia suotta naamaansa. Valinta on ihan oma, ketään ei pakoteta lääkkeitä syömään. Eria asia tietenkin psykoottiset itselleen ja muille vaaralliset henkilöt, jotka eivät ymmärrä hakeutua hoitoon, niin voidaan lain mukaan pakkohoidon keinoin lääkitä.

Vierailija

Söin sitalopraamia ja sen jälkeen essitalopraamia vajaa kymmenen vuotta, puolet ajasta 'estolääkkeenä', jota on suositeltu. Tuskin enää, kun sivuvaikutukset ovat paljastuneet.
Itse lopetin 20 mg vähentäen 5 mg viikon välein lääkärini ohjeen mukaan ja nyt pari kk tta ilman. Tunteet ovat palanneet

Vierailija

Minulla ei ole lääkkeitä ollenkaan, syön kuitenkin satunnaisesti (useamman kerran viikossa kuitenkin) monivitamiinia ja kalaöljyä.

Kun minulla alkaa masentaa, otan viikon ajan erikoisen vitamiinipommin. Kaksi monivitamiinia päivässä.
Ne kannattaa ottaa mieluummin aamupäivällä.

Jos menisin lääkärille, saisin taatusti masennuslääkettä. Yleensä olenkin oikea tarmonpesä.
D-vitamiini auttaa myös masennukseen.

Kannattaa kokeilla, meillä on niin pienet nämä vitamiinisuositukset joten ei kannata pelätä yliannostuksia.
Nimittäin jos ei syö 500g vihanneksia/kasviksia/pv, ei kannata sairastuttaa itseään, vaan vitamiinipurkille.

Vierailija

"Mitä vähemmän veressä on D-vitamiinia, sitä enemmän on ahdistusta, masennusta, paniikkihäiriötä ja pelkotiloja, ilmenee tohtori Elina Hyppösen työryhmän (University College of London) uudesta tutkimuksesta. Se vahvistaa käsitystä, jonka mukaan S-D-25:n tulee olla viitearvojen puitteissa (75–150 nmol/l). Se voi edellyttää jopa 100–150 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Suomessa D-vitamiinin viranomaissuositus on liian pieni ja se on omiaan aiheuttamaan sairastumista ja ennenaikaista eläköitymistä.

Hyppösen tutkimusaineistona oli 7401 henkilöä, vuonna 1958 syntyneiden brittien kohortti. Heitä tutkittiin 45 vuoden iässä ja Clinical Interview Schedule-Revised -menetelmällä, joka kuvastaa masennusta, ahdistusta ja pelkotiloja. Lisäksi masentuneisuutta selvitettiin 50 vuoden iässä Mental Health Inventory-5 -menetelmällä.

Matala S-D-25 liittyi masennukseen ja paniikkihäiriöön 45 vuoden iässä, samoin kuin masennukseen 50 vuoden iässä. Masennus oli 43 % vähäisempää niillä, joiden S-D-25 oli yli 75 nmol/l kuin niillä, joiden pitoisuus oli alle 25 nmol/l. Paniikkihäiriön riski oli vastaavasti 67 % pienempi. Tulokset puhuvat sen puolesta, että piilevä D-vitamiinin puute liittyy keski-ikäisten ihmisten mielenterveysongelmiin.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on saatu ristiriitaisia tuloksia. Suuressa naisten terveystutkimuksessa WHI:ssa ei havaittu korrelaatiota, kun taas NHANES-tutkimuksessa havaittiin. Tohtori Anna-Maija Tolppasen johtama tutkimus Bristolin yliopistossa Englannissa osoitti viime vuonna (2012), että D-vitamiini ja kalaruoka vähentävät lasten ja nuorten masentuneisuutta.

Suomessa ainakin 250 000 ihmistä syö masennuslääkkeitä, ja psykiatrien mielestä se on liian vähän. He määräisivät niitä mieluusti useammillekin. Mikael Fogelholmin ja Pekka Puskan linja on kuitenkin se, että suomalaiset saavat mieluummin potea mielenterveysongelmia, syödä mielialalääkkeitä ja käydä terapiassa kuin nauttia D-vitamiinia niin paljon, että S-D-25 nousee viitearvojen puitteisiin (75–150 nmol/l). Pekka Puska neuvoikin taannoin Ilkka-lehdessä, ettei vitamiineja pidä syödä, vaan rahat pitää säästää oikeisiin lääkkeisiin."

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2460

Are vitamin D levels linked to mental health?

Low levels of vitamin D may be associated with an increased risk of depression in mid-life, says a new study from University College London in the UK.

http://www.nutraingredients.com/Research/Are-vitamin-D-levels-linked-to-...

Vierailija

Miten tämä D-vitamiini taas tähänkin keskusteluun pompahti? Onko oikeasti tutkittu pitemmällä aikavälillä sen "hyvät" ominaisuudet?
Kertokaa kaikki ketkä olette päässeet masennuksesta D-vitamimiinia syömällä?

Vierailija

Lainaus:

Miten tämä D-vitamiini taas tähänkin keskusteluun pompahti? Onko oikeasti tutkittu pitemmällä aikavälillä sen "hyvät" ominaisuudet?
Kertokaa kaikki ketkä olette päässeet masennuksesta D-vitamimiinia syömällä?

Pillerikauppias linkittää... pitäisi poistaa nämä mainokset.
Kohta tuulella käyvä väestönosa alkaa vetää kilpaa tyyliin kuka "eniten uskaltaa" ihmeitätekevää D-vitamiinia. Lopulta huomataan, etteivät yliannokset olekaan terveellisiä.
Miksi kohtuullisuus ja järkevyys ravinnossa ja ravintolisissä on ihan hukassa? Terve skeptisyys estää vedätystä kaikissa uskonnoissa.

Vierailija

Lainaus:

Pillerikauppias linkittää... pitäisi poistaa nämä mainokset.

Täytyyhän jonkun ne D-vitamiinitkin valmistaa.

Ite tilaan iHerbistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat