Lasten työhön opettaminen

Vierailija

Nykyään on monenlaisia perheitä.Toisissa opeteaan vieläkin lapsia tekemään esim .kotitöitä.
Toisissa ei mitään.
Tuolla mukavien asioiden kalenterissa ovat jotkut muistelleetkin esim työntekoaan lapsena ja mitä osattiin jo pienestä pitäen.Laitoin itsekin tuonne tarina palstalle yhden syystöitä koskevan jutun.
Marjan poimuun me varmaan kaikki nykyään seniorit jouduimme ainakin maalla asuvat.
Sitä ei edes laskettu työksi.
Minulla oli viime viikonloppuna herukan poiminta talkoot . Tyttäreni ja hänen ystävänsä olivat lapsineen poimimassa ja minä keittelin mehua.
Lapset 12-14 v olivat kaikki pensaissa poimimassa ja tekivät "miehen työn " poiminta-asiassa.
Ihmeen kauan he viihtyivätkin ,kun oli kaunis aurinkoinen sää.
Lapset laittoivat myös kokonaiset marjat, pakkaseen ,nimilappuja myöten koko homman keskenään kun olin neuvonut.
Nämä samat lapset aloittelevat jo mukavasti ruuan laittoa ja leipomista.Minkin olen ottanut aina heitä pienestä asti töihin mukaa n,samoin äitinsä. Siinä sitä parhaiten oppii eikä tunnukaan työltä.

Aika paljon tuntuvat mummut ja ukit ottavankin lapsia mukaan .Kunhan nämä nykyajan kiireiset isät ja äidit ehtisivä tja viitsivät tehdä samoin.

Kommentit (6)

Vierailija

Nythän on monella nuorella vakiovastaus, että en jaksa jos jotain työtä, edes pientä, pyytää tekemään. Tämä johtuu mielestäni hyvin pitkälle siitä, että vanhemmat eivät vaadi tekemään mitään. Onhan vaivattomampaa kun siirtää kasvatusvastuun muualle, valitettavan usein katujengeille. Meidän rapussa oli sellainenkin tapaus, että äiti aina iltamyöhään houkutteli ala-asteikäistä jälkikasvuaan kotiin nukkumaan raha kouransilmässä. En tiedä mitä näistäkin lapsista tuli kun perhe muutti myöhemmin muualle.
Aiemmin jo 12 -13 vuotias osasi kotityöt, ruokakaupassa käynnit, oman huoneensa siivoukset, nuorempien sisarusten kaitsemisen ym. ja niitä pidettiin tulevaa aikuisikää silmälläpitäen tärkeinä taitoina.

Vierailija

Samaa mieltä. Malli saadaan kotoa jo varhaislapsuudessa. Aikuiselämä on tänä päivänä rankkaa ja kiireistä muutenkin, ja jos ei lapsuuskodista ole saanut mitään valmiuksia, niin kovan kauttapa tämä nuori joutuu itsenäisen elämänsä aloittamaan.

Vierailija

Meillä lapset oppivat työnteon jo pienestä pitäen.
Jo koulun alaluokilta lähtien yllättivät äidin ja isän iloisesti kun perjantaisin oli tehty jopa viikkosiivouskin.
Ruoan laittoivat aina vaihtelevalla menestyksellä jo 7 vanhasat lähtien ihan leipomuksia myöden.
Ei heitä patistettu siihen mitenkään se tuli ihan spontaanisti ja innostus oli valtava.
Monet vanhemmat tekevät tällä kohdin virheen kun lapsien ei epäonnistumisten pelossa anneta toteuttaa itseään.
Itse aloitin vieraalla ensin kesätöissä jo 7 vanhasta maatalossa ja työaika oli 7:00-19:00 työhöni kuului maatalon siivous lasten hoito ruoanlaitto mutta navettaan ei minun tarvinut mennä kuin kananpesiltä munia noutamaan.
En kokenut työtä mitenkään raskaaksi silloin , nyt kun ajattelen olen ollut ikääni nähden melkoisen kovilla.

Vierailija

Onneksi nykyajan lapsilla on mahdollisuus elää lapsuuttaan, eikä tarvitse raataa aikuisten töissä.

Vierailija

Lainaus:

Onneksi nykyajan lapsilla on mahdollisuus elää lapsuuttaan, eikä tarvitse raataa aikuisten töissä.

Aika paljolti samaa mieltä. Ainakaan tuota ruoanlaittoa en antaisi lasten itsekseen tehdä. Voi unohtua hella päälle esimerkiksi, tai ruoka palaa kattilan/pannun pohjaan.
Itse en vaatinut meidän poikia siivoamaan huoneitaan. Kun muuttivat omilleen, niin kas! olipa opiskelijakämpät ihan ihmismäisen näköisiä kun kävin vierailulla. Kun nuori muuttaa omilleen, hän innostuu huolehtimaan omasta asunnostaan ihan eri tavalla kuin vanhempien huushollissa asuessa. Kantapään kautta oppii siivouksen niksit. Käytäntö on paras opettaja, ja netistäkin löytää tarvitessaan hyviä vinkkejä. - Niin että väitän: ei mene nuori hunningolle, vaikkei siivoukseen käskytetä.

Vierailija

Mielestäni lapsia pitäisi opettaa kotitöitä tekemään,lapsen iästä riippuen työn taso.Ei äidin tarvitse isojen lasten huoneita siivota,kyllä he saavat itse huolehtia siisteydestä.Omat lapseni olen näin opettanut eikä siitä heille ole aikuisena tullut traumoja.Että näin meillä

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat