1-tyypin diabetes ja karppaus

Vierailija

Kokemuksia vastoin diabetesliiton ohjeistuksen!

Mulla on ollut tauti 30 vuotta, ikää 35 v ja monenlaista piikitystä- ja ruokasysteemiä on kokeiltu. Ylipainoakin on kohtalaisestui. Olen rajoittanut aiemmin ihan välttämättömyyden pakosta hiilareitani noin 100 per päivä. Enemmällä määrällä mulla ei ole mitään mahkuja pitää sokereita hallussa. Kuvio on uskomattoman monimutkainen ja varsinkin yöt ja maksan ennakoimattomat sokeripyrskäykset ovat aiemmin aiheuttaneet paljon päänvaivaa.

Nyt olen kokeillut laihtua vähähiilihydrattisella ravinnolla ja helpottaa elämääni muutenkin. Varovaisesti olen sovittautunut tähän kuvioon, lähtökohtana on se, että sokerit ovat ok koko ajan, ja mielenkiintoisia juttuja on tullut vastaan.

Yksi ihmeiden aihe on se, että myös perusinsuliinini määrä on vähentynyt noin puoleen, ateriainska on luonnollisesti jäänyt lähes kokonaan pois. Tämä perusinskamuutos hämmästyttää, koska sitä on totuttu ajattelemaan vain parusaineenvaihduntaan liittyvänä vakiomääräisenä juttuna. Verensokeri on ollut äärimmäisen tasainen ja hyvä, yön arvaamattomuudet ovat poissa. Toinen (hieno) juttu on se, että liikunta ei enää laske verensokereita kuin hiukan, ennen liikunnan vaikutuksen joutui melkeinpä kuittaamaan ylimääräisellä tankkauksella.

Minua ihmetyttää, miksi diabetesliitto yleensä suosittelee sellaista valiota kuin nyt suosittelee. Joillekin sopii, joillekin ei. Moni diabeetikko harrastaa "salaa" zonetusta tai muuta sellaista, tietty on niitäkin, joille 220 g/hh päivässä ei tuota ongelmaa. Diabeetikkona kaipaisin hirveästi tietoa siitä, miten tämä juttu oikeasti toimii (mulla siis) kun kaikki insuliini on annettava ulkoapäin. En jaksa enää puolustella ja kuulla kauhistelua. Virallisesti mun pitäisi varmaan olla kuollut, mutta tässä porskutellaan ja varsin hyväkuntoisena.

Kaikki eivät tuomitse. Yksi endokrinologi sanoi, että anna mennä vaan, kun kuuli kuinka hyvin mulla menee. Mutta neuvoa ei oikein kukaan osaa. Välineinä mulla on hyvinosatut hiilaritaulukot, vs-mittari ja insuliinit.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Tuohan on hyvää informaatota, että diabetesliitolta ei saakkaan sitä oikeaa tietoa, vaikka kyllähän sen fiksummat ovatkin vissiin jo tajunneet.

Vierailija

Joo hiilihydraatiton ruokavalio laskee verensokeria mutta sillä on myös käänteispuolensa kolesteroliarvot pomppaavat pilviinli suo siellä vetelä täällä kumpaa lääkitä ?
Ei ole mieltä ylentävää ajatella vakavia sydän -ja verisuoni sairauksiakaan.

Vierailija

Lainaus:
20:43
Joo hiilihydraatiton ruokavalio laskee verensokeria mutta sillä on myös käänteispuolensa kolesteroliarvot pomppaavat pilviinli suo siellä vetelä täällä kumpaa lääkitä ?

Tuo väitteesi kolesteroliarvoista ei pidä paikkaansa. Tiedän sen omasta kokemuksesta.
Kolesterolilääkkeiden sivuvaikutusten takia jätin oma-aloitteisesti lääkärin määräämät
kolesterolilääkkeet pos (olin ottanut niitä yhtäjaksoisesti 10 vuotta), ja siirryin vhh-
ruokavalioon. Kolmen kuukauden kuluttua siitä kävin kol.kokeissa ja kaikki kol.arvot
olivat ihanteelliset. Niin hyvät ne eivät olleet kertaakaan lääkityksen aikana. Sen jälkeen
olen käynyt kerran vuodessa kokeissa ja kol.arvot ovat pysyneet hyvinä. Aikaa on näin
kulunut viisi vuotta. M.o.t.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:
20:43

Tuo väitteesi kolesteroliarvoista ei pidä paikkaansa. Tiedän sen omasta kokemuksesta.
Kolesterolilääkkeiden sivuvaikutusten takia jätin oma-aloitteisesti lääkärin määräämät
kolesterolilääkkeet pos (olin ottanut niitä yhtäjaksoisesti 10 vuotta), ja siirryin vhh-
ruokavalioon. Kolmen kuukauden kuluttua siitä kävin kol.kokeissa ja kaikki kol.arvot
olivat ihanteelliset. Niin hyvät ne eivät olleet kertaakaan lääkityksen aikana. Sen jälkeen
olen käynyt kerran vuodessa kokeissa ja kol.arvot ovat pysyneet hyvinä. Aikaa on näin
kulunut viisi vuotta. M.o.t.

Valitettavasti se pitää paikkansa.
Tiedän tämän omasta kokemuksestani ja olen erittäin pettynyt hiilihydraatittomaan ruokavaliooni joka aiheutti minulle toisen vähintäänkin yhtä vakavan sairauden kuin diapetes.
Jouduin lääkitykselle joka kuitenkin on enemmän kuin tarpeellinen pilviin ponnahtadeiden rasva-arvojeni takia.
Eli mitä tästä opimme mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.
Tästä lähtien aijon syödä monipuolista terveellistä ruokaa johon myös ruisleipä kuuluu.

Vierailija

Ohi aiheen, mutta kolestrolilla ei mitään merkitystä mihinkään. Ei auheuta sydän ja verisuonitauteja!

Vierailija

Voi elämä että jaksaa. . . . . tuo yksi ja sama väärän tiedon levittäjä näyttää ehtivän joka sivulle. . .

Tämä Atkinsin dieetti ,jota nykyisin karppaamiseksi kutsutaan, on erittäin sydänvaarallinen, koska se nimenomaan nostaa kolesteroliarvoja ja korkea kolesteroli on selkeästi yksi sydän- ja verisuoniongelmien riskitekijöistä!

Arvaan, että tähänkin tulee pian vastalause, mutta ei se mitään. Mustaa ei saa valkoiseksi, ei edes viittauksilla maankuuluun harhaoppi-isään! ;)

Vierailija

Kolestroli on tosiaan vain yksi 200:sta osatekijästä sydän ja verisuonitauteihin ja kolestroli ei ole sieltä merkittävämmästä päästä eli ei todellakaan vaikuta mitenkään em.

Stressi on suurin syy em. tautiin.

sydän ja veris. sair. menehtyneissä on enemmän matalan kolestrolin omaavia henkilöitä kuin korkeita. Ja kolestrolääkkeiden sivuvaikutuksiin kuolee enemmän porukkaa verrattuna korkean kolestrolin omaaviin jotka eivät käytä mitään lääkettä.

Alla lyhyt selitys, miten kaikki toimii ja kolestrolilla ei ole mitään väliä. Veren triglyseridit on se kaikein oleellisin "mittari" joka kertoo, että onko niitä pahoja kolestoleja vai ei.

Kun rasvat ja kolesteroli (joka ei ole rasvaa, vaan vahaa) eivät liukene veteen tarvitaan jokin järjestelmä kuljettamaan veteen liukenemattomia aineita. Lipoproteiinit ovat rakkuloita tai palloja, joiden sisällä nuo liukenemattomat aineet kuljetetaan kätevästi veren mukana eri puolille kehoa. LDL on kuin pakettiauto, joka vie tavaraa maksasta ruumiin joka kolkkaan, missä rakennusaineita tarvitaan. Kolesteroli nimittäin on olennainen ja tärkeä uusien solujen rakennusaine. HDL on taas roska-auto, joka kuljettaa solujen hajoamisen seurauksena syntyneen tavaran takaisin maksaan käsiteltäväksi. Ylimaallinen viisaus on sitten julistanut LDL:n pahikseksi ilman, että olisi esittänyt mitään konkreettista väitteen tueksi. Tilastojahan voidaan manipuloida mutta LDL:n patofysiologinen näyttö verisuonvaurioiden syntyyn puuttuu.
Tämän suuren kolesterolihujauksen rinnalla on myös onneksi aitoa tiedettä: Yhdysvaltalainen tutkijalääkäri Ronald Krauss kiinnitti huomiota LDL:n ristiriitaisiin vaikutuksiin kliinisessä työssä. Hän havaitsi, että LDL on jaettavissa alaryhmiin. Ryhmä A on isorakkulainen (jalkapallo) ja ryhmä B on pienirakkulainen (golfpallo). Ryhmä A suojelee verisuonia ja pienirakkulainen B muodostaa ongelman, mutta vain silloin, jos se hapettuu (ox-LDL). On myös todettu, että B-ryhmä hapettuu herkästi, joten käytännössä B on aina haitallinen. B- ryhmää lisää hiilihydraattien lisäksi myös kasvirasvat (linolihappo).
Kuten asiaan kuuluu, näitä LDL:n alaryhmiä ei edes huomioida virallisen "lääketieteen" piirissä. Suomessa ei LDL-osatekijöitä edes kyetä tutkimaan. USA:ssa useampi laboratorio on alkanut tehdä näitä LDL:n subfraktioanalyysejä.
Miksi sitten näitä tutkimuksia ei tehdä Suomessa. Vastaus on yksinkertainen. LDL:n alaryhmien huomioiminen romauttaisi koko kolesterolibisneksen ja koko sen järjestelmän, millä kaiken maailman proffat ovat kannuksensa ansainneet.
Tiedetään, että virallisesti suositeltu runsashiilihydraattinen ravinto nostaa B-fraktiota, kun taas vähähiilihydraattinen ravinto laskee sitä. Eli eläinrasva laskee LDL:n B-osatekijää ja lisää taas A:ta. Siten eläinrasvat suojelevat sydäntaudeilta. Vastaavasti hiilihydraatit nostavat B-ryhmää ja lisäävät sydäntautia. Alkoholin sydänystävällisyyttä on perusteltu sillä että alkoholi laskee B-ryhmää 20 %.
Vaikka Suomessa ei tehdä näitä em. analyysejä, niin näistä LDL:n alaryhmien suhteista saa viitteitä tarkastelemalla muita veren rasva-arvoja. Triglyseridien määrä osoittaa suoraan, kumpi noista kahdesta LDL:n osatekijästä hallitsee. Eli, mitä korkeampi triglyseriditaso sitä enemmän on B-ryhmän LDL:ää (eli huonoa) ja mitä alhaisempi, niin sitä matalampi on B-ryhmä. Hiilihydraatit nostavat triglyseridejä, kun taas tyydytetty (kova) rasva laskee niitä. Kun triglyseridit laskevat alle yhden, niin B-ryhmä katoaa tyystin. Tämä tila on saavutettavissa vain VHH:lla. Eli suomen virallisen tahon suosittama ruokavalio lisää sydäntautiriskiä.
Vähähiilihydraattiseen ruokavalioon liittyy osassa tapauksia kokonaiskolesterolin nousua. Se johtuu suojaavan LDL A-ryhmän lisääntymisestä ja HDL-noususta. Mutta samalla yleensä triglyseridit laskevat alle yhden. Mutta vaikka kolesteroli ja LDL olisi korkeakin, niin sillä ei ole merkitystä. Ratkaisevaa on B-fraktion osuus, joka usein on nolla. Vähähiilihydraattinen ravinto on siten tehokkain sydäntautia ehkäisevä ruokavalio, joka toimii vielä ilman lääkkeitä. Sellaistahan ei voida suomessa hyväksyä, ja siten meidän ruokavalio on demonisoitu.
Lopuksi vielä suuri salaisuus: Kolestrolilääkkeet laskevat vain LDL:n A- fraktiota, eikä niillä ole mitään vaikutusta B-fraktioon. Siis koko touhu statiinien kanssa on täysin vailla mieltä.

Vierailija

Tämä on sitten hauska teksti. Sama, ilmeisesti googlettamalla jostain hörhösivustolta kopioitu liturgia toistuu miltei aiheesta kuin aiheesta keskusteltaessa. Lainaaja tuskin ymmärtää sanaakaan kopioimastaan kirjoituksesta. ;DDDDD
Kyllä - mahottoman fiksulta ja asiantuntevaltahan se vaikuttaa kopioida tuollaisia näennäisen viisaita sanakieputuksia, mutta jos ja kun tietää asioista oikeasti jotain, ei noista epistoloista vakuutu! Ja toistuessaan eivä't ole edes hauskoja nuo jutut.

Vierailija

Kivat sulle, on se ihme että näitä paskanjauhaja idiootteja aina vain riittää näillä sivuilla, kuten eo.

Vierailija

Täälähän on pieni sota käynnissä?

Eritäin kansantajuisesti kerottu tuo yllä oleva kolestrolin tehtävä. Lapsikin sen tuosta ymmärtää. Ehkä anonyymillä klo 10.11 on liian alhainen kolestroli, kun ei ymmärtänyt lukemaansa.

Onhan jo todettu tosiasia, että aivot toimivat paremmin korkeilla kuin matalilla kolestroliarvoilla.

Vierailija

Lainaus:

Täälähän on pieni sota käynnissä?

Eritäin kansantajuisesti kerottu tuo yllä oleva kolestrolin tehtävä. Lapsikin sen tuosta ymmärtää. Ehkä anonyymillä klo 10.11 on liian alhainen kolestroli, kun ei ymmärtänyt lukemaansa.

Onhan jo todettu tosiasia, että aivot toimivat paremmin korkeilla kuin matalilla kolestroliarvoilla.

Paitsi että kolesterolikertymä saattaa aiheuttaa aivoinfarktin. Loppuu toiminta suht koht nopeasti. Tuttavapiirissä on esimerkki.

Vierailija

Ensinäkin, kolestroli ei aiheuta verisuonitukoksia vaan kalkki. Jos katsotaan verisuoniin kerääntyvää kalkkia, siinä ei ole juurikaan kolesterolia, vaan eniten monityydyttämätöntä rasvaa eli "terveysrasvaa". Tämä analyysi on julkaistu jo 1990-luvun alussa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat