[b]Kuka hyötyy elämäntyöstäsi[/b]

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Omaisuuden siirtäminen seuraaville sukupolville on prosessi, johon kannattaa valmistautua ajoissa.

Tässä yhteydessä on järkevää on käyttää vaihtoehtoja, joissa edun saajalle koituu mahdollisimman vähän veroja ym. maksuja. Samassa yhteydessä on viisasta huolehtia myös siitä, että tarpeettomia kuluja ei synny myöskään omaisuuden siirtoa edeltävänä aikana.

Oikein valittu sijoitusvakuutus antaa merkittävästi lisätehoa sijoittamiseen.
Mikäli sijoitus on niin sanottu suora sijoitus, sijoittaja joutuu joka kerta vaihtaessaan sijoituksensa kohteesta toiseen maksamaan tuotosta myyntivoittoveron 28 % eli lähes kolmannes tuotosta häviää. Näin tapahtuu esim. rahastoa vaihdettaessa tai vaihdettaessa osakkeesta toiseen.
Kuitenkin sijoitustoiminta hyvin useissa tapauksissa on luonteeltaan jatkuvaa ja vain sijoituksen kohde muuttuu. Näin ollen ajan myötä veroihin hukkuu todella merkittävä osa kokonaishyödystä. Viime aikoina julkisuudessa on esitetty arvioita, että pääomavero tulee entisestään nousemaan, joten tällä näkökohdalla lienee tulevaisuudessa entistäkin suurempi merkitys.

Mikäli sijoitus on rakennettu vakuutuskuoren sisään, varojen uudelleen sijoittamineen voi tapahtua täysimääräisesti. Verot suoritetaan vasta kun varoja nostetaan. Nostaminen voi tapahtua omaan käyttöön tai se voi tapahtua myös vasta sitten kun omaisuudenjako tapahtuu edunjättäjän kuoleman jälkeen. Tällöin mukaan tulee vielä perintöveroa koskevat määräykset. Niinpä puolet lesken saamasta osuudesta on verovapaata ja muille lähiomaisille kuten lapsille ja lastenlapsille 35 000 euroa kullekin.

Vakuutuksen valinta on kuitenkin kysymys sinänsä. On viisasta valita ratkaisu, joka ei sido asiakasta minkään yksittäisen pankina, rahastoyhtiön tai vastaavan käyttämiseen. Valinnanvapaus on kunniassa myös tässä kohdin.

Jos asia on sinulle tärkeä, lähetä yksityisviesti.

Kommentit (13)

Vierailija

Ei sitä voi etukäteen ennustaa missä järjestyksessä ihmiset kuolevat. Nautin elämästäni, syön hyvin, matkustelen ja pukeudun tyylikkäästi. En aio jälkipolvea mietiskellä, jos jotakin jää niin rohmutkoon sitten kun sen aika on. Elämässä on paljon mukavampiakin asioita kuin mietiskellä sijoituksia.

Vierailija

Aina joku tulee muistuttelemaan kuolevaisuudesta, antakaa nyt herran tähen meidän ikäistenkin vähän nauttia elämästä, ja omista rahoistamme.

Vierailija

Minun pääoma tai paremminkin oma pää sanoo että elämäntyöni hyöty tulee
kaikkien hyväksi, maksettujen verojen muodossa.
Verokarhu on koko ajan kintereillä. Verovapautta ei ole olemassakaan!

Se on aivan oikein:)

Vierailija

Aika tylsää mietittävää, ainakin kun ei tota omaisuuspuolta ole riittänyt mihinkään sijoituksiin tai rahastoihin. Tämä omaisuus on äkkiä jaettu, eikä taida riittää verokarhullekkaan.

Vierailija

Sen puoleen on ainakin hyvä miettiä näitä asioita, että kaikki on selvää jos äkkikuolema sattuisi korjaamaan. Vaikkei perintö kovin häävi olisikaan, voi siitä tulla jälkeenjäävien kesken ikäviä riitoja. Ihmisen raadollisuus usein paljastuu
perunkirjoituksessa. Tiedän, että on sitä riidelty kipoista ja vanhoista sängynpeitteistäkin.

Vierailija

Lainaus:

Sen puoleen on ainakin hyvä miettiä näitä asioita, että kaikki on selvää jos äkkikuolema sattuisi korjaamaan. Vaikkei perintö kovin häävi olisikaan, voi siitä tulla jälkeenjäävien kesken ikäviä riitoja. Ihmisen raadollisuus usein paljastuu
perunkirjoituksessa. Tiedän, että on sitä riidelty kipoista ja vanhoista sängynpeitteistäkin.

Näinhän se on valitettavasti usein. Tunteet jyllää. Siksi on hyvä tehdä ajoissa selväksi asiat. Ei sitä kuolemaa tarvitse pelätä, tulee se aikanaan jokaisen kohdalle kuitenkin aivan varmasti.
Ja elämästä voi nauttia täysillä, vaikka onkin tehnyt asiansa selväksi - miksi ei voisi ? Ei kait tehty testamentti tiedä, että nyt sitten kuolet pian...

Vierailija

Minä olen tehnyt testamentin valmiiksi.
Myös ohjeet hautajaisista ja arkusta ja tuhkaamisesta.
Mitään tappelun aihetta ei jää kellekään.
Eikä jää rahaakaan, syön ja juon hyvällä omallatunnolla hyviä päivällisiä eläkkeeelläni
ja matkustelen sydämen kyllyydestä.
Kovasti tein töitä nuoruudesta lähtien ja eläkeläisellä on oikeus nauttia siitä "elämäntyöstään" itse.
Lapset koulutin ammatteihin, pärjäävät hyvin omillaan.

Yhtään en säästä tulevaisuutta varten , sen pidän huolen että arkkurahat on tilillä ;)

Vierailija

Mitä ihmettä?

Kyllä minä ainakin aion panna kaikki omaisuuteni ns. haisemaan viimeistä ropoa myöden, saa lähisuku jäädä nuolemaan näppejään...

Vierailija

Helppo on puhua ja suunnitella jos ei ole omaisuutta, mutta kun on niitä muutamia jotka ovat perineet mahtavia omaisuuksia. Luulen alkuperäisen kirjoittajan tarkoittavan heitä eikä mitään tyhjätaskuja joille on sama miten pennosiaan sijoittavat.

Vierailija

Lainaus:

Minä olen tehnyt testamentin valmiiksi.
Myös ohjeet hautajaisista ja arkusta ja tuhkaamisesta.
Mitään tappelun aihetta ei jää kellekään.
Eikä jää rahaakaan, syön ja juon hyvällä omallatunnolla hyviä päivällisiä eläkkeeelläni
ja matkustelen sydämen kyllyydestä.
Kovasti tein töitä nuoruudesta lähtien ja eläkeläisellä on oikeus nauttia siitä "elämäntyöstään" itse.
Lapset koulutin ammatteihin, pärjäävät hyvin omillaan.

Yhtään en säästä tulevaisuutta varten , sen pidän huolen että arkkurahat on tilillä ;)

Mielestäni olet hoitanut asiasi hienosti.Mukavaa tulevaisuutta !

Vierailija

Oon ootellut että omalle paikkakunnallekin tulisi tuommoinen kurssi...
Radiosta kuuntelin joku aika sitten kuinka joku oli teetättänyt puusepällä lapsuutensa rakkaan aitan seinälaudoista söpön patinoituneen/ekologisen arkun, jonka itse sisusti jäkälällä ja sammalilla.

Säilyttää kuulema vintillään tulevaa käyttöä varten.
-mää tekisin itte, oman tyylisen.
pitäsin sitä makuuhuoneessa, ja kun oikein kolottaa ja koskee,
- kiipeen siihen makkoilemaan ja kuvittelen olevani jo kuollut...ajatuskin jo helpottaa ;D
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009082210121096_uu.shtml

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat