Tove 100 vuotta

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Useimpien rakastamien muumihahmojen luojan Tove Janssonin syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta.
Meneillään on siis Tove100 vuosi, jonka kunniaksi Tovea on muistettu monin tavoin.
Ateneumissa on keväästä syksyyn Tove näyttely ja jo viime vuoden puolella ilmestyi Tuula Karjalaisen kirjoittama Tove Janssonin elämänkerta Tee työtä ja rakasta.
Teoksesta on saatavana myös ruotsinkielinen versio, Arbeta och älskä.
Itella on ilmoittanut julkaisevansa Tove Jansson postimerkin.

Kommentit (10)

Vierailija

Taisi lipsahtaa väärälle keskustelualueelle mutta koska jatkan muumeilla niin sopiihan tämä hyvin ystävyyden allekin.

En tiedä ehtikö Tove itse rikastua muumeilla mutta Arabia on tahkonnut muumimukeilla rahaa jo vuosikymmeniä.
Mukeja keräillään ja vanhemmista ysärimukeista maksetaan satasia sekä 50 luvun muumimukien hinnat huitelevatkin sitten jo tuhansissa.
Juhlavuoden kunniaksi Arabialta on valmistunut muumimuki Toven juhla ja jokaisesta myydystä mukista lahjoitetaan 2euroa Unicefille.

Vierailija

Muumihahmoihin Tove otti vaikutteita myös omasta ympäristöstään.
Sanotaan muumimamman esikuvana olleen Toven oman äidin ja Tuu-tikki on saanut vaikutteita Toven elämänkumppanista Tuulikki Pietilästä.

Alkuperäiset Tove Janssonin piirtämät muumit olivat paljon laihempia ja minusta ne tuntuivat lapsena hieman pelottavilta joskin mielikuvitusta kiihottavilta, varsinkin Hattiwatit olivat aivan Hui!
Ilman Tove Janssonia meidän satumaailmamme olisi huomattavasti köyhempi.

Minun suosikkini Muumilaaksossa on Haisuli, mikä se onkaan sinun?

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Huomenta!

Juu, näin on. Itse tutustuin muumeihin vasta aikuisena; niitä ennen
luin muutaman Toven romaanin. Mulla on myös tuo elämänkertakirja,
"Tee työtä ja rakasta", mutta en ole sitä vielä lukenut.

Suosikkihahmoni taitaa olla Nuuskamuikkunen, ihan sen takia, kun
hällä on piippu suussa.

-tmaria-

Vierailija

Tämä ei ole moite. Mutta ihmettelen mikä on nostanut nuo muumihahmot suosion kärkeen. Onko he hellyttävän rumia ? Ei oikeestaan. Onko he liian pelkistettyjä, yksinkertaisia ? Ei, selkeät hahmot.

Samaa sarjaa nykyhetkellä ilmentää "vihainen lintu" Mutta muumin aikoihin ei netti levittänyt asioita ympäri maapallon.
On ilmeistä että lämminhenkiset kirjoitukset muumien seikkailusta on tukeneet suosiota. Antaneet tarinoiden henkilöille kasvot.
No niin tai näin, ovat paikkansa ansaitseet niinkuin heidän luojansa.

Vierailija

Ostin tänään Tove merkkejä. Muumi kirjeensulkija merkkejä on ollut jo aikaisemmin.Tove Janssonin elämäntyö on juhlavuoden arvoinen.
Suosikkini on Pikku Myy.

Vierailija

Tove Janssonin näyttely avasi silmäni todella näkemään miten laaja-alainen ja lahjakas taitelija hän olikaan.
Tauluissa minua viehättivät värit, suosikeiksi nousivat taulut Fantasia ja Paratiisi.
Huomiotani herätti se että hyvin vähän maalauksia oli taidemuseoiden kokoelmista, melkein kaikki olivat yksityiskokoelmista.

Näyttely sopii hyvin myös lapsille, onhan siellä paljon piirroksia muumeista.
Yöpöydällä odottaa Janssonin kirja Kuvanveistäjän tytär.

Vierailija

Heippa!

Tulin tänne vielä Mökin Muorin innostamana. Aivan samaa mieltä siitä, että miten laaja-alainen ja lahjakas taiteilija on kyseessä. Siellä oli yksi 'perhepotretti' ja sattumalta jäin juttelemaan erään hieman iäkkäämmän henkilön kanssa, Meidän näkemyksemme mukaan siinä oli varmastiTove itse, hänen isänsä ja äitinsä sekä Toven veli ja veljen tytär (näytti tosin pojaltakin). Käsittääkseni tämä veljen tytär on hän, joka 'peri' Toven ja hän myy lisenssejä Toven tuotantoon. Tosin Arabiakin rikastuu Toven töillä.

No, kuten sanottu, menen sinne toistekin tässä kesän aikana. Suosittelen muillekin, jos vain suinkin mahdollista mennä katsomaan. Käsittääkseni näin laaja-alaisena Toven tuotantoa ei ole ollut nähtävillä (?).

-tmaria-

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Palaan vielä tähän minua koskettaneeseen näyttelyyn. Luin jostakin näyttely esitteestä(en kuolemaksenikaan muista mistä) jotta tuossa perhepotretissa olisi Toven, hänen isänsä ja äitinsä lisäksi Toven nuoremmat veljet, Per Olof sekä Lars.

Maalauksista kävi ilmi myös Toven rakkaus mereen, merta kuvaavia tauluja oli useita. Niissä oli myös voimakasta dramatiikkaa, meri myrskysi ja sen voiman saattoi aistia maalauksen välityksellä. Näyttelyssä oli myöskin valokuva missä Tove ui meressä kukkaseppele päässään, siinä taas oli kevyttä elämäniloa!

Eräässä haastattelussa Marco Bjuström, joka on viettänyt lapsuutensa kesät Pellingissä, kertoi miten Tove oli useasti koonnut lapset yhteen ja lukenut heille satuja. 

Vierailija

Mökinmuori, nyt vasta huomasin tuon kommenttisi. Olet aivan oikeassa, kuvassa on Toven lisäksi Faffa, Hami, Per-Olof ja Lars.  Veljentytär, johon viittasin tuossa aikaisemmin, ei ole siihen aikaan syntynytkään, koska maalaushan on sotavuosilta.

Tuo maalaus on mm. tuossa kirjassa "Tee työtä ja rakasta", on varmaan muuallakin. Mutta mennään me ainakin tapittamaan tuota näyttelyä toistekin;). Tosiaan, siellä oli mielenkiintoisia musta-valkoisia valokuvia Tovesta meressä tai meren rannalla/kallioilla.

-tmaria-

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat