Vierailija

Onko teillä jokin ruoka tai leivonnainen, jota ilman ei tunnu joulu olevan joulu?
Itselläni on joulutortut aivan ehdoton.

Sivut

Kommentit (29)

Jouluruoka on niin tiivis kokonaisuus ettei siitä voi jättää mitään pois.
Kaikki perinteinen on pöydästä löydyttävä tai se tuntuu vaillinaiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meinasin kirjoittaa että ei mikään mutta kai se joulukinkku on ,sitä ei valmisteta kuin jouluna.Kalkkuna on joskus ollut rinnalla,mutta ei tykätty.Laatikoita saatetaan tehdä talvella muutenkin.Rosolli on myös joulun juttu ,oikeastaan vain silloin sitäkin syödään,sekin voisi olla se ehdoton.Tai sitten jokin kalajuttu mutta niitäkin tehdään muulloinkin kuin jouluna.
Jouluhalkoakaan en enään viitsi tehdä,se olisi myös vain jouluna juttu.Joulutortut ei oikein maistu,ehkä yhden syön maistiaisiksi juuri uunista tulleena,on silloin vain mielestäni parhaimmillaan.Joskus ennen vanhaan ne tehtiin jo hyvissä ajoin taikinasta alkaen,en kyllä tykännyt silloinkaan.Pipareita kai pitää tehdä sen ihanan tuoksunkin takia.

Aattoaamuna riisipuuro on meillä perinne ja ehdottomasti sitä aina. Joulutortut on toinen.
Muut ruoat ovatkin sitten ihan muuta eli aikuiset eviät kaipaa kinkkua ei laatikoita.
Joskus toki on tarjolla karjalanpaistia muistuttava lihapata kera perunamuussilaatikon. Sitä oli lapsuudenkodissani, siksi haluan jatkaa perinnettä. Mutta muina päivinä sitten jotain liha-tai kalaruokaa.
Jälkiruoassa jonain päivänä luumua eli luumurahkaa tai luumukiisseliä.
Piparkakut ovat inhokkini jos niin voi sanoa, ei kukaan muukaan perheessä niistä välitä.
Ranskassa on perinteenä jouluhalko eli jos siellä ollaan vieraana, se on pakollinen.Hyväähän se on tietysti mutta melkoinen kaloripommi.
Tulevasta joulusta en edes tiedä missä sen vietämme.
Kaikkea mahdollista ei pöytään kylläkään raahata, pysyypä painokin kurissa.

Länsirannikolla maaseudulla laitettiin aina jouluna lihapataa. Sen kera oli perunasoselaatikkoa, ei imellettyä vaan tavallista. Lisäkkeenä oli juureksia, porkkanalaatikkoa ja joskus lanttulaatikkoa (siitä ei kyllä kukaan oikein pitänyt). Ruoat valmistettiin leivinuunissa, joten maut olivat kyllä ihan toista kuin sähköuunissa tehtyjen.
Jäliruoka oli luumukiisseli, sitä laitan nykyäänkin aaton jälkkäriksi. Eli aattona jotain perinteitä, muulloin sitetn aivan muuta kuin jouluisia ruokia.
Joulutortut ovat ehdoton, samoin joku jouluinen kakku.

Näin joulunalla on suurin herkkuni tuo niin parjattu Lipeäkala.
On tosin melko suuritöinen kiireiselle emännälle mutta vaivan arvoinen.Ja ehdottomasti se tavallinen maustepippuri
sinne maustemyllyyn,ei valkopippuri sovi lipeäkalalle.
Keittelen sitä monta kertaa näin joulua ootellessa ja kutsun aina joitakin ystäviäni herkuttelemaan.
Sitten Tapaninpäivänä on sukulaiset vuorossa kaiken muun mässäilyn jälkeen.
Lipeäkala on kevyttä syötävää,Itse tehty rosolli,tai sallatti niinkuin se sanotaan on hyvä lisäke...

Ehdoton jouluruokani on itse tehty porkkanalaatikko , teen sitä harvoin muuten , vaikka olen kasvissyöjä.
Leivonnaisista se on kai tuo piimälimppu , jota eilen tein pakkaseen jouluksi.

Lainaus:

Miltä tuoksuu perinteinen suomalainen joulu ellei vähintään kinkulta ja pipareilta?

Kaikki ihmiset eivät ole "perinteisiä suomalaisia". Joulu ei ole myöskään pelkkää ruokaa. Se on yhdessäoloa, rauhoittumista, tunnelmaa. Joulua vietätään ympäri maailmaa ilman raskasta, suolaista kinkkua!
Mitä se joulu itse asiassa tarkoittaa, minkä muistojuhla se on? Kinkku = väärä vastaus tähän.

Pottuloota ,kuten meillä päin sanotaan.Sitä pitää olla jouluna .Nykyään kaupasta saa pottulootaa ,mutta sitä on alettu maustamaan piparkakku maustella.Mielestäni se ei sovi.Porkkanalaatikon ja lanttulaatikon ostan kaupasta,mutta lisään siihen kotona ruokakermaa ja paistan sitä lisää kotona.
Kinkkua ,karjalanpaistia,kotikaljaa,rosollia,rieskaa,perunoitaja uutena tuo punajuuri-aurajuustopaistos.(löytyykö keneltä tuohon hyvää ohjetta).Suolattu konjakkilohi.
Kahvin kanssa piparit ,hannatädinkakut ja tortut.Eiköhän sitä näillä saa sen joulun maun ja tuoksun.

Meillä on lipeäkala ollut jouluruokana mutta naimisiin mentyä tuli kinnku.Lipeäkala on itsenäsyyspäivänä nykyään kokonnutaan tytären luo syömään.Kinkku niin kauan kun perhe koossa ,nyt yksin .Riisipuuro uunissa hitaast kypsyttäen ,sekahedelmä soppa.Nuorin tytär tuoo palan kinkkua ,mun täytyy myöntää jotta mä aloin inhota kinkkua kun mieheni paisto se kun söi ja söi vahtas sen perään tuntu ettei muut saa ottaa . Minä en sopeutunut kun minä olin köyhästä paikasta kun joskus ehdotin ettei suurta kun rahaa on vähän ei kun 10kg.Aatto aamuna riisi puuro ja voi silmä kanelia päälle ,joulupäivällinen perunat porkkana ja lanttulaatikko pieni kinkun siivu ,rusina soppaa illalla.Vaikka ite kehun ite leivottu juhla pulla joka on uunista otettu heti kostettu kylmällä kahvilla jossa on paljon sokeria.Olen yksin pyynnöstä koska en pidä siitä lahjaröykkiöstä mitä nyky lapset saa,pukilta. Miksi todella pitää mässätä ,jokainen todella voi nauttia jopa vaatimattomasta joulusta.

Minun porkkanalaatikon syöntiä jaksavat kaikki aina ihmetellä joulusta toiseen.
Porkkanalaatikossa ei sinänsä ole mitään ihmettelemistä , mutta minä syön sitä sinapin kanssa ja
sinappia pitää olla reilusti, vähän niin kuin sinapilla hunnutettu porkkanalaatikko.
Muistan, kun lapsena joskus miellyin tuohon makuyhdistelmään, niin äiti sanoi, että älä pilaa hyvää porkkanalaatikkoa sinapilla, minä sanoin, että en pilaa ,minä nautin.

Jälkiruoaksi pitää saada karpalokiisseliä ja kermavaahtoa. Näin oli lapsuudenkodissani ja minä teen sitä aina jouluruoan jälkkäriksi.Hyvää.

Kolme karjalanpaisti-vatia on minulla uunissa kypsymässä.Yksi on itselle,yksi veljelle ja yksi pojalle.Saavat ne ylläriksi viikonloppuna.Pitävät karjalanpaistista,mutta eivät osaa,(lue viitsi),sitä itse valmistaa.
Ihana tuoksu täyttää huushollin.Kohta otan ne uunista ulos,tarttee varmaan maistaa.......

Kalkkunarulla.Niitä menee joulun aikana ainakin kaksi rullaa.Kalkkunasiivu leivän päälle ja sinappia ja eikun syömään...

Kinkku, rosolli, lohi, karjalanpiirakat, peruna- ja porkkanalaatikko, kahvin kanssa joulutortut. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi jouluna monissa kodeissa syödään maksalaatikkoa, jota saa muutenkin ympärivuoden.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat