Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Ostin jouluruusun jouluksi ja se vielä on hengissä,kuinka saan sen säilymään kevääseen asti? Miten pitää kastella ja lannoittaa?

Vierailija

Valoisa, ei liian lämmin paikka, ei ainakaan lämpöpatterin lähellä. Kuivassa ilmassa saattaa tulla punkkeja. Kannattaa tarkkailla. Tasaisesti kosteutta mieluummin vadin kautta, ei liian märkänä. Siis jos parin tunnin päästä on vettä vielä vadilla, pitää kaataa pois. Talvella ei tarvitse juurikaan lannoittaa.

Vierailija

Ostin minäkin jouluruusun,olin sitä aina miettinyt joulukukaksi.
nytkin kai mietin liian kauan,parhaat oli myyty,sain sellaisen suutarin joukukuusen.
oli sellainen surkean näköinen raasu.Kukki kyllä kauniisti ,kaikki nup
punsakin jaksoi availla.
Sitten vielä kasvatti muutaman uudenkin vihreän taimen,jotka kuitenkin kaikki alkoivat kuihtua.Nyt on vain se juurakko ruukussa,sitä olen kyllä yrittänyt hoivata,kastella aluastian kautta ja laittaa valoon jos aurinko paistaa..
Toiveena olisi että alkaisi vielä viheriöidä ja kukkisikin sitten ulkona joskus kun kesään asti elellään sekä ruusu että
mummeli..

Vierailija

Lainaus:

Ostin minäkin jouluruusun,olin sitä aina miettinyt joulukukaksi.
nytkin kai mietin liian kauan,parhaat oli myyty,sain sellaisen suutarin joukukuusen.
oli sellainen surkean näköinen raasu.Kukki kyllä kauniisti ,kaikki nup
punsakin jaksoi availla.
Sitten vielä kasvatti muutaman uudenkin vihreän taimen,jotka kuitenkin kaikki alkoivat kuihtua.Nyt on vain se juurakko ruukussa,sitä olen kyllä yrittänyt hoivata,kastella aluastian kautta ja laittaa valoon jos aurinko paistaa..
Toiveena olisi että alkaisi vielä viheriöidä ja kukkisikin sitten ulkona joskus kun kesään asti elellään sekä ruusu että
mummeli..

Tulikohan siihen punkkeja, kun kuihtui? Juurakkoa ei saisi kastella paljon ja valoa pitäisi olla muulloinkin kuin auringossa. Joulun jälkeen lisävalaistus on melko välttämätön, ulkovalo ei riitä. Se alkaa riittää ikkunalla tässä helmikuun loppupuolella vasta. Saattaa sieltä alkaa kasvaakin uutta, mutta ei kannata pettyä, jos ei niin tapahdu.

Vierailija

Jouluruusu taitaa olla aika vaikea kasvatettava. Itse en ainakaan onnistunut pitämään jouluruusua hengissä, vaikka olen saanut orkideat ja gardenian kukkimaan monta kertaa uudelleen. Ehkä taito ja kukalle hyvät olosuhteet puuttuu.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ei jouluruusu ole vaikea, jos on hyvät olosuhteet. Niistä kerroin edellä, mutten ollut kirjautunut ja nimimerkki jäi jotenkin laittamatta.

Tuossa kuvassa olevan jouluruusun olin saanut vuosi sitten. Kesän se oli maassa ja kaivoin ennen joulua ylös, kun siinä oli nuppuja eikä lunta ollut tullut. Kukki koko kevättalven ja seuraavana keväänä istutin takaisin maahan, jossa se on elossa edelleenkin, mutta enää en ole ottanut ylös, kun se on liian iso.

Tässä oli joulun alla isot nuput, mutta havutettiin se ja kumppanit, että kukkii keväällä. Sen kukintahan kestää keväästä ainakin puoleen kesään. Tosi pitkä kukinta-aika. Maassa se vaatii vähän varjoisan, kosteutta pitävän maan ja kalkituksen.

On erittäin myrkyllinen.

pikku-mummi
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Voi kun Vanhalla ellillä on komiat jouluruusut ,taidat olla oikia viher peukao,minulla on ruusu vielä jollailailla hengissä ,jospa se säilyis kesään asti.

Vierailija
pikku-mummi

taidat olla oikia viher peukao,minulla on ruusu vielä jollailailla hengissä ,jospa se säilyis kesään asti.

En ole kummoinenkaan viherpeukalo, mutta kiinnostunut kasveista, luonnosta, eläimistä, varsinkin koirista. Jos jotakuta jokin asia kiinnostaa, niin sitä sitten harrastaa ja kokee epäonnistumiset siinä kuin jotkin paremmin menneet kokeilut. Ensi kesänäkin taas varmaan kokeilen jotakin minulle uutta kasvia.
Vanha elli

Vierailija

Minulla on ollut jouluruusu jo monta vuotta kukkapenkissä. Talveksi peittelen aina havuilla ja aikaisin
keväällä se alkaa kukkimaan. Olen ottanut kukista siemeniä talteen, kylvänyt ja pieniä
taimia alkaa nousta.
Tietääkö Vanha elli taikka joku muu viherpeukalo, miten saisi joulutähden uudestaan "kukkimaan"
tai onnistuuko se mitenkään. Olen kasvattanut samaa joulutähteä jo useamman vuoden ja
koristelen sen jouluksi punaisilla pikkutontuilla. Punaisia lehtiä ei ole ilmestynyt, vaikka
olen pimeässä sitä syksyllä pitänyt.

multasormi

Vierailija

Joulutähden pitäisi kyllä uudestaan kukkivan jos on saanut syksyllä pimeähoitoa.Pitää olla todella pimeässä ei edes katuvalot saa sitä valaista,hupun alla tai komerossa jos on vähänkin valoa,määrää kuinka kauan en muista.En ole itse kokeillut,tällä hetkellä vielä kaksi joulutähteä kolmesta on kukassa,pitäisikin ehkä yrittää jos hengissä säilyvät.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Miten saisi joulutähden uudestaan "kukkimaan"
tai onnistuuko se mitenkään. Olen kasvattanut samaa joulutähteä jo useamman vuoden ja
koristelen sen jouluksi punaisilla pikkutontuilla. Punaisia lehtiä ei ole ilmestynyt, vaikka
olen pimeässä sitä syksyllä pitänyt.

multasormi

Joulutähti pitäisi syksyllä parin kuukauden ajan pitää 14 tuntia vuorokaudessa täysin pimeässä ja lopun aikaa hyvässä valossa, ulkovalo ei riitä.

Kuvan joulutähteä pidin lokakuun lopulta lähtien vaatehuoneessa ja valaistulla kukkaikkunalla ohjeen mukaan. Siihen tulivat jo pienet kukat ja ensimmäinen lehti alkoi punastua, kun harrastus loppui tosi kipeään olkapäähän ja käteen. Siihen loppui punastuminenkin.

Taidankin aloittaa uuden kuljetusjakson, kun nyt ulkovaloa alkaa olla paremmin ja katsoa miten käy. :)

Vierailija

Lainaus:

Kiitos Vanha elli hyvistä neuvoista. Taidan lähteä kokeilemaan.

multasormi

En tiedä, onnistuuko tähän aikaan vuodesta vai pitääkö siinä katsoa vuosirytmi, mutta kokeileminen minusta sitä mielenkiintoisinta on. "Ei se ota jos ei annakaan", sanoivat vanhat ennen joistakin epävarmoista tekemisistä. :)
Vanha elli

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat