Afrodite ja Villa Royal

Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Sadepäivä on erittäin sopiva museopäivä. Niinpä erään aamupäivän tuntina nousin mökkipaikkakunnallani Tampereelle menevään bussiin ja reilun tunnin kuluttua kohtasin Tampereen linjaautoasemalla tyttären ja vävyni.

Ensimmäisenä suuntasimme Vapriikkiin katsomaan sen päänäyttelyä Afroditen valtakunta, eli kauneus, rakkaus ja erotiikka antiikin maailmassa. Koska antiikin naiselle oli tärkeää hajustettu vartalo, moitteeton kampaus ja täydellinen meikki, oli esillä hyvin monenlaista rasiaa, hajustepulloa ja muuta kauneuteen liittyvää esinettä.Paljon oli myöskin Afroditen, Venuksen, Isiksen sekä Hathorin, eli kauneuden jumalattarien veistoksia eri aikakausilta. 

Kommentit (7)

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Vapriikissa on myös näyttely Rudolf Koivun elämäntyöstä. Muistot kouluajoilta tulvivat mieleen katsellessa Rudolf Koivun aapisen ja vanhojen lastenkirjojen kuvituksia. Paljon uutta tietoa tuli myös Rudolf Koivun yksityiselämästä.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Iltapäivällä ajoimme Sastamalaan Mouhijärvelle Villa Royaliin. Entinen Hyynilän kansakoulu oli muuttunut aateliskartanoksi  omistajansa Markku Ellalan käsissä. Ellala itse toimi myöskin oppaana kolmen hengen ryhmällemme.

Villa Royalin salit olivat sisustettu eri aikakausien mukaan, on rokokoo, empire ja jugend salit sekä minun suosikkini, barokkiruokasali. Rokokoosalin erikoisuus on Egyptin kuninkaan Farukin sohvakalusto hänen italian huvilaltaan. 

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Villa Royalissa on myös Faberge näyttely. Fabergehan on kuuluisa Venäjän tsaarittarille Marialle ja Alexandralle valmistamistaan pääsiäismunista mutta valmisti Faberge paljon muutakin paperiveitsistä lautasliinarenkaisiin.Tämä muna on kuitenkin yksi Fabergen kauneimmista töistä, Alexandralle valmistettu Kielomuna.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Villa Royalin sivurakennuksessa on Egyptin aarteet näyttely. Esillä on tarkkoja rekonstruktioita Tutankhamonin hauta-aarteista. Minulle tämä näyttely ei antanut paljoakaan koska olen nämä esineet nähnyt alkuperäisinä Kairon museossa mutta ensikertalaiselle tämä näyttely on varmasti vaikuttava.

Ellalan kanssa tunnistimme toisemme, kaksi Egyptiin rakastunutta, tytär vielä kolmantena, joten juttua olisi riittänyt loputtomiin. Ellala houkutteli meitä Egyptin matkalleeen jota hän suunnittelee syksyksi, joten kuka tietää...

Kuvassa Tutankhamonin kanooppikaappi.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Faberge näyttely on avoinna 30.07.2014.asti. Lisäksi Villa Royal on myynnissä, joten jos ette ole vielä sen näyttelyitä nähneet niin aika käy vähiin, kannattaa käväistä katsomassa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat