Vaihdevuosien oireet

Vierailija

Hei! Millaisia kokemuksia teillä on ollut vaihdevuosista oireineen?
Voiko niihin kuukua esim. lähes jatkuva hikoilu, varsinkin kun jotakin tekee?! Entä muut oireet, millaisia on ollut ja mistä olette saaneet apua? Voisiko noista luontaistuotteista olla apua, varsinkin niistä, jotka on tehty nimenomaan vaihdevuosi-vaivoihin?
Nimim. hikoiluun kyllästynyt leski

Sivut

Kommentit (150)

Vierailija

Kyllähän noihin vv-oireisiin kuuluu hikoilu ja varsinkin öisin,mutta kyllä itse olen huomannut hikoilevani herkemmin kuin aiemmin myös päivisin.

Hikoiluun en ole kyllä ottanut mitään lääkettä, mutta näihin mielialan vaihteluihin ja huonoon nukkumisen aloin juuri muutama päivä sitten syömään mäkikuisma rohtoja. Niiden vaikutus alkaa jos alkaa vasta parin viikon kuluttua.

Huonojen yöunien parantamiseksi olen myös sillointällöin syönyt valeriaana tabletteja ja kun nukkuu paremmin ei herää niin usein edes hikoilemaan!

Vierailija

Hei,
Itselläni on kokemusta soijatuotteiden käytöstä. Innostuin niistä, kun soijassa on kasvisestrogeeneja. Syön soijatuotteita säännöllisesti ja olo on tasapainoinen eikä hikoiluta niin kuin ennen.

Vierailija

Kamottavat hikoilut ja sitten palelu päälle,yöllä,päivällä, istuen,maaten ,ihan missä vaan.Unettomat yöt,liian aikainen herääminen, klo 4-5 aikoihin aamusta. .Ja varmaankin lähinnä väsymyksestä johtuva äkäinen ja raskas olo. Kokeilin kaikenmaailman luontaistuotteita ja rohtoja. Mikään ei auttanut.
MUTTA,sitä ei tarvinnut montaa vuotta kärsiä. Koska minulla sattui olemaan maalsisjärkinen ja ammattinsa osaava naiskynekologi.
Sain hormoonilaastarit. Elämä ja uni alkoivat taas maistua. Sen jälkeen ei pienimpiääkään hikoiluita tai muita vaihdevuosien oireita.
Käyn kerran vuodessa gynen tarkastuksessa. Hän tutkii rintani ja joka toinen vuosi käyn mammografiassa. Laastareiden käyttö on helppoa ja mutkatonta.Iän myötä estrogeenin määrää on pienennetty.
Elän laadukasta naisenelämää joka suhteessa täysillä jokainen päivä.

Vierailija

Äidillä oli aikoinaan voimakkaita vaihdevuosioireita mm. kuumia aaltoja, mutta ertyisesti mielialavaihteluita; oli ärtyisyyttä, itkukohtauksia jne. Oikein pelkäsin, kun lähestyin vaihdevuosi-ikää, että tuleeko minusta samanlainen. Onneksi ei. Ennen kuukautisten loppumista oli ajottain välivuotoja ja muutamia kertoja pientä vuotoa yhdynnän jälkeen. Keskustelin asiasta gynekologini kanssa. Hän lähetti jatkotutkimuksiin, mutta mitään ertyistä ei löytynyt. Hän sanoi myös, että hormonihoidolla voitaisiin vuotoihin vaikuttaa, mutta, jos en koe niitä erityisen häiritsevinä niin hän ei niitä määrää. En ottanut hormoneja ja parin vuoden aikana kuukautiset ja kaikki muutkin vuodot loppuivat. Olin silloin jonkun verran yli viisikymppinen. Mielialavaihteluja ei ole ollut eikä pahemmin kuumia aaltojakaan. Ajottain olen käyttänyt Femisoijaa jugurtin kanssa. Olen terve, liikun paljon luonnossa ja nautin naiseudestani kaikissa muodoissa.

Vierailija

Hei! Sinä onnellinen, olet päässyt vähällä tästä kiusasta :) Luin jostain, että on uutta tietoa soijasta - jotta se ei olisikaan niin tehokasta ja auttavaa, kuin on luultu!? Minäkin olen kokeillut, mutta vatsavaivat tulivat liian hallitseviksi.
Onko kellään kokemusta runsaammasta E- vitamiinin ja mangneusium käytöstä?
Hikoilun ja kylmän vuorottelu on tosi epämiellyttävää.
Varsinkin nyt kun kylmät säät taas tulevat. Ulos kun täytyy mennä hikisenä, ei tunnu mukavalta vilun väreet märässä selkäpiissä.
Minäkin käytin vuosikymmenen korvaushoitoa, niin geeli kuin loppuaikana laastaria. Mammografiassa oli jo kolmatta kertaa rinnoissa nestekystia ja lääkäri oli mieltä, että ne vähenisivät jos lopettaisin korvaushoidon. Kystat olivat hyvin kivuliaita. Mietin asiaa aika kauan, kun oli muitakin vaikuttavia tekijöitä. Lopetin vähitellen noin kolme vuotta sitten. Ei mennyt kuin pari kuukautta, kun kaikki vaihdevuosioireet olivat takaisin ja moninkertaisina!
Fibromyalkia paheni, siis säryt, alkava sepelvaltimotauti, kaiken päälle masennus! Estrogeenillä on oloomme suuri positiivinen vaikutus!
Nyt jos voisin uudelleen valita, en lopettaisi korvaushoitoa koskaan. Tätini käytti ydeksänkymmentävuotiaaksi, kuolemaansa asti. Eikä kuolema johtunut korvaushoidosta - päinvastoin auttoi pitkään ikään.

Vierailija

Samaa mieltä edellisen kanssa, olis pitänyt syödä loppu ikä, minulla on nyt oireita ollut 17 vuotta,välillä söin viisi vuotta pilleriä ,olo oli parempi, mutta kun lopetin alkoi oireet siitä mihin jäi,siis vähintään, eikä lopusta ole tietoa, ehkä sitten, "kun kuolema meidät erottaa"

Vierailija

Heippa te!!Kysyisinkin nyt minkähän ikäisiä olettekaan??Meinaan vaan, että kuinka kauan tosiaan voi niitä lähinnä:estrogeeniä käyttää??Käytin pelkkää estrogeeniä n.5v. sitten tuli iso leikkaus ja lopetin.Nyt 1 v. siitä ja unet aivan onnettomat ja hikoilua ja vit... ym..että tulivatkohan pöljät takas(oireet) Olen jo yli 60,että eiköhän niiden pitäisi jo olla loppu.Kertokaa kokemuksianne??

Vierailija

Heippa hei sinullekin! Käytin hormonihoitoa 45 vuotiaasta. n.55vuotiaasta 65 vuotiaaksi pelkkää estrogeenikorvaus hoitoa. Nyt olen n. kolme vuotta ollut ilman. Oli kyllä pettymys kun oireet tulivat voimistuneina takaisin ja paino on noussut kymmenisen kiloa vaikka ruokatottumuksen on vaan paremmiksi muuttuneet.
Minunkin mielestäni saisi jo loppua nämä hikoilut. Minun elämääni ne ainakin rajoittavat. Mielialakaan ei ole aina hyvä. Hyvästä unesta ei tietoakaan. Välillä käytän nukahtamis tai unilääkettä. Liikun paljon ulkona, käyn voimistelemassa ja syön aika terveesti. Onhan minulla lohtuna lapset ja lastenlapset!
Käytän monivitamiinia, mangnesiumia ja omega 3 sta. Ei tämä ikääntyneen elämä kovin hääviä ole, valitettavasti. Yritän silti repiä iloa ja positiivisuutta. Sitten kun en jaksa jään, kotiin kun huonotuulisena ja väsyneenä ei ole kenellekään iloksi.
Olen huomannut, että täytyy itseään motivoida vaan liikkeelle, paras onkin kaunis luonto ja hiljaisuus, vaikka sitä ei enää kaupungista löydä. Kaikki melukin on alkanut näiden oireiden kera hermostuttamaan. Eniten pelkään, että jos minusta tulee kärttyinen eukko ;) jota muut ihmiset karttaa, huh, huh, :):))))

Vierailija

Hei anonyymi 17.09, 21.51, en nyt ihan ymmärtänyt, miten kauan olet käyttänyt hormonihoitoa? Kirjoitit: 45 vuotiaasta JA 55-vuotiaasta??

Vierailija

Vastaan, jotta ymmärrät! Epäsäännöllisiin kuukautisiin käytin yhdistettyä keltarauhashormoonia 45 vuotiaasta enemmän ja vähemmän säännöllisesti,että sain kierron normaaliksi! kutsutaanko sitä aikaa alkavaksi menopaussiksi!?

Vierailija

Lainaus:

Heippa te!!Kysyisinkin nyt minkähän ikäisiä olettekaan??Meinaan vaan, että kuinka kauan tosiaan voi niitä lähinnä:estrogeeniä käyttää??Käytin pelkkää estrogeeniä n.5v. sitten tuli iso leikkaus ja lopetin.Nyt 1 v. siitä ja unet aivan onnettomat ja hikoilua ja vit... ym..että tulivatkohan pöljät takas(oireet) Olen jo yli 60,että eiköhän niiden pitäisi jo olla loppu.Kertokaa kokemuksianne??

Äitini kuoli 87 vuotiaana viime vuonna. Hänellä hurjat hikoilut,palelut tuska jatkui loppuun asti. Oli masentavaa seurata ,kun hän ihan istuessaan alkoi hikoilla ja punottaa niin,että hiukset olivat mätät ja vesipisarat helmeili ylähuulessa.
Näin tapahtui päivittäin ja monta kertaa päivässä. Hän joutui jopa vaihtamaan alusvaateita kesken päivän hikoilun takia.
Sen vuoksi itse käytän laastareita ja hormoonikierukkaa aivan varmasti elämäni loppuun asti. Nyt olen käyttänyt niitä n.10 vuotta ja olen 61 vuotias.
Kyllä nämä hormonaaliset asiat ovat paljolti perimää ja geeneissä. Terveet elämäntavat ja luonnonlääkityksen vaikutus ovat sillon ,kuin pisara meressä. Sitäkään asiaa ei voi ymmärtää, jos ei ole vierestä seurannut tai itse kokenut!

Vierailija

Olen 56 vuotias ja minulta on aikoinaan leikattu kohtu pois, mutta munasarjat on tallella, joten hormonitoiminta pelaa.
Hormoonihoitoja en ole käyttänyt enkä aio käyttääkkään, menen lähes luomuna tämän vaihdevuosi vaiheen yli.
Paikallishoitona on vagifem ja masennukseen on masennuslääkitys.
Kuumat aallot ja hikoilut on tuttua oireilua. Kahvi, voimakkaat mausteet, kuuma ilma/ruoka ja alkoholi oli/on niitä jotka lisäsi kuumia aaltoja ja punaisuutta.
Sydämentykytykset ja voimakas uupumuksen tunne oli tuttu tunne hikoilukohtauksissa.
Masennuksen hoitoon käyttämäni lääkitys osittain on auttanut mielialanvaihteluihin ja unen laatuun, koska niistä ei minulle haittaa ole ollut.
Muutin ruokavaliotani ihan muista syistä rajoittaen hiilihydraattien syöntiä, kuten vaaleat viljat, sokeri, peruna, riisi ja pasta pois. Lisäsin vihannesten ja poreteiinien ja pähkinöiden syöntiä ja lisäsin veden juontia. Tällä on ollut varsin hyvä vaikutus olotilaani kaikkineen ja painokin on laskenut.
Oma äitini kärsi vaikeista oireista aikoinaan ja hän kävi sen vaiheen ihan luomuna läpi, joten uskon myös itse jaksavani tämän vaiheen ilman hormoonikorvaushoitoa.

Vierailija

Lainaus:

Olen 56 vuotias ja minulta on aikoinaan leikattu kohtu pois, mutta munasarjat on tallella, joten hormonitoiminta pelaa.
Hormoonihoitoja en ole käyttänyt enkä aio käyttääkkään, menen lähes luomuna tämän vaihdevuosi vaiheen yli.
Paikallishoitona on vagifem ja masennukseen on masennuslääkitys.
Kuumat aallot ja hikoilut on tuttua oireilua. Kahvi, voimakkaat mausteet, kuuma ilma/ruoka ja alkoholi oli/on niitä jotka lisäsi kuumia aaltoja ja punaisuutta.
Sydämentykytykset ja voimakas uupumuksen tunne oli tuttu tunne hikoilukohtauksissa.
Masennuksen hoitoon käyttämäni lääkitys osittain on auttanut mielialanvaihteluihin ja unen laatuun, koska niistä ei minulle haittaa ole ollut.
Muutin ruokavaliotani ihan muista syistä rajoittaen hiilihydraattien syöntiä, kuten vaaleat viljat, sokeri, peruna, riisi ja pasta pois. Lisäsin vihannesten ja poreteiinien ja pähkinöiden syöntiä ja lisäsin veden juontia. Tällä on ollut varsin hyvä vaikutus olotilaani kaikkineen ja painokin on laskenut.
Oma äitini kärsi vaikeista oireista aikoinaan ja hän kävi sen vaiheen ihan luomuna läpi, joten uskon myös itse jaksavani tämän vaiheen ilman hormoonikorvaushoitoa.

Niin ,sehän on oma valinta haluaako syödä masennuslääkkeitä vai käyttää hormoonihoitoa.
Omakohtaisesti haluan elämänlaatua .Sen ajan ,minkä elän haluan elämänlaatua.En tavoittele pitkää ikää!

Vierailija

Niin ,sehän on oma valinta haluaako syödä masennuslääkkeitä vai käyttää hormoonihoitoa.
Omakohtaisesti haluan elämänlaatua .Sen ajan ,minkä elän haluan elämänlaatua.En tavoittele pitkää ikää![/quote]

Minun kohdalla ei ihan ole kyse valinnasta.
Masennus ihan omana sairautenaan on äärimmäisen vaikea.
Minäkin syön siksi masennuslääkettä, jotta elämänlaatuni olisi mahdollisimman täysipainoista.

Vaihdevuosivaivat ja ongelmat on ihan oma lukunsa ja niiden tuottamat oireet on lasten leikkiä verattuna vaikeaan masennukseen.

Vierailija

Masennus totta tosiaan on ihan oma lukunsa.Älkää siitä nyt käykö "kinastelemaan".Nyt onkin siis kysymys pelkästään :vaihdevuosi vaivoista.Toki rinnakkainhan kulkee esim,uni ongelmat ja mielialakin.
Vielä olisinkin kysynyt juur sellaista asiaa,onko kukaan aloittanut uudestaan hormooni hoidot,jo lopetettuaan?Tämä on se täsmä kysymys.Että olettekos kuulleet,onko siitä haittaa,jos tauon jälkeen alkaakin uudestaan käyttää?Niinkuin olisin kuullut,että ei ole terveellistä...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat