VARO AMERIKKALAISIA LAHKOJA

Vierailija

Pastori Markku Koivisto on nyt erotettu Nokia-Mission johtajuudesta. En tunne henkilökohtaisesti tätä hurmosliikettä, mutta niin sitä vaan Suomessa usein käy, etteivät Amerikasta kopioidut lahkot istu suomalaiseen yhteiskuntaan.
Eivät ne ainakaan
saa suurta kannatusta pitkän ajan kuluessa. Repeytymisiä ja riitoja tapahtuu, osa lahkon jäsenistä palaa kirkkoon, osa on niin pettynyt ( rahat ovat mennet lahkoille ja niiden johtajille), ettei halua noista kurjuuksista edes julkisesti kertoa eikä olla minkään seurakunnan jäsenenä. ----- Meillä on kyllä niin luja luterilainen kirkkoperinne, että moni vain siihen kuuluu muodon vuoksi käymättä kirkossa kuin häissä ja hautajaisissa. Ihmeen paljon on kyllä viime aikoina ev. lut. kirkosta erottu esim. Internetin kautta. Pitääkin olla kriittinen ja oivaltava. -----Kuitenkin ev. lut. kirkko koetaan usein jotenkin turvalliseksi, että lahkojen (Jehovan todistajat, mormonit ym.) eivät mitään mainittavaa kannatusta saa. Vaikka mormonipojat käyttävät kaksi vuotta Suomessa käännytystyöhön. He pysäyttävät ihmisiä kadulla, koputtelevat ovia, jakavat kirjoja ja lehtisiä. Samoin Jehovan todistajilla on omia kokopäiväisiä ovelta ovalle saarnaajia. Heikot ja vanhukset ovat heille uhreja. Mutta eivät ne, jotka todella lahkojen varjopuolista tietävät.
Kuka lahkoihin liittyy, saa maksaa siitä kalliisti : RAHAA ON ANNETTEVA LAHKOILLE. Ja paljon ja jatkuvasti ajan kuluessa.
Uskontojen uhrit tietävät, etteivät lahkot salli kriittistä ajattelua. Johtajia on toteltava sokeasti. Sieltä verkosta ei noin vain
lähdetä pois kuten kirkosta. Tiedän, että jopa vanhemmat ovat hyljänneet aikuisen pojan, joka erosi Jehovan todistajista.
MINUN OVELLENI EI LAHKOSAARNAAJILLE OLE MITÄÄN ASIAA. ENKÄ JÄÄ JUTTELEMAAN MISSÄÄN KADUILLA MORMONIEN KANSSA USKONNOSTA. Luojan kiitos minulle on annettu terävä järki, päättelykyky, että osaan erottaa jyvät akanoista.
JUMALA ON JÄRKI

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Aloittaja anonyymi:
"Luojan kiitos minulle on annettu terävä järki, päättelykyky, että osaan erottaa jyvät akanoista.
JUMALA ON JÄRKI "

Jumala on rakkaus ja valo.

Vierailija

Varokaa kaikkia lahkoja..itselläni on omakohtaisia kokemuksia muutaman vuoden takaa. Jouduin silloin erittäin voimakkaan käännytyksen ja painostuksen kohteeksi useamman henkilön toimesta. Kyseisen lahkon mukaan kun lähes kaikki normaali elämä oli syntiä..esim.kirjojen lukeminen,teatteri,kanssakäyminen muiden kuin lahkolaisten kanssa,jopa keskustelu vastakkaisen sukupuolen kanssa. Kun huomattiin että minua on vaikea käännyttää (on vielä järkikulta tallella) niin sitten alettiin keksiä olemattomia juoruja ym. ym. Tämä kaikki tapahtui Espanjassa missä toimii suomalaisia eri uskonlahkojen edustajia. Mielestäni lahkouskonto on kulissi jonka varjolla voi tehdä mitä uskomattomampia tekoja. Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi..

Vierailija

Lainaus:

Pastori Markku Koivisto on nyt erotettu Nokia-Mission johtajuudesta. En tunne henkilökohtaisesti tätä hurmosliikettä, mutta niin sitä vaan Suomessa usein käy, etteivät Amerikasta kopioidut lahkot istu suomalaiseen yhteiskuntaan.
Eivät ne ainakaan
saa suurta kannatusta pitkän ajan kuluessa. Repeytymisiä ja riitoja tapahtuu, osa lahkon jäsenistä palaa kirkkoon, osa on niin pettynyt ( rahat ovat mennet lahkoille ja niiden johtajille), ettei halua noista kurjuuksista edes julkisesti kertoa eikä olla minkään seurakunnan jäsenenä. ----- Meillä on kyllä niin luja luterilainen kirkkoperinne, että moni vain siihen kuuluu muodon vuoksi käymättä kirkossa kuin häissä ja hautajaisissa. Ihmeen paljon on kyllä viime aikoina ev. lut. kirkosta erottu esim. Internetin kautta. Pitääkin olla kriittinen ja oivaltava. -----Kuitenkin ev. lut. kirkko koetaan usein jotenkin turvalliseksi, että lahkojen (Jehovan todistajat, mormonit ym.) eivät mitään mainittavaa kannatusta saa. Vaikka mormonipojat käyttävät kaksi vuotta Suomessa käännytystyöhön. He pysäyttävät ihmisiä kadulla, koputtelevat ovia, jakavat kirjoja ja lehtisiä. Samoin Jehovan todistajilla on omia kokopäiväisiä ovelta ovalle saarnaajia. Heikot ja vanhukset ovat heille uhreja. Mutta eivät ne, jotka todella lahkojen varjopuolista tietävät.
Kuka lahkoihin liittyy, saa maksaa siitä kalliisti : RAHAA ON ANNETTEVA LAHKOILLE. Ja paljon ja jatkuvasti ajan kuluessa.
Uskontojen uhrit tietävät, etteivät lahkot salli kriittistä ajattelua. Johtajia on toteltava sokeasti. Sieltä verkosta ei noin vain
lähdetä pois kuten kirkosta. Tiedän, että jopa vanhemmat ovat hyljänneet aikuisen pojan, joka erosi Jehovan todistajista.
MINUN OVELLENI EI LAHKOSAARNAAJILLE OLE MITÄÄN ASIAA. ENKÄ JÄÄ JUTTELEMAAN MISSÄÄN KADUILLA MORMONIEN KANSSA USKONNOSTA. Luojan kiitos minulle on annettu terävä järki, päättelykyky, että osaan erottaa jyvät akanoista.
JUMALA ON JÄRKI

Tämän kirjoittajako on sitten suomalaisen ev.lut.-kirkon tuote...?vai mikä?
hyhyh, kuitenkin.

Vierailija

Minä en tarvitse mitään välikäsiä , otan suoran yhteyden luojaani kun siltä tuntuu, miten yleensäkään toinen ihminen voi esim antaa toiselle synnit anteeksi tai luvata vaikka homoille että no hyvä, saatte mennä naimisiin, teko peliä kaikki lahkot ,se on selvä,

Vierailija

Sama juttu, en minäkään tarvitse välikäsiä. Enkä ymmärrä miksi niistä välikäsistä pitäisi vielä maksaa, esim. kirkollisvero. Omalla paikkakunnallani olen huomannut, että lestadiolaisissa on paljon sellaisia, jotka arvostelevat, tuomitsevat ja vähättelevät muita kuin heidän "sisäpiiriinsä" kuuluvia ihmisiä. Ei mielestäni ole ns. oikean uskovaisen meininkiä.

Vierailija

Uskon että Markku Koivisto on yhtä heikko ihminen kuin me muutkin.
Minusta se Nokia Missio ei ole Amerikkalainen lahko. Jumala toimii siellä kuten muuallakin.

Syntiä on niin monenlaista, pahan puhuminenkin toisista on myös suuri synti....joista syntisistä minä olen suurimmasta päästä.

Kyllä Raamattua voi lukea ilman seurakuntaakin, mutta monessa seurakunnassa saa hyvää opetusta. Sieltä saa myös tukea muutenkin.

Moni ei pääse seurakuntaan ja kuuntelee radio Deitä ja katsoo TV7 ohjelmia.
Taivaaseen menee ja mahtuu eri seurakunnista porukkaa. Jos joku väittää toisin, erehtyy.Paras tottua ajatukseen jo täällä. Ei seurakunta takaa taivaaseen pääsyä, vaan henkilökohtaisesti Jeesuksen tunteminen.

klo 19.35 kirjoittaja ei tunne kovin hyvin Uutta testamenttia näköjään.

Vierailija

Raamatuntuntemus on kamalan huonoa nykyään.
Ei ole ihmiset sitä enää joutaneet lukemaan kun Salkkarit sun muut kiinnostaaa enemmän.

Vierailija

EN varmasti ole ev. luterilaisen kirkon tuote, koska en ole koskaan kuulunut sen nimiseen kirkkoon enkä tule kuulumaan. Totta se on, että ev. lut kirkko on roomalaiskatolisesta kirkosta eraantunut lahko ( 1500-luvulla uskonpuhdistus saksalaisen Lutherin toimista). Sen jälkeen onkin lahkoja ja kirkkokuntia syntynyt varsinkin Amerikan mantereella, myös Aasiassa.
Onhan se todella loistavaa, että sanan-, yhdistymis- ja kokoontumisvapaus sekä täysi uskonnonvapaus on länsimaissa.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Suomen valtio ei anna mitään rahaa lahkoille, joiden on itse rahoitettava kokotoimintansa. Rahaa pyydetään silloin jäseniltä ( joita on yleensä vähän). Paljon on annettava, jotta uusia temppeleitä ja saarnajien palkat ja matkat ym.
pystytään maksamaan. Testamentit ovat tervetulleita! Ja kaikenlaiset kolehdit ja rahankeräykset ja yksityisten rahalahjat. Jos niistä jäsenet rupeavat eroamaan, se tietää köyhtymistä lahkoille.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Me emme päästä kotiimme mormoneita eikä Jehovan toditajia saarnaamaan. Ja ovessa on selkeä kyltti :
"EI MAINOKSIA eikä ILMAISJAKELUJA ". --- Silti Jehovan todistajat eivät sitä kunnioita, vaan Vartiotorni-lehtiä tiputetaan luukusta. ---Kaksi mormoonipoikaa oli soittanut ovikelloa, tyrkyttäneet lehtisiä ja sanoneet miehelleni, että tulisimme kotiinne rukoilemaan sinun puolestasi! Kun mieheni on kieltänyt sen jyrkästi sanoen osaavansa itsekin yksinäisyydessä rukoilla, pojat olivat todenneet, että tulemme sitten joskus myöhemmin kertomaan mormonismin salaisuukista. ----- Tällainen uskonnojen tyrkyttäminen typäisee ! Jumala on todella rakkaus,
viisaus, järki, lempeys ja kaiken hyvän alku. Ei Hän vaadi rahalahjoja eikä ole kireä ! RAUHAA, VAIN RAUHAAA !

Vierailija

Sanon tähän, että aamen! Jumala on Rakkaus! Jeesusta seurataan ei johtajia! Johtajat voivat kyllä olla esimerkkeinä seurakuntalaisilleen. On hyvä tietää mitä kristinusko pitää sisällään, että ei tarvitse luulla tietävänsä! Kaikki ohjeet elämälle löytyy raamatusta.

Vierailija

Jumala on Rakkaus. Niin, mutta koskaan noissa kirjoituksissa ei tule esille Jumalalta lahjaksi saatu rakkaus, vaan vihainen toisten moitiskelu, tuomitseminen. Ovellani ovat käyneet niin Jehovan todistajat kuin mormoonipojat enkä ole siitä pahentunut. Olen keskustellut heidän kanssaan ja sanonut sitten , että olen kerran löytänyt Jeesuksen rakkauden ja hänen kaikkea syleilevän, anteeksiantavan rakkautensa, siitä en aio luopua, en aio perua. Se on riitänyt heille. Tosin Jehovan todistajat ovat palanneet, mutta sanoneet, että on mukava keskustella. Lehtensä ovat antaneet, olen sen vilkaissut ja tullut entistä vakuutuneemmaksi meidän oman kirkkomme opetuksesta;Raamatun sanasta.
Ajatelkaapa, jos meidän luterilaiset uskovaiset ihmiset olisivat yhtä innokkaita ja Sanan levittäjiä; emme me uskalla, ei meissä ole oikein sitä paloa. Tärkein palo on kuitenkin rakkaus, kaikkia kohtaan :Jehovan todistajia , mormooneja, muslimeja, hinduja. Tottakai on tietyissä lahkoissa aivan selvää huijaamisen makua ja rahan keräystä. Terveellä järjellä vaan eteenpäin. Scientologien uskomattomat vekottimet ovat oikein päivänselvää huijausta. Sellaista vain on varottava. Rahaa on parasta antaa vain kehitysmaissa tehtävään työhön ns. lähetysalueilla tai sitten selkeästi hädänalaisten auttamiseen täällä kotona.
Jos oma usko seisoo vakaalla pohjalla, saattaa uskaltautua juttelemaan toisuskoisten kanssa.

Vierailija

Täällä puhutaan lahkoista, mutta eikö kysymys ole herätysliikkeistä? Luterilainen herätysliike on protestanttinen kristinuskon suuntaus, joka syntyi 1500-luvulla uskonpuhdistuksen yhteydessä ja erottui katolisesta kirkosta(kuten yllä on kerrottu). Ruotsi antoi sille nimen evankelisluterilainen. Pohj.maista protestanttisuus levisi Amerikkaan ja Australiaan hajoten siellä , sanottaisiinko niitä lahkoiksi.En tiedä. On ainakin mahdollisuus valita tuhansista uskonnoista , uskomuksista, filosofioista omansa.

Vierailija

Kävihän noita "saarnamiehiä" minunkin ovella esittelemässä raamatusta oikein punakynällä alleviivattuja osia lauseista. Kysyessäni heiltä onko raamattu pyhä kirja he myönsivät niin olevan mutta kun kysyin miksi he olivat tuhrineet pyhää kirjaa punakynällä en saanut oiken vastausta. Samalla esitin että raamatussa sanotaan mm. varasta . Väittivät ettei siellä niin lue mutta kun pyysin kymmenen käskyä esille niin olihan siellä "älä varasta" ja sanoin että pienestäkin lauseesta saa ihan erilaisen tulkinnan jos alle viivaa vain osan eikä ymmärrä kokonaisuutta.
Muuten muslimien rukoushetkistä jossain päiväkodissa taisi olla myös uutisissa mainintaa?
Kyllä kotimainen kirkko on kuitenkin turvallisin valinta.

Vierailija

Jos oma usko seisoo vakaalla pohjalla, saattaa uskaltautua juttelemaan toisuskoisten kanssa.
Rauhallinen ja kiihkoton asenne muihin uskontoihin mahdollistaa monta miellyttävää keskusteluhetkeä.

Sukuumme on avioliiton kautta tullut muslimija olen useinkin puhunut hänen kanssaan uskonnoista ,
ja emme kumpikaan ole moittineet mitään maailman uskonnoista.
Hän on kertonut minulle paljon islamista, ja on erittäin miellyttävä ihminen.

Keskustelut erilaisten ihmisten kanssa avartaa maailmankatsomusta ;)

Vierailija

Eräs lähetystyön tekijä kertoi että Budhalaisten "raamatussa" Budha olisi sanonut: Tulee mies jolla on jäljet käsissä, hän on oikea. Ne ei kuulemma lue sitä kohtaa kansalle.

Jehovalaiset minua ihmetytti. Ne yritti käännyttää minua aikoinaan. Onneksi Jumala johdatti minut toisaalle.
He väitti että Jeesus on ollut taivaassa Arkkienkeli Mikael ja mentyään takaisin muuttui taas Mikaeliksi.
Aika paksua, sehän kumoaa Jeesuksen opin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat