Seniori ja tietokone

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Tietokone on pitkään ollut työelämässä mukana. Sieltä ovat käyttämisen opit luontevasti siirtyneet myös ns. siviilielämään.
Osa meistä vanhemmasta ikäpolvesta jäi oppia paitsi. Kenties siksi, että osasi keksiä muuta tekemistä silloin, kun olisi pitänyt ryhtyä työpaikalla tietokonetta opiskelemaan tai selittelemällä, että pikapuoliin tässä siirrytään eläkkeelle, eikä moista vehjettä kotona koskaan tarvitse käyttää jne.

Kuinka ollakaan: minkä taakseen jättää, sen edestään köytää. Eipä taideta pärjätä ilman tietokonetta.
Ongelmaksi muodostuu lähinnä opin saaminen nyt vanhoilla päivillä.

Kaikilla ei ole näppärää lapsenlasta, joka kävisi laskut näpyttelemässä, eikä vanhaan päähän niin kovin helposti kaadeta uutta oppia.

Vierihoito voisi olla tarpeellinen toimenpide. Jospa vaikkapa opintopiiri-systeemillä tms. saataisiin koulutetuksi tietotekniikan alkeet taitavia ikäihmisiä, jotka puolestaan toimisivat kotikurssittajina ja joita voisi hälyttää apuun silloin kun järki jäätyy.

Toinen mielessä muhinut mahdollisuus olisi vaikkapa teini-ikäinen henkilö, joka ottaisi hoitaakseen kortteli-nörtin viran. Tämän henkilön tiedot voisi saada ikäihmisten kerhoista, työväenopistoista tai vaikkapa kirjastosta.
Voisi kuvitella, että hänen palvelunsa olisi maksullinen, mutta kuitenkin parinkympin luokkaa.

Pelkäänpä kuitenkin, että nyt on turhaa huutaa yhteiskuntaa apuun. Sekä kone että oppi on saatava omin neuvoin.
En tiedä, miten syrjäkylän vanhuksen pitäisi menetellä, ellei sitten pysty käyttämään joko kirjaston palveluja tai koputtele naapurinsa ovea.

Tavalla tai toisella joka tapauksessa senioriluokka olisi saatava viimeistä iikkaa myöten tietokoneen käyttäjäksi.
Muussa tapauksessa tietotekniikka etenee niin kauas, ettei tavallinen vanha ihminen millään pysy imussa mukana.

Tietokone internetteineen on ja pysyy ollaan me ikäihmiset mitä mieltä tahansa.

Kommentit (4)

Vierailija

Rohkeasti vaan koneen kimppuun ei se pure. Sitä on paljon ennakkoluuloa tietokoneita kohtaan. Seniori kursseja ja eikä vielä seniorikaan kursseja löytyy ja edullisiakin. Työväenopistotkin kouluttaa vasta-alkajiakin. Itse olen oikein nörtti jos kus oikein harmittaa kun vapaapäiväkin menee tietokoneella, sieltä löytää ihan mitä vaan osaa hakea. Laskunmaksu on ihan helppo kun muutaman kerran töpeksii niin kyllä se sitten sujuu.

lillukka 49
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Joo, helppo sanoa ,että kaikki käyttämään tietokonetta. Ensin pitää ostaa kone ja sitten linkit.
Kallista , yhteyden saanti maksoi minulle 1500 euroa, kk 40 euroa. eikä tiedä miten kauan lautas linkki kestää. itse en aina päivityksiä osaa asentaa siis apu maksaa , pitkät matkat maalla. puut kasvaa eteen ja taas pitää jatkaa linkkiin tolppaa, ja siihen pitää ottaa vieras laittaja. että näin meillä haja asutus alueella kaikki toimi helposti. olen kyllä oppinut itse paljon kun välillä lyö päätä seinään.

Vierailija
lillukka 49

Joo, helppo sanoa ,että kaikki käyttämään tietokonetta. Ensin pitää ostaa kone ja sitten linkit.
Kallista , yhteyden saanti maksoi minulle 1500 euroa, kk 40 euroa. eikä tiedä miten kauan lautas linkki kestää. itse en aina päivityksiä osaa asentaa siis apu maksaa , pitkät matkat maalla. puut kasvaa eteen ja taas pitää jatkaa linkkiin tolppaa, ja siihen pitää ottaa vieras laittaja. että näin meillä haja asutus alueella kaikki toimi helposti. olen kyllä oppinut itse paljon kun välillä lyö päätä seinään.

Kuinkahan korvessa asut että linkkitorninkin olet joutunut hankkimaan.

Vierailija

Aikuiskoulutuskeskuksissa on tietokone-kursseja,samoin kansalais-opistoilla ja useilla eläkejärjestöillä.
Erilaiset ikä-ihmisten kerhotkin voivat pyytää tietokoneen käytön opastusta.
Kirjastoistakin voi kysyä.Aina löytyy joku,joka tietää ja neuvoo.
Itse olen suorittanut tietokoneen ajo-kurssin aikuiskoulutuskeskuksessa yli 60 vuotiaana ja siitä on jo aikaa.
En kyllä lähtisi enää pankkeihin tai pankkien eteisiin makselemaan laskujani,
kun ne on niin kätevää maksaa kotikoneella.
Voin myös helposti pitää yhteyttä kaukana asuviin sukulaisiin ja ystäviini koneen avulla ja lähetellä valokuvia.
Niin kauanhan tämä toimii,kun muistikin pelaa,mutta se onkin sitten taas toinen juttu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat