Digi kameran käyttö

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hei, olen nyt hankkimassa kameraa, pitkän kuvaamispaussin jälkeeen. En osaa käyttää digi-kameraa, ja mikä pahinta, en kehtaa kysyä neuvoa keltään. Työkaverit ja ystävät kuvaavat helpon näköisesti kameroillaan. Otan tosi kiitollisena kaikenlaiset neuvot vastaan teiltä hyvät keskustelupalstan lukijat. Miten kuvat tulostetaan tietokoneelle?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Minä olen käyttänyt digikameraa nelisen vuotta. Olen opetellut kameran käytön aivan vain ohjekirjasta. Minulla on ollut kaksi Canonin pokkaria. Ohjeet olivat niissä aika selkeitä. Tosin pääosin ohjeet tulevat mukaan levykkeellä, vain pikakäyttöohjeet ovat taskukokoisessa vihkosessa. Mutta senkin kanssa selviää jo pitkälle.
Kuvaaminen on sikäli helppoa, että voi valita täysin automaattiset toiminnot. Sen kun vain napsii kuvia. Sinulla on ennestään kamerankäyttökokemusta - jos kuvaamisen periaatteet ovat mielessäsi, niin halutessasi voit valita myös manuaalisia toimintoja. Näin esim. jos haluat vaikuttaa kuvan valotukseen.
Kuvien siirtäminen omasta kamerasta on ollut helppoa. Kameran mukana tulee levyke, jossa on ohjelma kuvien siirtämiseksi. Kun ohjelma on koneella, tarvitsee vain laittaa kameran muistikortti tietokoneeseen ja automaattisesti tietokoneelle alkavat siirtyä ne kuvat, jotka olet ottanut sen jälkeen, kun edellisen kerran siirsit kuvia koneelle. Oikeasti homma on melkoisen yksinkertaista.
Itse en ole tulostanut kuvia paperille kotona, luotan enemmin kuvien säilyvyyteen, kun asiantuntijat valmistavat ne. Kuvat on helppo valmistuttaa netin kautta. Kuvaamon sivun kautta mennään omiin kuvatiedostoihin ja valitaan ne kuvat, jotka halutaan paperisia. Muutaman päivän päästä kuvat kolahtavat postiluukusta sisään.

Vierailija

Jos sinulla on uusi tietokone, et tarvitse muuta kuin sellaisen johdon, jossa on USB-pää. Osta liikkeestä. Sitten vain kytket sillä kameran ja tietokoneen, niin luultavimmin tietokone käynnistää ihan itse sellaisen ohjelman, jolla voit kuvat siirtää kamerasta koneeseen.

Kysy lisää, jos ei onnistu!

Vierailija

Olen kuvannut dikikameralla jo useita vuosia ja olen tyytyväinen sillä selvää säästöähän näin kertyy huonot kuvat voi poistaa joko suoraan kamerasta tahi kuvaohjelmalla.
Käyttöohjeet ainakin Ganonin kameroissa ovat hyvin selkeät.

Vierailija

Heippa.
Onko sama tekniikka, kun siirtää kuvia digi-kamerasta tv-näytölle? Tuleeko kameran mukana tarvittavat yhdys kaapelit jolla näkee kuvat tv-kautta? epätietoinen

Vierailija

Se riippuu televisiostasi, eli millainen liityntä siinä on. Uusimmissa televisioissa on sama USB-liitäntä kuin tietokoneissa.
Kameran mukana yleensä tulee tarvittavat johdot, mutta jos ei tullut, ne eivät paljon maksa, kun menet mihin tahansa kodinkoneliikkeeseen. Ota mukaan televisiosi ja kamerasi ohjekirja ja kamera.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mene hyvä ihminen reilusti vaan vaikka kansalaisopiston järjestämille kursseille.Sieltä saa tosi hyvää opetusta ja neuvoja.Kansalaisopistot järjestävät erikseen kursseja myös senioreille.Jos tälläinen lähes 60v. naisihminen oppi siellä kameran niksit ja kuvien siirtämiset tietokoneelle,niin kyllä oppivat muutkin.Minä ainakin kysyn,jos en osaa jotakin,kun vielä vähän huumoria heittää mukaan,niin ihmiset neuvoo ihan mielellään. Marjutti

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Jäi vielä sanomatta,että minä en tarvitse mitään piuhojakaan,sillä otan muistikortin kamerasta tietokoneeseen ja kuvan siirto alkaa ihan itsestään.Senkö vaan nimeää ja tallentaa.Se on helppoa,kun sen oppii.Marjutti.

Vierailija
kaisuli

Minä olen käyttänyt digikameraa nelisen vuotta. Olen opetellut kameran käytön aivan vain ohjekirjasta. Minulla on ollut kaksi Canonin pokkaria. Ohjeet olivat niissä aika selkeitä. Tosin pääosin ohjeet tulevat mukaan levykkeellä, vain pikakäyttöohjeet ovat taskukokoisessa vihkosessa. Mutta senkin kanssa selviää jo pitkälle.
Kuvaaminen on sikäli helppoa, että voi valita täysin automaattiset toiminnot. Sen kun vain napsii kuvia. Sinulla on ennestään kamerankäyttökokemusta - jos kuvaamisen periaatteet ovat mielessäsi, niin halutessasi voit valita myös manuaalisia toimintoja. Näin esim. jos haluat vaikuttaa kuvan valotukseen.
Kuvien siirtäminen omasta kamerasta on ollut helppoa. Kameran mukana tulee levyke, jossa on ohjelma kuvien siirtämiseksi. Kun ohjelma on koneella, tarvitsee vain laittaa kameran muistikortti tietokoneeseen ja automaattisesti tietokoneelle alkavat siirtyä ne kuvat, jotka olet ottanut sen jälkeen, kun edellisen kerran siirsit kuvia koneelle. Oikeasti homma on melkoisen yksinkertaista.
Itse en ole tulostanut kuvia paperille kotona, luotan enemmin kuvien säilyvyyteen, kun asiantuntijat valmistavat ne. Kuvat on helppo valmistuttaa netin kautta. Kuvaamon sivun kautta mennään omiin kuvatiedostoihin ja valitaan ne kuvat, jotka halutaan paperisia. Muutaman päivän päästä kuvat kolahtavat postiluukusta sisään.

Kiitos paljon ystävällisestä ja selventävästä vastauksesta! Kameran ostan ja varmaan käytönkin opin. Hyvää syksyä ja kiitos kaikille muillekin kysymykseeni vastanneille!

Vierailija

Melkoisesti kuvanneena ja monta kameraa omistaneena annan tässä sinulle kaksi vinkkiä. Ostaessasi digikameraa hanki sellainen malli jossa voi käyttää akkujen lisäksi tavallisia "sormiparistoja". Akuilla on tapana tyhjentyä juuri silloin kun haluaisit kuvata jotain joka on kaukana akkulaturista ja pistorasiasta. Akkuja ei myydä lähikaupassa ja vaikka myytäisiinkin niin ne ovat ostohetkellä tyhjiä. Voit tietenkin hankkia vara-akun mutta ota huomioon, että akut tyhjenevät yllättävän nopeasti vaikka niitä ei käyttäisikään. Kuukauden lataamatta olleessa akussa ei todellakaan ole enää virtaa. Paristoissa sen sijaan on.

Toinen vinkki: Osta sellainen kamera jossa on tavallinen etsin näytön lisäksi ja käytä myös sitä. Ihmisten näkee kuvaavan erittäin paljon näytön avulla. Kyllähän siitä näkee tietenkin hyvin mutta se on melkoinen virtasyöppö ja se juuri aiheuttaa useimmin sen akun simahtamisen juuri kriittisellä hetkellä.

Vierailija

Joku muistaakseni kertoi ostaneensa äskettäin
digikameran, Ohjekirjat ovat kyllä ihan hyviä,
mutta löysin jo viime vuoden puolella käydyn
keskustelun, jossa on hyviä vinkkejä.

Itse olen pari kuukautta "leikkinyt" digikameran
kanssa. Kuvaaminen on helppoa ja hauskaa :)

XBrinna
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä olin se joka osti juuri ensimmäisen digi-kameran.Ihailin viesteissä olevia kuvia ja ajattelin vähän kuin uutta harrastusta itselleni. Juuri Bibalta sain vinkin tähän ketjuun, apua ja rohkeutta olen saanut opetteluuni juuri tästä ketjusta. Ohje kirja on ihan hyvä, mutta kuten on sanottu tyhmiä kysymyksiäkään ei ole. Opettelen koko kesän kameran käyttöä ja eihän sitä tiedä vaikka minäkin saisin kuvan viestiini.

Vierailija

Sain tässä juuri uuden digi-kameran.Jonkun verran sen käyttöä hallitsen jo.Onko hämärässä kuvaamiselle kellään erityisiä niksejä.Jostain syystä kuvistani tulee liian tummia.En vielä hallitse tätä "hämärä-hommaa".

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tuli mieleeni asia,joka ei vielä ole ajankohtainen.
Miten nämä digi-kamerat kestävät pakkasta ja pakkas-ilmalla kuvaamista.Onko kellään kokemusta/tietoa.
Jos lähtee pakkasella lenkille ja ottaa kameran mukaan ajatellen ottaa luontokuvia,niin tarvitseeko se suojata jotenkin?
Kesällähän on ainakin suositus,että sitä ei jätettäisi auringonpaisteeseen.
Entä miten toimitaan,jos kamera vaikka kastuisi?
Paljon kysymyksiä,mutta hyvähän nämäkin olisi tietää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat