Glaukooma

Vierailija

Menin silmälääkärille ihan normaaliin tarkastukseen, tarkoituksenani oli tutkituttaa silmät,ennenkuin vaihdan uudet kehykset.Mitään sanottavampaa vaivaa ei ollut.
Minulla on siitepöly-allergia,joka on vaivannut myös silmiä,eli on ollut vetisyyttä,kirvelyä,punoitusta,kutinaa ja kuivuutta.Valonarkuuttakin on ollut.
Yllätys oli melkoinen,kun silmälääkäri totesi minulla glaukooman.Nämä samat oireet,mitä on allergiassakin on myös glaukoomassa.
Kohonnut silmänpaine on myös yksi tekijä,joka ei tunnu missään,minun silmänpaineeni mahtui normaalin rajalle.Minut saatiin seulottua ajoissa esiin,sillä tuntuvia vaurioita ei ole vielä tullut.
Nyt seurataan ja lasketaan sen mahdollinen etenemisvauhti ja hoidot räätälöidään sen mukaan.Se ei parane,mutta hoidolla se pystytään pitämään aisoissa.Minä vielä sulattelen tätä asiaa,sillä se yllätti todellakin ihan "puun takaa".
Tiedän ihmisiä,joilla on tämä tauti ja tipoilla ovat selvinneet vuosia.
Leikkaus-ja laserhoitoakin on saatavilla tilanteen mukaan.Glaukooma kuuluu näihin "yllättäjiin",siinä kuin diabetes ja korkea verenpainekin.Eivät oikein tunnu missään,sen takia ne ovatkin niin salakavalia ja saavat edetä rauhassa.
Ei viisi-ja kuusikymppisiä turhaan patisteta käymään välillä lääkärissäkin tutkituttamassa itseään,varsinkin,jos edellisistä käynneistä on vuosia.

Kommentit (7)

Vierailija

Niin yllätti glagooma-diagnoosi miutkin.Rupesin ihmettelemään,miksi aina,kun meen auringosta varjoon,tai pimeästä valoisaan,niin en vähään aikaan nähnyt kunnolla.Ystäväni kehoituksesta menin silmälääkäriin ja glaukooma diagnoosi tuli n.pari vuotta sitten.Tipoilla olen pärjännyt.

Vierailija

Kiitos kun kerroitte omista kokemuksistanne. Itse olen 62 v. ja aiompa hetimiten tilata silmälääkärin ihan vaan varmuuden vuoksi, koska edellisestä tarkastuksesta on jo muutama vuosi. Liian hyvää huolta ei varmaankaan voi ainoista silmistään pitää.

Vierailija

Lähipiirissäni on glaukoomaa,sillä sisareni sairastaa sitä.
Minäkin käyn parin vuoden välein tarkastuksessa silmälääkärillä.Sisarellani tauti on pysynyt hyvin aisoissa.
Silmätipat pitää ottaa säännöllisesti ja tarkastuksissa pitää käydä säännöllisesti.
Sisarenikin tauti yllätti muutama vuosi sitten,ei ollut kuin silmien punotusta,kutinaa ja välillä kirvelyä.

Vierailija

Minun miehelläni todettiin glaukooma muutamia vuosia sitten.Hän oli kyllä oirehtinut jo aika pitkään,ennenkuin meni lääkäriin,suomalainen jörri mies kun on.
Hänellä on näkökenttä kaventunut jonkin verran.Seuraavalla tarkastuskerralla jännitetään sitä,että onko se entisestään kaventunut,sillä ajokortti saattaa olla vaarassa.Lääkäri puhui myös jotain mahdollisesta leikkauksesta.
Näön tarkkuuteen tämä tauti ei ole aiheuttanut suurempia muutoksia,lasien voimakkuus on pysynyt ihan samana.
Kirkkaat päivät häikäisevät,aurinkolaseja on pakko pitää useimmin kuin ennen.

Vierailija

Olen tuon edellisen tekstin kirjoittaja.Mieheni kävi näkökentän tutkimuksessa ja hän sai huokaista helpotuksesta.Näkökenttää oli ihan riittävästi,ei ainakaan vielä korttia viety.
Hän itse kertoi,ettei muista milloin olisi jännittänyt niin paljon,kuin ko.testiin menoa.Reilun vuoden päästä on uusi tutkimus.
Käykäähän seniorit tutkituttamassa näkönne,glaukooma on yllättävä tauti.Niinkuin diabetes,verenpainetauti ja keuhkoahtaumatautikin taitaa kuulua näihin yllätäjiin.

Vierailija

Glaukooma on aika salakavala silmätauti,koska se ei vaikuta näön tarkkuuteen.Monet jättävät siitä syystä käymättä silmälääkärin tarkastuksissa,koska näkevät tarkasti.
Se vaikuttaa näkökenttään niin,että näkemisen alue rupeaa kaventumaan ja kun se käy vähitellen,niin sitä ei aina huomaa.
Ainahan se ei myöskään anna mitään oireita.
Minullekin kävi niin,niinkuin tämän ketjun aloittajalle,että rutiinitarkastuksessa se löytyi.

Vierailija

Kyllä se on aikamoista tuhertamista niiden tippojen kanssa ja kaikenlisäksi nuo tipat ei tahdo oikein sopia,sillä ne ärsyttävät silmiä.Silmälääkäri lupasi,että kokeillaan toisenlaisia tippoja.Toivottavasti ne käy.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat