Isänmaalliset laulut

Vierailija

Dosentin mielestä opetusmateriaali ja erityisesti isänmaalliset laulut voivat sisältää läheisesti vihapuhetta muistuttavia piirteitä.

- Vihapuheen kannalta kiinnostavia ovat esimerkiksi alakoulujen musiikin oppikirjasarjat ja niihin sisältyvät itsenäisyyspäivän viettoon liittyvät nationalistiset laulut, kirjoittaa filosofian tohtori ja dosentti Taru Leppänen eilisen Helsingin Sanomien mielipideosastolla.

Miksi suomalaisten pitäisi kitkeä kaikki oman kulttuurimme piirteet pois? Näköjään on ihmisiä jotka haluaisivat meidän unohtavan oman identiteettimme täydellisesti ja kuinka suomalaiset ovat joutuneet sen kokoamaan pala palalta sotien jälkeen.
Suomi on sotinut, kärsinyt, menettänyt ihmishenkiä ja maata, joista suomalaiset säveltäjät ja sanoittajat ovat tehneet aikansa teoksia. Taru Leppäsen ajatusmaailmaan ei ilmeisesti sovi myöskään Finlandia-hymni, sillä siinähän on aihetta vihastukseen muita kohtaan.
Surulliselta kuulostaa Leppäsen ajatusmaailman yksioikoisuus, vai onko hän keksinyt tavan päästä esille mediassa?

T. Iloitaan isänmaasta

Kommentit (11)

Vierailija

Täytyy kyllä ihmetellä tätä kaikkea. Nyt kun ovet joka suuntaaan on auki, ja vapaa kulku, maahan virtaa eri kulttuurin edustajia. Ensin oli lasten perinteinen joulujuhla kouluissa, joka olisi pitänyt kieltää, nyt sitten maamme laulu. Pitää seuraavaksi varmaan hävittää luterilainen kirkko, ja kaikkien muuttaa vielä uskonto, vaikka meillä uskonvapaus ainakin toistaiseksi vielä on. Ei saa sananvapautta noudattaa kirjoituksin, eikä puhein. Jopa lakupekan kuva lakritsipötkön kääreessä piti hävittää. Kaikessa nähdään vihaa. Mikä ihme tätä yhteiskuntaa oikein vaivaa? Meillä tulisi olla oikeus säilyttää omat perinteemme, ei meiltä sentään kaikkea voida viedä.

Vierailija

Tässähän tuo ko. dosentin mielipide on - mielestäni naurettava ajatus,
ehkä näin ajattelevan ihmisen olisi parasta muuttaa johonkin toiseen maahan.....

Dosentti HS:ssä:
Maamme-laulussa vihapuheen piirteitä
Keskiviikko 24.8.2011 klo 09.38

Suomalaisuus on alakoulun musiikinkirjoissa ensisijaisesti miehiin liittyvä asia, kritisoi dosentti Taru Leppänen Helsingin Sanomissa.

Dosentin mielestä opetusmateriaali ja erityisesti isänmaalliset laulut voivat sisältää läheisesti vihapuhetta muistuttavia piirteitä.

- Vihapuheen kannalta kiinnostavia ovat esimerkiksi alakoulujen musiikin oppikirjasarjat ja niihin sisältyvät itsenäisyyspäivän viettoon liittyvät nationalistiset laulut, kirjoittaa filosofian tohtori ja dosentti Taru Leppänen eilisen Helsingin Sanomien mielipideosastolla.

Leppänen kritisoi, että suomalaisuus on alakoulujen musiikinkirjoissa ensisijaisesti miehiin liittyvä asia.

- Maamme-laulussa Suomi on "maa kallis isien". Siniristilipussa "Isät, veljet verellään, vihki sinut viiriksi vapaan maan. Ilomiellä sun jäljessäs käymme tein isäin astumaan".

Leppänen muistuttaa myös, että joissain maakuntalauluissa esiintyy jopa väkivaltaa.

"Käsiteltävä kriittisesti"

Leppäsen mukaan suomalaisuuden esittäminen maskuliinisena ja sen kytkeminen väkivaltaan ei edistä peruskoulun opetussuunnitelman toteutumista.

Peruskoulun opetussuunnitelman arvopohjana ovat muun muassa ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia ja monikulttuurisuuden hyväksyminen.

Leppänen esittää ongelmaan ratkaisuksi, että musiikin oppitunneilla ja oppikirjoissa nostettaisiin nationalismin, sukupuolen ja väkivallan teemoja esille ja käsiteltäisiin niitä kriittisesti oppilaiden kanssa.

Vierailija

Joka asiassa nähdään vihapuheita ja rasismia, tämä yhteiskunta menettää kasvonsa tuollaisella ylikorostetulla löpinällä. Mihin katoaa armas maamme, ei saa sitä, ei saa tätä, pitää vaan yrittää meidän sopeutua joka ikiseen asiaan. Nämä viha-ja rasismi ilmaisut menee jo liian pitkälle, missä on yksilövapaus oman maan kansalaisella.

Vierailija

Lainaan tähän paikallisessa sanomalehdessä olleesta haastattelusta
valtioneuvos Riitta Uosukaisen ajatuksia:

"Leppäsen kirjoituksia lukiessa tuli mieleen pilapiirtäjä Kari Suomalaisen
fiktiivinen tutkijahahmo Raimo Murju, joka keksi aina kaikkea älytöntä
tutkittavaa."
Uosukainen näkee niin kansallis- kuin maakuntalauluilla tärkeän sijan
suomalaisessa kulttuurissa.
"Ne ovat luoneet meille tärkeää kansallista identiteettiä. Mitään haittaa
niistä ei ole kenellekään ollut. Kyllä jokaisen pitää pystyä sijoittamaan
laulut ja niiden sanat siihen historialliseen taustaan, jossa ne on tehty."
Hän ei menisi lauluja muuttamaan.
"Jokaisen pitäisi osata arvostaa omaa kieltä, kulttuuria ja historiaa,
Hyvä, kun ei samalla vaakunaa viedä."
Maskuliinisuus ei ole hänestä lauluissa mikään ongelma.
"Meidän naisten on valvottava etujamme ja pidettävä puolemme nykyajassa,
mutta ei historiaa pidä käydä muuttelemaan."
*****************************************************************************************
Hyvä Riitta!

Ps. Riitta Uosukainen on sekä Suomalaisuuden liiton että Äidinkielen opettajain
liiton kunniajäsen. Lisäksi hän toimii varapuheenjohtajana Jääski-seurassa.

Vierailija

On aikoihin eletty!
Emmehän me voi emmekä haluakkaan juuriamme unohtaa. Vaikka kuinka haluamme yhdentyä Eurooppaan kyllä mielestäni jokainen silti on jostakin kotoisin. Mitäs sanot jos joku kysyy: Where are you from? Et varmaan vastaa etten mää oo mistään kotosin, vaan pää pystyssä kerrot olevasi Suomesta ja arvostavasi omaa kieltäsi, kulttuuriasi ja historiaa, josta pieni kansamme on ponnistanut.

- - Maa ponteva pohjolan äärillä on, se on entistaistojen tanner, niin rohkea, reima ja horjumaton, se on muistojen mainio manner. Tämä maa minun mieltäni innostaa, se on kymmenen, kymmenen virran maa... - -

MItä pahaa, kysynpä vain?

Vierailija

Tuo dosentin juttu on vähän samaa maata kuin se suomalaisen naisen vaatimus Italiassa ettei kristuksen kuvia saa olla julkisilla paikoilla.

Voi aikoja, voi tapoja

Vierailija

Kuinkahan moni kirjoittajista on lukenut alkuperäisen mielipiteen? Leikkasin sen talteen lehdestä, koska arvasin heti, miten keskustelun tulee käymään eli pian kansan kärttyisä käsi naputtelee "nyt ne vie meiltä Maamme-laulunkin". - Arvasin oikein!
Taru Leppänen on sukupuolentutkimuksen dosentti Turun yliopistossa. Ja ettei kukaan riennä arvaamaan, että Leppänen katsoo pöksyihin sukupuolen määrittääkseen, lainaan Wikipediaa:

"Sukupuolitutkimus (myös sukupuolentutkimus tai gender-tutkimus) on tieteellinen tutkimusala, joka tuottaa tietoa sukupuolen vaikuksesta yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Sukupuolitutkimus on luonteeltaan monitieteistä. Se jakautui 1970-luvulla kahteen pääteoriaan: feministiseen ja sosiobiologiseen. Eri teorioiden väliset erot perustuvat monesti kiistaan siitä, mikä on kulttuurin ja mikä biologisten tekijöiden vaikutus sukupuoliseen käyttäytymiseen."

Tutkija tutkii aihettaan, tässä tapauksessa isänmaallisia lauluja koulun opetusmateriaalina ja niiden maskuliinista kieltä. Tutkijat kirjoittavat aiheestaan ja antavat keskustelunaihetta. Ei ole mitään syytä toivottaa Leppästä menemään muille maille kuten eräs kirjoittaja teki. Keskustelua on siedettävä, vaikka itse on toista mieltä.

Leppänen ei ole viemässä meiltä mitään. Hän kirjoittaa: "Lauluohjelmistojen sensurointi ei ole ratkaisu ongelmiin." Tilalle hän suosittelee keskustelua oppilaiden kanssa.

Minulla oli kansakoulussa IKL-taustainen opettaja. Oppikirjoina käytettiin Raamattua, Maamme-kirjaa ja Vänrikki Stoolin tarinoita. Laulutunneilla opeteltiin ulkoa Ateenalaisten laulun lisäksi kaikki mahdolliset isänmaalliset laulut, Pieni poika oppi tietämään, että pojan tulee mennä rivihin jo viisitoistavuotisna ja nuorukaiselle kuolla kuuluu joukkonsa eessä."
Lipulle vannottiin vala ja luvattiin varjella verin. Niin meitä kasvatettiin Suomen saloilla.

Vierailija

Maamme.
Oi maamme Suomi, synnyinmaa!
Soi, sana kultainen!
Ei laaksoa ei kukkulaa,
Ei vettä, rantaa rakkaampaa,
Kuin kotimaa tää pohjoinen,
Maa kallis isien!Sun kukoistukses kuorestaan
Kerrankin puhkeaa!
Viel' lempemme saa nousemaan,
Sun toivos, riemus loistossaan,
Ja kerran laulus, synnyinmaa,
Korkeemman kaiun saa.

Samma på Svenska.
Vårt land, vårt land, vårt fosterland,
Ljud höjd, o dyra ord!
Ej lyfts en höjd mot himlens rand,
Ej sänks en dal, ej sköljs en strand,
Mer älskad än vår bygd i nord,
Än våra fäders jord!

Din blomning, sluten än i knopp,
Skall mogna ur sitt tvång;
Se, ur vår kärlek skall gå opp
Ditt ljus, din glans, din fröjd, ditt hopp,
Och högra klinga skall en gång
Vår fosterländska sång.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Kuinkahan moni kirjoittajista on lukenut alkuperäisen mielipiteen? Leikkasin sen talteen lehdestä, koska arvasin heti, miten keskustelun tulee käymään eli pian kansan kärttyisä käsi naputtelee "nyt ne vie meiltä Maamme-laulunkin". - Arvasin oikein!
Taru Leppänen on sukupuolentutkimuksen dosentti Turun yliopistossa. Ja ettei kukaan riennä arvaamaan, että Leppänen katsoo pöksyihin sukupuolen määrittääkseen, lainaan Wikipediaa:

"Sukupuolitutkimus (myös sukupuolentutkimus tai gender-tutkimus) on tieteellinen tutkimusala, joka tuottaa tietoa sukupuolen vaikuksesta yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Sukupuolitutkimus on luonteeltaan monitieteistä. Se jakautui 1970-luvulla kahteen pääteoriaan: feministiseen ja sosiobiologiseen. Eri teorioiden väliset erot perustuvat monesti kiistaan siitä, mikä on kulttuurin ja mikä biologisten tekijöiden vaikutus sukupuoliseen käyttäytymiseen."

Tutkija tutkii aihettaan, tässä tapauksessa isänmaallisia lauluja koulun opetusmateriaalina ja niiden maskuliinista kieltä. Tutkijat kirjoittavat aiheestaan ja antavat keskustelunaihetta. Ei ole mitään syytä toivottaa Leppästä menemään muille maille kuten eräs kirjoittaja teki. Keskustelua on siedettävä, vaikka itse on toista mieltä.

Leppänen ei ole viemässä meiltä mitään. Hän kirjoittaa: "Lauluohjelmistojen sensurointi ei ole ratkaisu ongelmiin." Tilalle hän suosittelee keskustelua oppilaiden kanssa.

Minulla oli kansakoulussa IKL-taustainen opettaja. Oppikirjoina käytettiin Raamattua, Maamme-kirjaa ja Vänrikki Stoolin tarinoita. Laulutunneilla opeteltiin ulkoa Ateenalaisten laulun lisäksi kaikki mahdolliset isänmaalliset laulut, Pieni poika oppi tietämään, että pojan tulee mennä rivihin jo viisitoistavuotisna ja nuorukaiselle kuolla kuuluu joukkonsa eessä."
Lipulle vannottiin vala ja luvattiin varjella verin. Niin meitä kasvatettiin Suomen saloilla.

Ei kai sinun koulujuttusi liity mitenkään tähän kirjoitukseen?
Nyt on kyse Leppäsen mielipiteestä.

Vierailija

Anonyymi 17:43 kysyy tänään:
"Ei kai sinun koulujuttusi liity mitenkään tähän kirjoitukseen?"

Poistin koulumuistelmani. Muuttuuko mielipiteeni nyt painokkaammaksi?
Muissa neljässä kappaleessa käsitellään Leppäsen mielipidekirjoitusta.

Lainaus:

Kuinkahan moni kirjoittajista on lukenut alkuperäisen mielipiteen? Leikkasin sen talteen lehdestä, koska arvasin heti, miten keskustelun tulee käymään eli pian kansan kärttyisä käsi naputtelee "nyt ne vie meiltä Maamme-laulunkin". - Arvasin oikein!
Taru Leppänen on sukupuolentutkimuksen dosentti Turun yliopistossa. Ja ettei kukaan riennä arvaamaan, että Leppänen katsoo pöksyihin sukupuolen määrittääkseen, lainaan Wikipediaa:

"Sukupuolitutkimus (myös sukupuolentutkimus tai gender-tutkimus) on tieteellinen tutkimusala, joka tuottaa tietoa sukupuolen vaikuksesta yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Sukupuolitutkimus on luonteeltaan monitieteistä. Se jakautui 1970-luvulla kahteen pääteoriaan: feministiseen ja sosiobiologiseen. Eri teorioiden väliset erot perustuvat monesti kiistaan siitä, mikä on kulttuurin ja mikä biologisten tekijöiden vaikutus sukupuoliseen käyttäytymiseen."

Tutkija tutkii aihettaan, tässä tapauksessa isänmaallisia lauluja koulun opetusmateriaalina ja niiden maskuliinista kieltä. Tutkijat kirjoittavat aiheestaan ja antavat keskustelunaihetta. Ei ole mitään syytä toivottaa Leppästä menemään muille maille kuten eräs kirjoittaja teki. Keskustelua on siedettävä, vaikka itse on toista mieltä.Leppänen ei ole viemässä meiltä mitään. Hän kirjoittaa: "Lauluohjelmistojen sensurointi ei ole ratkaisu ongelmiin." Tilalle hän suosittelee keskustelua oppilaiden kanssa.

-----------------
Rohkenen epäillä, että jos vastaukseni sävy olisi ollut sama kuin ketjun muitten kirjoittajien, se olisi saanut toisenlaisen vastaanoton ko. anonyymin taholta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat