2-tyypin diabetes uhkaa puhjeta, miten estän sen?

Vierailija

Hei! Tiedän, että pitäisi syödä asiallisesti ja liikkua, eikä juoda mitään olusia - mutta kun mieheni menehtyi, olen siitä saakka ollut tässä liemessä: syön ja juon suruuni... :( Pitäisi jostakin saada voimia, että pystyisi muuttamaan tapansa, vaan mistä, onko kellään kokemuksia? T: Sureva leski

Kommentit (11)

Vierailija

Vähennä huonoja hiilihydraatteja...kuten oluet ja siiderit pois.....
Liity vaikka johonkin liikuntaryhmään, nyt syksyllä niitä alkaa taas...
Vesivoimistelua,lenkkeilyä, ...
Kun on pari kivaa liikuntaryhmää viikossa niin tulee ilosempi mieli eikä olusetkaan viehätä enää.

Nimim. Kannattaa kokeilla.

Vierailija

Jos uhkana on tyypin 2 diabetes, ei sillä ole mitään tekemistä tyypin 1 kanssa. karppaus ykköstyyppiläisellä on hengenvaarallista hevosenleikkiä. Sitä sen on myös MBO:ta sairastavalle eli kakkostyypin riskipotilaalle.

Elämäntaparemontti on tehokkain keino estää 2-tyypin diabeteksen puhkeaminen. Eli
- painon pudottaminen, jos ylipainoa
- säännöllinen liikunta
- ravinto: säännölliset ateriat, paljon kuitua, kasviksia vihanneksia, marjoja ja hedelmiä ja täysjyväviljaa, vähärasvaiset maito- ja lihatuotteet, annosten pienentäminen, mikäli paino-ongelmaa.
Näillä pystyy taistelemaan aikansa, mutta jos suuri riski, perinnöllinen alttius eikä ole voimia elämäntaparemonttiin, voi diabetes olla jonain päivänä tosiasia ja sitten meillä on avuksi lääkkeet. Itsesyytökset eivät kannata.
Voimia ja tsemppiä!

Vierailija

Anonyymi 13:31, Sinun kirjoituksesi oli oikein hyvä, ja siinähän se tärkein on sanottukin!! Minäkään en muuten tuohon karppaukseen usko ollenkaan! Myös liikuntaa pitäisi lisätä, se on totta... T: aloittaja

Vierailija

Eipä sitä 2-tyypin diabetesta aina voi välttää, jos on esim. sukurasitus. Useimmat alkoholin suurkuluttajat sairastuvat vanhemmiten juuri 2-tyypin diabetekseen. Heillähän on yleensä se paljon puhuttu vyötärölihavuus seurauksena alkoholin suurkulutuksesta.

Vierailija

Joo, noilla diabetesliiton ohjeistuksella voi heti vähentää 10 v eliniästäsi. On se ihme, että iminen yritetään "myrkyttää" hiilihydraatin tankkaamisella ja kevytrasvoilla!

Vierailija

Jussi Kuuselan, kakkostyypin diabetes havaittiin parikymmentä vuotta sitten.

Jussi otti sairautensa tosissaan. Hän ilmoittautui paikallisen diabetesyhdistyksen jäseneksi, tilasi Diabetes-lehden ja seurasi säntillisesti lehdessä olleita ruokaohjeita. Lääkehoidosta ja ruokaneuvoista huolimatta hänen pitkäsokerinsa kohosi kuitenkin melkein kymmeneen, ja hän lihoi muutamassa vuodessa lähes 20 kiloa.

– Ohjeissa oli siis mätää. Opin vähitellen tajuamaan, että nopeat hilihydraatit kuten peruna, pasta, riisi, leipä ja puurot olivat saaneet sydämeni reistailemaan – eikä suinkaan korkea kolesteroli. Sanoin itseni irti diabetesyhdistyksestä, lopetin lehden tilaamisen ja heitin ruokaohjeet roskikseen.

Jussi alkoi kerätä tietoa hiilihydraattien eli hiilarien vaikutuksesta veren sokeriarvoihin ja vakuuttui siitä, että kolesterolilääkkeiden massiivinen käyttö on ollut viime vuosikymmenien aikana lääketieteen suurimpia hölmöilyjä lääketehtaitten ahneuden vuoksi.

– Diabeteshan on sokeri-rasva-aineenvaihdunnan häiriö. Muutin täysin ruokailutapani. Rupesin välttämään erityisesti nopeita hiilihydraatteja, jotka muuttuvat elimistössä sokeriksi.

– Kun olin vuoden ajan noudattanut uutta ruokailuohjelmaani ja sen lisäksi kävellyt 5-8 km neljä kertaa viikossa, rasva- ja sokeriarvot muuttuivat ratkaisevasti paremmiksi. Pitkäsokeri oli enää 5,6 ja kaikki kolesteroliarvot olivat muuttuneet rajusti parempaan suuntaan. Paino putosi vuodessa 88:sta kilosta 65:een kiloon. Lääkärini lopetti minulta myös kolesterolilääkkeiden käytön.

Jussi oli valmis kääntämään Suomen viranomaisten suositteleman ruokapyramidin tasan päälaelleen. Silloin se alkoi muistuttaa Harvardin yliopiston laatimaa ravintopyramidia, joka sopii Jussin mukaan myös diabeetikoille.

Koko tarina on luettavuissa alla olevasta linkistä:

http://terveyshymy.fi/artikkelit/jussin-kakkostyypin-diabetes-parani

Vierailija

No joo...kaikkea kohtuudella, sanon minä. Ei ole mitään tieteellistä näyttöä tuollaisesta. Vähensit varmaan myös alkoholin käyttöäsi?

Vierailija

Tottakai tuon esimerkin kaverin veriarvot, paino ymk. korjaantuivat kun aloitti säännöllisen liikunnan. Jos olisi jättänyt ne turhat vaaleat jauhomössöt, riisin , perunan ja rasvaiset tuotteet pois, tilanne olisi vielä parempi. Eli mikä tässä oli se juttu? Oliko diabeteslehden/-yhdistyksen vai ohjeiden vika, ettei hän liikkunut? hehehe

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat