Ensimmäiset oireet muistisairauteen/dementiaan.

Vierailija

Minkälaisia kokemuksia teillä on läheisen tai tutun sairastumisesta johonkin dementoivaan sairauteen, kuten alzheimerin tautiin.
Olen itse alan ammattilainen ja hoitanut vaikeasti dementoituneita henkilöitä hoivakodissa.
Meille hoitajille jää näkemättä sairauden alkuvaihe ja se millaisia oireita siinä esintyy.

Puolisollani on ilmennyt selkeitä muistamattomuustilanteita.
Tietokoneella hän aikoinaan oppi maksamaan laskut, mutta nyt hän pyytää minulta apua kun ei enää osaa suoriutua maksussa loppuun asti.
Minua aina vahtinut valojensammuttaja unohtaa nyt itse toistuvasti valot päälle.
Hän ei halua lähteä kotoa juuri minnekkään ja on ruvennut kieltämään ettei meille saa tulla minun ystäviäni.
Koskaan hän ei ole ollut kovin innokas matkustamaan tai käymään kylässä, mutta nyt on jyrkkä kielteisyys.
Jotain jos toivon hänen tekevän niin piruilua ja ilkeilyä saan vastaukseksi.
Toinen lapsista on jo havainnut joitain muutoksia hänen käyttäytymisessään, onneksi.

Kommentit (2)

Vierailija

Minä huomasin äitini käyttäytymisessä sen että hän teki jatkuvasti samaa ruokaa. Tiedän että kuulostaa hassulta, näin se vain oli. Toinen oli se, että hän totesi toistuvasti, en kuunnellut niin tarkkaan niitä puheita. Eli oli kyseessä joku keskustelu josta jälkeenpäin halusin tietää jotain, niin äitini totesi tuon "en kuunnellut" tokaisunsa. Kolmas merkki oli epäluuloisuus, eli hän väitti että tavaroita on varastettu... neljäs ja tärkein oli kun lähimuisti petti, ei muistanut puolituntia aikaisemmin käytyä keskustelua...
Äidilläni todettiin sitten alzheimerintauti keväällä 2010. Lääkitys on auttanut, mutta eristäytyy ystävistään, ei soita, ei käy kylässä. Eikä halua itse käydä missään. Ennen kovin sosiaalisesta ja kyläilevästä ihmisestä on tullut telkkarintuijottaja.
Appeni tilanteen huomasin kun hän lakkasi käymästä kylässä meillä ja asioiden hahmottaminen alkoi takkuamaan. Muuttui hiljaiseksi ja vetäytyi omaan maailmaan. Eli telkkarista tuli pakopaikka, hän katseli sitä.
Hänellä todettiin alzheimerintauti jouluna 2010.

Vierailija

Minun lähiomaisella Alzheimerin tauti alkoi puheesta, hän alkoi kertoa jotain ja yhtä-äkkiä jokin sana oli hukassa. Hän aina sanoi minulle, sano sinä, ja minä täydensin. En heti tiennyt mistä tässä oli kyse, vasta kun tavarat alkoivat olla hukassa, ja harhanäyt tulivat kuvaan, tiesin että nyt on jotain vakavaa tapahtunut terveydentilassa. Sitten hän hermostui kovasti kun lompakko ja avaimet olivat aina hukasssa. Otin yhteyttä lääkäriin joka varmisti diagnoosin, keskivaikea dementia, joka sitten yllättävän nopeasti eteni vaikeaan vaiheeseen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat