Kommentit (5)

Vierailija

Orvokki
Olen ylen hämmästynyt, Orvokkiviikko. En ole aijemmin kuullutkaan, vaikka ikää jo on jonkin verran.
Muistot vain tulvahtivat mileeni, sillä itselläni on kolmantena nimenä Orvokki.
Ja tuo Orvon kukka, olen sen jos kuullut, ehkä se oli isälleni senkin vuoksi läheinen, koska hän oli orpo isätön poika. Hänen isänsä oli kuollut hänen ollessaan ihan pieni. Kesäkuun kolmantena isäni muisti minua Orvokki kimpulla ja joskus suklaalevyllä. Ja itse pidän kovasti orvokeista, joka kesä niitä pihallemme istutan.
Enhän tiennyt orvokeista oikeastaan mitään, paitsi laulut.
Orvokki on minulle niin herkkä kukka, että äitini arkun peitin kauniilla orvokki asetelmalla.
Tämä sai minut kyllä kyyneliin.
Oli hienoa lukea kerrottu totuus orvokista, kiitos siitä.

Vierailija

Kukkien kieltä  Orvokki -ajatuksia ja mietteläisyyttä  Keltainen- maallista onnea  Sininen- uskollisuutta Olen myös aina pitänyt ja rakastanut  orvokkeja  Kevään ja alkavan kesän suuri ilo on laittaa orvokeja kasvamaan ja monesti pärjäävät hyvin koko kesän. Riippuu  myös vähän kasvupuikasta  Jokuvuosi siten taisi olla jo marraskuuta kun kukkivat vielä ikkunani alla . Ehdottomasti kaunein on sininen orvokki  niin kirkkaan keltainen keskus kuin aurinko Hyvää mieltä ja iloa toivottaen

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Orvokki on yksi lempikukistani, mutta siihen liittyy synkempiäkin asioita. Tiesitkö, että orvokkeja on käytetty murhavälineenäkin?

Cilean oopperassa Ardiana Lecouvreur mustasukkainen ruhtinatar Buillon surmaa Adrianan. Se tapahtuu niin, että hän lähettää myrkytettyjä orvokkeja, joita nuuhkaistuaan Adriana kuolee. Hän erehtyy luulemaan lähettäjäksi jotakuta muuta kuin kilpailijatartaan. On siinä monimutkainen tarina kaikkineen niin kuin usein oopperoissa on, mutta orvokeilla on siinä tärkeä osa.

https://www.youtube.com/watch?v=GUGoKeVsIvk

Siellä loppupäässä tapahtuu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat