Seuraa 

Kun taas tänään kauppareissulla pemusin siemenhyllyillä niin osui silmiini minulle vallan uusi tuttavuus, nimittäin sellainen kuin Sareptansinappi.
Ikinä ennen en ole tuollaisesta sinapista kuullutkaan...
Pussinkyljessä lukee jotta sillä on lievästi pippurinen maku ja sitä voidaan käyttää salaateissa, keitoissa ja padoissa, siis varsinainen yleismauste.
Ei kun keväällä maahan Sareptansinapin siemeniä ja mielenkiinnolla odottamaan satoa.

Toinen jota en ole ennen viljellyt on Yrttiselleri.
Se pitäisi esikasvattaa mutta ajattelin kylvää sen keväällä suoraan maahan, onko kenelläkään kokemusta ehtiikö suorakylvössä korjata satoa?
Siemeniä ostin runsaasti joten jos kaikki onnistuu niin satoa pitäisi riittää kuivattavaksi myöskin talven varalle.

Kylvöhommia odotellessa kaivan pakastimesta raparperia sekä mansikoita ja lähden tästä keittiöön kiisselin tekoon....

Kommentit (15)

Voisiko ylläpito ystävällisesti lisätä otsikkoon yhden u kirjaimen jotta kaikki ymmärtäväisivät mistä on kyse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
mökinmuori

Voisiko ylläpito ystävällisesti lisätä otsikkoon yhden u kirjaimen jotta kaikki ymmärtäväisivät mistä on kyse?

No ei kyllä ole tarvis lisätä. Kielipoliiseja on aina ja kaikki muut ymmärtävät.

mökinmuori

No ei kyllä ole tarvis lisätä. Kielipoliiseja on aina ja kaikki muut ymmärtävät.

Ei tarvi kirjainta lisätä, mutta olettaisi että "itse täydellisyys" kirjoittaa sanat oikein.

Tarkoittaako ano 10.13 ehkä minua kirjoittaessaan "itse täydellisyydestä?"
Höpö höpö, olen kaukana täydellisyydestä, sillä jos minua tölväistään en käännä toista poskea vaan saatan sivaltaa takaisin....
Kenenkään huonon tuulen laskiämpäriksi minusta ei ole.

Tämän ketjun tarkoituksena oli keskustella kasveista ja taimista, mutta kuten ennenkin on käynyt,keskustelun suunta vinoutui heti alkumetreillä.
Harmi!

Taitaa joka vuosi tulla uusia siemeniä ja uusia lajeja. Onneksi minulla ei ole maata, laittelisin vaikkee mahdollista kasvamaan, mutta sitten se kitkemis- ja hoitopuoli tahtoo vähän jäädä ;D
Sen verran sentään, että laitoin omenan siemeniä ja appelsiinin siemeniä kukkapurkkiin. Kevät on sellaista kummallista aikaa, että väkisin huomaa nykertävänsä jotain itämään.
Nuo kasvilavat ovat mukavan näköisiä, helpottavat varmasti kitkemistä.
uskis♥

mökinmuori

Höpö höpö, olen kaukana täydellisyydestä, sillä jos minua tölväistään en käännä toista poskea vaan saatan sivaltaa takaisin....

Tämän ketjun tarkoituksena oli keskustella kasveista ja taimista, mutta kuten ennenkin on käynyt,keskustelun suunta vinoutui heti alkumetreillä.
Harmi!

Juuri niin. Tuota epäiltiin että olet mielestäsi täydellinen!! Siksi haukut kkaikki jotka eivät ajattele tavallasi, eivät ole vasureita tavallasi, vaan osaavat ajatella itse.
Tuollaisia vanhoja, katkeroituneita myrkynkeittäjiä on, sanon sen ihan suoraan, koska olet niin hävytön/häpeämätön
tapaus joka ei arvosta muuta kuin itseään.
Kullakin on oma päänsä ja omat kokemuksensa, niitä et sentään voi viedä keltään.
Tapasi ovat arhismaisia.
Minulla on iso pala maata, mutta muutamalla pienellä siemenpussilla ei ole mitään merkitystä, kun kev

mökinmuori

Harmi!

Juuri niin. Tuota epäiltiin että olet mielestäsi täydellinen!! Siksi haukut kkaikki jotka eivät ajattele tavallasi, eivät ole vasureita tavallasi, vaan osaavat ajatella itse.
Tuollaisia vanhoja, katkeroituneita myrkynkeittäjiä on, sanon sen ihan suoraan, koska olet niin hävytön/häpeämätön
tapaus joka ei arvosta muuta kuin itseään.
Kullakin on oma päänsä ja omat kokemuksensa, niitä et sentään voi viedä keltään.
Tapasi ovat arhismaisia.
Minulla on iso pala maata, mutta muutamalla pienellä siemenpussilla ei ole mitään merkitystä, kun kevät tulee.

Äläpäs mode sotke väliin, anna kirjoittaa lauseet loppuun. Kummallista touhua täällä.

Kukas kummajainen täällä riekkuu. Paljon multaa kynsien alla mutta ei mahdu siemeniä itämään.

Noista kirjoitusvirheistä ei jaksa mainita. Mutta levee ihminen käyttää sivustoakin pitkälti. Turhia lainauksia. Turhaa toistoa. Inttämistä. Olettamusta. Vaikea tapaus.

Minua ei kiinnosta kasvimaan harrastuksissa kenenkään puoluepohja. Sen tiedän että kova koilotin
kummajainen kuuluu valkolahtarisukuun.

Mutta avomaa kylvöö. Suomen kesät vaihtelee. Joten harvoin ehtii kasvit täyteen mittaan. Jokin verran auttaa jos malttaa suojaa rakentaa elikkä kehikko ja lasit päälle, tai muovi. Etenkin nyt kun kevät on kuukauden etuajassa niin juhannuksena voi olla lunta maassa tai yöpakkasia.

On kiva seurata taimien kehitystä. Olen ulkolaisiin puihin tykästynyt. Joskus tulee satoakin, mutta koristearvo on hyvä.

Minustakin on kiva seurata taimien kasvua. En vaan malta millään olla nyppimättä niitä. Nytkin vissiin omenan siemen iti kukkapurkissa, ja jo piti mennä auttamaan sitä irti siemenkuoresta :D taidan olla hieman malttamaton...
uskis♥

Lainaus:

Utus?

Olet ilkimys, saivartelija.
Onneksi mökinmuori on niin laajakatseinen henkilö, että tuskin tuosta, kuin naurahtaa ihmisen tosikkomaisuudelle, ja oikeassaolemisen pakolle. hehee :)

Kiva kun tulee kevät ja kaikilla joku siemen tai taimi kasvaa minullakin amaryllis alkoi kasvamaan jo viisisenttiseksi noin vaan.Kuulemisiin.

Lainaus:

Lainaus:

Utus?

Olet ilkimys, saivartelija.
Onneksi mökinmuori on niin laajakatseinen henkilö, että tuskin tuosta, kuin naurahtaa ihmisen tosikkomaisuudelle, ja oikeassaolemisen pakolle. hehee :)

Sana alussa oli " UUTUKSIA" En näe siinä mitään varsinaista virhettä. Tutunpi tietysti "uutuuksia"

Mutta virhe on siinä kuten kiusanhenki sanoi "itse täydellisyys" Siihenhän me pyritään mutta valitettavasti tuo kateus herää aina ja heti kun mökinmuori näppistä näppää.
Mutta yritä kestää, eräät näet on aika osaavia.

En ole kasvattanut sareptansinappia enkä yrttiselleriä, mutta monta muuta minulle uutuutta vuosikymmenten varrella. Kyllä uutuuksia kokeillessa täydellisyydentunne helposti katoaa, kun ei onnistu, varsinkin jos yrittää jotakin eksoottista väärässä ilmastossa kasvattaa. Siihen houkuttelevat tietyt postitse tulevat luettelot. Puutarhamyymälöissä on paremmin Suomen ilmastossa viihtyviä kasvatettavia niin siemeninä kuin taiminakin. Siellä voi myös ammattinsa taitavalta myyjältä tarkistaa asioita.

Kun aikoinaan rucola tuli uutuutena, yritin kasvattaa sitä. Vaikka minkä harson tai muun konstin kanssa yritin, aina jotkin ötökät tykkäsivät mausta niin paljon, että toiseksi jäin ja luovutin. Samaten latva-artisokka luontui paremmin koristekasvina. Siinä oli kauniin väriset lehdet. Mangoldi tuotti pettymyksen pakastuksessa. Sitä piti olla suunnilleen saavillinen, että jotakin jäi kasaan kiehauttamisen jälkeen. Palasin silloin vanhaan hyvään uudenseelanninpinaattiin. Juurikkaita kasvatin mustajuuresta persiljajuureen ja siltä väliltä, samoin kuin monenlaisia kaaleja. Kerran parsakaali tuotti satoa naapureille asti ja seuraavana kesänä ei tullut mitään ja se harrastus lopahti siihen.

Mutta yhtenä kesänä koko silloinen kasvihuone tuotti ananaskirsikoita niin paljon, että niitä riitti ihan kunnolla syötäväksi. Nyt ei ole enää kasvihuonettakaan. Yrttimaastakin on jäljellä vain saksankirveli, joka on kuin pahin rikkaruoho.

Näitä voisin luetella enemmänkin, mutta olkoon. Enää en kasvata muuta kuin kesäkurpitsaa, jota syödäänkin sitten pakasteesta koko talvi monella tavalla, sämpylöihinkin saatan raastetta pistää. Aikansa kutakin, mutta kivaa ja mielenkiintoista oli. Säilöminen vain meni usein yötöiksi, kun ansiotyössäkin piti olla, mutta sitä jaksoi silloin. Nykyisin on urakkaa tarpeeksi hedelmissä ja marjoissa.

En ole tänä talvena mennyt ollenkaan puutarhamyymälään vaan tyydyn vain kasvattamaan keijunmekontaimia. On helpompi pysyä kaukana ihan kuin alkoholistin viinasta. :) Mutta hyvää satokautta kaikille multapeukaloille!

Maalla olen ulkoistanut mitä kasvattamiseen tulee. Pellon päässä on alue johon kaksi 4H-kerholaista kylvävät mitä milloinkin.
On hyvä harrastus nuorille, asuvat omakotitalossa eikä omaa plänttiä ole.
Vapaa-ajan tilallamme on peltoa jonka olen vuokrannut maanviljelijälle lukuunottamatta tuota pientä osaa.
En ole kiinnostunut puutarhanhoidosta muuta kuin sen mitä piha-alueen hoitoon kuuluu.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat