Miten hoidamme vanhuksemme?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Olen itse kahden aikusen pojan äiti ja kolmen lapsen mummi. Oma äitini sairasti pitkään ja oli hoitokodissa. Olen itse juuri jäänyt eläkkeelle ja tämänpäiväinen radion ohjelma vanhusten hoidosta suorastaan säikäytti.
Minusta tämä aihe olisi hyvä aihe pohtia myös näiden muiden aiheiden ohella, jotka kaikki ovat hyvin mielenkiintoisia.
Uskon, että meillä kaikilla on ajatuksia siitä miten haluamme omia vanhempiamme hoidettavan ja myös itseämme ikääntyessämme. Kaikilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia varautua siihen ennakkoon.
Odotan tästä syntyvän keskustelua.

Sivut

Kommentit (130)

Vierailija

On todella surullista ja saa minut vihaiseksi se, miten vanhuksiamme kohdellaan hoitolaitoksissa. Tätä ei voi tietenkään yleistää, sillä löytyy myös paikkoja, missä vanhuksilla on hyvä hoito. Oma äitini kuoli viime huhtikuussa melkein 90 vuoden ikäisenä pienessä kunnallisessa hoitokodissa. Paikka on tarkoitettu dementiaa sairastaville lähinnä vanhuksille ja siellä on hoitopaikkoja vain 10-12 henkilölle. Hoitajina sairaanhoitaja, erikoistunut muistihoitaja ja perushoitajia. Vanhusten kohtelu on todella lämminhenkistä ja henkilökohtaista huolenpitoa. Ei sänkyyn sitomisia tai likaisissa vaipoissa makuuttamista. Äitiäni kutsuttiin hänen vanhalla lempinimellään, huoneessa oli hänen omat huonekalunsa ja lasten valokuvat esillä, ettei unohtuisi, kun asumme kaikki aika kaukana hoitopaikasta. Hoitajat syöttivät sellaisia, joilta oli jo unohtunut miten se lusikka suuhun laitetaan jne. Meille omaisille tuli kutsu pikkujouluun, joka pidettiin yhdessä henkilökunnan ja hoidettavien kanssa. Siellä me kaikki lauloimme joululauluja ja söimme puuroa ja kaikilla oli hyvä mieli, niilläkin, jotka eivät aivan ymmärtäneet, mistä oli kysymys. Näitä ilon hetkiä on mukava muistella haikeana jälkeenpäinkin. Voin vain olla iloinen, että äidillämme oli vimeisenä "kotinaan" kyseinen hoivakoti.

Vierailija

Elisabet Hyvä ! Itse toimin monelle vanhukselle ja sairaalle Tukihenkilönä Vaikka kuinka heillä olisi omia ajatuksia käyp -pä katsomassa jossain vanhainkodissa miten se homma pelaa ! Se ei vain toimi kertakaikkiaan ruoka tuodaan nenän eteen sillä ei ole sitten sen jälkeen väliä onko ruoka syöty vai ei kun ruokailu on ohi niin viedään myös tarjotin vaikka siihen ei ole koskettukkaan saatu muruakaan ise syödyksi se ei kiinnosta henkilökuntaa itse olen syöttänyt viittäkin vanhusta yhtäaikaa kun omaiseni on itse pystynyt vielä syömään ! Ei siinä rahalla ole mitään tekemistä vaan henkilökuntaa lisää palvelutaloihin ja sairaaloihin. Eduskunnan päättäjät muutamaksi viikoksi kokeilemaan ihan omakohtaisesti miten se homma sen jälkeen pelaa ja katotaan vieläkö senkin jälkeen voivat nukkua yönsä surutta ! Näin se ikävä kyllä vain on ! terveisin Riru

Vierailija

On todella järkyttävää lukea näitä tutkimustuloksia. Miten on mahdollista, että meillä vanhukset ovat niin paljon huonommassa asemassa kuin esim. Tanskassa? Mieleen tulee satu vanhuksesta, joka asui poikansa perheessä ja joutui syömään lattialla kaukalosta. - Monia tositarinoita olen kuullut tuttavilta, miten vanhainkodeissa hoidettavien
kunto romahtaa lyhyessä ajassa, sen jälkeen kun he ovat sinne muuttaneet. Eräskin mies oli tullessaan virkeä ja iloinen, kulki huoneesta toiseen piristäen toisia asukkaita hauskoilla jutuillaan ja vitseillään. Kului muutama viikko, ja
tämäkin mies makasi apaattisena sängyn pohjalla kaiket päivät. - Pitäisi varmaan valittaa jollekin EU:n oikeusistuimelle (vai mitä ne oli) suomalaisesta vanhustenhoidosta. Eivät toteudu täällä ihmisoikeudet vanhusten kohdalla. Eivät pääse ulkoilemaan; joutuvat nauttimaan turhia lääkkeitä vastoin tahtoaan, jotta olisivat helppohoitoisia; eivät pääse vessaan, vaan joutuvat laskemaan alleen; kärsivät aliravitsemuksesta - ja mitä vielä! Varsinkin ne vanhat ihmiset, joilla ei ole lähiomaisia etuja valvomassa, ovat avuttomassa asemassa.

Vierailija

Vanhuksemme laitoksissa lääkitään apaattisiksi tyytyväisiksi ja hiljaisiksi.
On ihmisarvoa alentavaa kuinka vanhuksien jotka vielä auttaen kykemisivät WC:hen käsketään tekemään tarpeensa vaippoihin, pöyristyttävää.
Mitäpä poliitikkomme moisesta vanhusten kohtelusta välittävät , heillähän on sitten aikanaan mahdollisuudet palkata yksityishoitaja kotiinsa niin hyvin he ovat huolehtineet omista etuisuuksistaan.

Vierailija

Vanhus-asia on ollut keskustelupalstan alusta asti esillä ja se onkin
tarpeellista, kaikki joudumme jossain vaiheessa tämän asian kanssa
tekemisiin.

Vierailija

Hei ! Olen aivan uusi tulokas näille sivuille.

Vanhusten asioista: kun vanhus ei jaksa tai halua enää syödä, miksi tuputtaa?
Kyllä ne syövät joilla vielä elämänhalu tallella.

Jotkut vanhukset erakoituvat jo kotona asuessaan, eivät haluakaan olla tekemisissä muiden kanssa.
Näin oma äitikin, eipä suostu pirtistään lähtemään.

Lapset nuukailee hoidon tasossa, ettei mene perintö hukkaan yksityisissä hoitolaitoksissa...

Kaikella on aikansa, myös ihmiselämällä.

Ihmisiä, joilla ei ole enää paljon aikaa, yritetään väkisin hoitaa ja näin haaskataan voimavaroja niiden
hoidosta, jotka ovat vielä hoidettavissa.

Kukapa käy omaa vanhustaan hoitamassa? Eipä ole kiva homma- hoitotyön tekijöitä turha arvostella, jos mummia
käydään nopeasti katsomassa jouluna ja äitienpäivänä.

Vierailija
Elämä on

Hei ! Olen aivan uusi tulokas näille sivuille.

Vanhusten asioista: kun vanhus ei jaksa tai halua enää syödä, miksi tuputtaa?
Kyllä ne syövät joilla vielä elämänhalu tallella.

Jotkut vanhukset erakoituvat jo kotona asuessaan, eivät haluakaan olla tekemisissä muiden kanssa.
Näin oma äitikin, eipä suostu pirtistään lähtemään.

Lapset nuukailee hoidon tasossa, ettei mene perintö hukkaan yksityisissä hoitolaitoksissa...

Kaikella on aikansa, myös ihmiselämällä.

Ihmisiä, joilla ei ole enää paljon aikaa, yritetään väkisin hoitaa ja näin haaskataan voimavaroja niiden
hoidosta, jotka ovat vielä hoidettavissa.

Kukapa käy omaa vanhustaan hoitamassa? Eipä ole kiva homma- hoitotyön tekijöitä turha arvostella, jos mummia
käydään nopeasti katsomassa jouluna ja äitienpäivänä.

Mukava, kun tulee uusia mukaan keskustelemaan, tervetuloa.

Kiitos erittäin hyvästä kannanotosta ja kirjoituksestasi.

Paljon olen nähnyt ja kokenut hoitajana ollessani juuri tuollaista käytöstä omaisilta.
Ja juuri nämä "harvoin" vierailevat pitävät suurinta melua hoidosta ja sen laadusta.

Onneksi me kaikki vanhenemme ja saamme kokea sen miltä tuntuu olla vanhus suomalaisessa yhteiskunnassa, kun hoitajina jo pääosin vierasmaalaiset.

Vierailija

Vanhusten hoito on retuperällä.Useamman mummon/papan ympärillä on pelkät seinät,inhimillisyys puuttuu kokonaan.
Riittää kun noudatetaan lakien määräämiä kriteerejä.Useammat vuodeosastot ovat pelkkiä säilytyspaikkoja.
Eläimillekin on säädetty lakeja parempien elinolosuhteiden puolesta.Esim.kesäisin tietty määrä ulkona olemista.
Huonokuntoiset,liikuntakyvyttömät vanhukset makaavat sängyissään kesät talvet.
Hyvinvointivaltio Suomi enää vähät välittää heistä,jotka ovat olleet tätä maata rakentamassa.Kun ei ihmisestä ole enää mitään hyötyä,niin mitäpä häneen enää varoja tuhlaamaan.
Yhtä hyvää ja kymmentä kaunista taas luvattiin,esim.lisää varoja hoitajien palkkaamiseen.Jää nähtäväksi,miten käy taas jälleen kerran näiden lupausten kanssa.
Omaiseni on terveysasemalla,jossa on aina muutamien hoitajien vajaus,kun sijaisia ei saada.Hoitotyöt tehdään liukuhihnamaisesti.Jos sinulle ei maistu ruoka juuri sillä hetkellä,kun sen aika on,se viedään pois ja mitään et saa ennenkuin on seuraava ruoka-aika.Omaiseni huonekaverina on levoton kuljeksija,joka kulkee yötä päivää ja vie tavaroita.Suurin osa potilaista on levottomia.Omaiseni kertoi,että hän on narrannut lääkärile olevansa parempikuntoinen,kun onkaan,sillä hän haluaa pois sieltä terveysasemalta ennenkuin tulee hulluksi.

Vierailija

Työskentelen itse vanhusalalla, monesti kysyn itseltäni näinkö haluan hoitaa. En tiedä mikä on oikein, menneinnä vuosina meillä hoitajilla oli enemmän aikaa huomioida vanhus, mutta nyt pitäisi olla " tuhattaituri" voidakseen hoitaa . Minä ainakin kärsin kiireestä ja siitä ettei pysty hoitamaan niinkuin haluaisi. Meillä on paineita ajankäytön,
ja vähän kaikken suhteen. Meidät on mitoitettu kuinka monta hoidettavaa pystymme hoitamaan ilman sijaisia,
ja silloin tuuraamme toisiamme. Hyvä hoito ei ole muutaman sanan sanomista, ovelta kääntymistä, hoputtamista, venymistä. Hyvä hoito on ihmisen kunnioittamista ja muistamista vaikka ihminen sairastaisi esim. dementtiaa ,
hän on ihminen jolla on omat tarpeet. Toisaalta on menty omahoitajuuteen , siis jokaisella on nimetyt asiakkat,minkä pitäisi helpottaa hoitamista. Kun katsotaan asiaa vanhusten kannalta tuohan se turvallisuuden tunnetta kun useimmin hoitaa sama hoitaja.Kehitettävää on paljon.
Olen " lupautunut" hoitamaan omia vanhempiani, ainakin auttamaan. Luulen että omien vanhempien hoitaminen on toisaalta raskaampaa, silloinhan tavallaan roolit heittävät kuperkeikkaa.Toivottavasti osaan hoitaa.
Hoitaminen ja hoivaaminen on arjessa vierelläkulkemista, tukemista. Itse en voisi kuvitella tekeväni muuta.
janttukatriina

Vierailija

Minäkin laitan oman mielipiteeni hoitajan näkökulmasta. Puhun vain omalta osastoltani.

Minusta meillä hoidetaan vanhuksia tosi hyvin. Emme tietenkään pysty korvaamaan omaisia, joita toivomme useammin läheisiään piristämään/ulkoiluttamaan samalla. Kannattaa käydä kyselemässä ja katselemassa millaista hoito on.
Välillä meillä on kyllä liian vähän henkilökuntaa. Meidän osastolla on hoitajilla korkea moraali, ainakin tällä hetkellä. Onneksi meillä on melkein kaikki hoitajat kotimaisia, ei ole kieliongelmia.

Meillä syötetään ja nostetaan kaikki päivittäin ylös sängystä. Käytetään vessassa, kenen jalat vain kantaa. Jotkut vaan ei pysty sairautensa vuoksi kunnolla syömäänkään, heille menee lisäravinteita.
Minusta suurin harmi työssäni on kaiken maailman tilastot, kontrollit ja kaavakkeet ja kyselyt. Koko ajan meiltä vaaditaan enemmän ja se aika on poissa hoitotyöstä. Onneksi on saatu opiskelijoita, jotka ehtii enemmän ulkoiluttaa kuin vakkarit. Heille jää aikaa toimistotöihin ja tilauksiin/tilastoihin.

Valitettavasti huoneet on liian pieniä tai kaikilla ei ole 1 hengen huonetta.
Minustakin olisi hyvä jos suurten hoitolaitosten johtoporras ja päättäjät olisi työssä osastolla viikon. Eivät vaatisi liikoja, kuten nyt väliin tuntuu siltä. Tänäänkin erääseen tilastoon lisäsin mitä kaikkea joudumme tekemään.
Perushoito, hoitojen kirjaaminen koneelle, lääke/ruoka/pyykkihuolto, siivous, keittiötyöt,viriketyö,retket, juhlat, ulkoiluttaminen, tilastot, tilaukset, seurustelu, riitojen sovittelu jne.
Usein kun 8h on kulunut, jää tunne että osa jäi tekemättä. Usein huono omatunto kiireestä.....
Meillä on onneksi ihania omaisia. Osa lähtee joskus jopa saattajaksi tutkimuksiin....

Työni on raskasta, kivaa ja monipuolista. En vaihtaisi sitä muuhun työhön. Saa työn ohessa seurustella ja kannustaa/kommunikoida hoidettavien kanssa. Usein meillä on jopa hauskaa yhdessä.

Vierailija

Tutkimukset, tarpeellisia vai turhia kärsimyksiä aiheuttavia??

Mitä mieltä olette yli 90-vuotiaan ruoansulatuskanavan tutkimuksista? Mitään kipuja tai sairauden oireita ei ole.
Ruokahalu tosin on tyystin kadonnut, ja sen myötä lievä anemia on ilmaantunut.
Nyt lääkäri totesi että pitää tehdä mahalaukun ja paksusuolen tähystystutkimus. Pari päivää kuulemma menee sairaalassa, Vanhus on sepelvaltimotautipotilas, ja lieviä rytmihäiriöitä tulee melkein päivittäin. Nyt pelkään miten hän kestää tuollaiset kivuliaat tutkimukset, ja mitä sitten jos löytyy jotain. Kestääkö hän suuren leikkauksen. Paljonko mahdolliset leikkaukset lisäävät elinaikaa tämänikäisellä, ja miten toipuu?

Hän on jo vuosia sitten tehnyt hoitotahdon, jossa ilmoitta ettei halua "letkuruokintaa".
Vielä pystyy asumaan omassa kodissaan päivittäisen avun varassa.

Kyselee epätietoinen omainen

Vierailija

Jos olisi minun omainen, niin olisin samaa mieltä kanssasi. Miettisin onko se niin välttämätöntä. Joskus tuon ikäisellä vaan ruokahalu on nollassa ja liikkuminenkaan ei kuluta energiaa liiemmin. Lisäravinnejuoma Nutridring olisi aivan paikallaan jonkinaikaa.
Tutkimukset ovat hankalia.
Kerran eräässä laitoksessa omaiset sanoi että ei leikata omaisen vaivaa, ei kestäisi leikkausta. Leikkauspäiväksi suunniteltuna päivänä potilas kuoli, osastollaan. Jumalalla oli hänen aika määrätty loppuun.

Mitä asianomainen itse on mieltä tästä.
Jaksamista omaisenne tukemiseen.

Vierailija

Mieheni oli reilut kolme vuotta hoitokodissa. Minulle jäi hänen hoitopaikastaan hyvä käsitys. Kävin talvisin joka päivä hänen luonaan, kesäisinkin korkeintaan kaksi päivää olin mökillä yhtä mittaa, joten pääsin todella sisälle sen hoitopaikan elämään. Ulkoilutin miestäni aina kun vain hänen terveytensä sen salli. Viimeisenä kesänä siellä oli palkattuna työtön nuori nainen, joka seurusteli vanhusten kanssa, ulkoilutti heitä ja auttoi syömisessä.

Siellä oli syötettäviä toista kymmentä 22 hoidettavan porukasta. Kaikkien ruokailusta huolehdittiin ja useille annettiin vitamiinivalmisteita, jos ruokahalu oli huono. Muutama hyvin iäkäs hoidettava oli joilla ei käynyt lainkaan vieraita.Se oli minusta hyvin surullista, koska heillä kuitenkin oli jälkipolvea, jotka olivat täysin unohtaneet heidät.

Mieheni päälle puettiin hänen omat vaatteensa, mitkä otin aina kotiin pesuun. Sääntönä oli, mikäli omainen huolehtii pyykeistä, omat vaateet saa olla käytössä. Laitoksen oleskeluvaatteet olivat hyvin värittömiä ja kuluneita, niitä aina näki heidän päällään, joista ei omaiset huolehtineet. Kun olin omaishoitajana hoitanut miestäni 15 vuotta, oli minulle suuri helpotus, kun miehestäni huolehdittiin, joten oli myös luonnollista, että vietin päivisin aikaa hänen kanssaan siellä. Saattohoitovaihe kesti vain viikon ja sain kaiken mahdollisen tuen mieheni luona aikaa viettäessäni. Siis, myös hyviä hoitokoteja on, ei kaikkia saa yhteen niputtaa, mikäli jossain huonosti hoidetaan.

Vierailija

Sain tämän lainaamani tekstin äsken sähköpostissa, ajattelemisen
aihetta antavaa luettavaa.

Aihe: Kehittämisehdotus, kummassa haluaisit asua???

Pannaan vanhukset vankilaan ja rikolliset vanhainkotiin, jolloin
vanhuksilla:

Heillä olisi mahdollisuus päästä suihkuun, osallistua
harrastuksiin ja päästä ulkoilemaan.
Heidän terveydestään, hampaistaan ja apuvälineistään
huolehdittaisiin.
He saisivat rahaa sen sijaan, että heidän olisi maksettava
hoidostaan ja asumisestaan.
He olisivat jatkuvan videovalvonnan alaisia niin, että he
saisivat välittömästi apua, jos he kaatuisivat tai tarvitsivat muuta
avustamista.
Vuodevaatteet pestäisiin kahdesti viikossa ja kaikki
vaatteet silitettäisiin ja toimitettaisiin heille.
Vartija tarkistaisi heidän tilanteensa kahdenkymmenen
minuutin välein.
Kaikki ateriat ja välipalat tuotaisiin heille huoneisiin.
He voisivat ottaa vierailevia perheenjäseniä vastaan sitä
varten varatuissa tiloissa.
Heillä olisi mahdollisuus käyttää kirjastoa, kuntosalia,
hengellistä neuvontaa, uimahallia ja koulutustyöpajoja
Heillä olisi vapaa pääsy konsertteihin, joita järjestävät
kansallisesti kuuluisat artistit.
Yksinkertainen vaatetus: kengät, aamutossut, yöpuku ja
lakipalvelut olisivat ilmaisia ja niitä saisi pyytämällä.
Kaikilla olisi turvalliset yksityishuoneet ja mahdollisuus
ulkoilla pihamaalla ja puutarhassa
Jokaisella olisi tietokone, väritelevisio, puhelin ja radio
omassa huoneessaan ilman mitään erityiskorvausta.
Heille voisi soittaa päivittäin.
Olisi johtokunta, jolle voisi toimittaa valitukset ja
ihmisoikeusjärjestöt, jotka taistelisivat heidän oikeuksiensa
puolesta.
Vartijat noudattaisivat tiukkoja sääntöjä, ja asukkailla
olisi käytettävänään lakimiehiä turvaamaan heidät väärinkäytöksiltä ja
laiminlyönneiltä aivan ilmaiseksi.

Rikollisten tilanne olisi seuraava:

He saisivat kylmää ruokaa.
Heidät pidettäisiin yksin huoneissaan
He pääsisivät kerran viikossa suihkuun.
He asuisivat pienissä huoneissa, joista heidän pitäisi
maksaa tuhat euroa kuukaudessa, vähintään
Heillä ei olisi mitään toivoa päästä koskaan ulos.

Eikö tunnukin oikeudenmukaiselta? Mikäli tunnet, että tässä on
järjen hiven, niin välitä asiaa eteenpäin ja huolehdi, että olet talkoissa
mukana hoitamassa vanhustemme asiat kuntoon!

Vierailija

Todella hyvä tuo teksti edellä. Todellakin. Minä haluan ainakin vankilaan sitten kun en enää kykene itsekseni asumaan. tai - helpompaahan se olisi jos jo nyt hankkiutuisi sinne. Saisipahan ainakin ihmisarvoisen elämän. Kannattaa lukea ajatuksella tuo teksti. Ja ehkä päättäjienkin kannattaisi pysähtyä asian äärelle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat