Kommentit (4)

Vierailija

Jos olisin itse kysyjän asemassa, ajattelisin ennemmin lasteni kuin aviomieheni parasta. Avioliitto saattaa hajota, verisukulaisuus ei koskaan pääty - ei edes kuolemaan.
Mutta kukin toimii niin kuin sydän sanoo.

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 22.09.2011 21:15
Jos olisin itse kysyjän asemassa, ajattelisin ennemmin lasteni kuin aviomieheni parasta. Avioliitto saattaa hajota, verisukulaisuus ei koskaan pääty - ei edes kuolemaan.

Kysyjän asemassa? Kuka on kysynyt ja mitä?

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:
Anonyymi 22.09.2011 21:15

Tarkoitin tuota aloittajaa, joka kai kysyi neuvoa asunto-asiassa.
Vielä tuli mieleeni, että leskimies harvemmin jää yksikseen loppuiäkseen.
Vaimovainajalta perityssä asunnossa siis saattaisi tulevaisuudessa majailla
myös miehen uusi elämänkumppani. - Lapsilla mielestäni olisi asuntoon suurempi
oikeus.

Vierailija

Lainaus:

Liittyy Laki ja talous -artikkeliin:
Laki & Talous

Koti lapsille, ei miehelle

Olen leski ja menin seitsemän vuotta sitten naimisiin itseäni huomattavasti nuoremman miehen kanssa. Hän on vielä työelämässä, itse olen eläkkeellä. Meillä on avioehto ja minulla testamentti lasteni hyväksi.
Oletan, että kuolen ennen miestäni. Haluan, että lapseni voisivat kuolemani jälkeen ottaa kotini ja omaisuuteni haltuunsa, niin ettei mieheni jää tilalleni asumaan. En halua lapsilleni mitään rasitetta nykyisestä miehestäni. Onko tämä mahdollista ja miten?
Vai onko minun otettava avioero turvatakseni omaisuuteni lapsilleni?
Pelästynyt äiti

Vastaus
Lesken asumisoikeus on hyvin vahva, sitä ei voi poistaa avioehdolla eikä testamentillakaan. Jos miehesi ei itse omista kodikseen sopivaa asuntoa, hän saa sinun kuoltuasi jäädä yhteiseen kotiinne vaikka loppuiäkseen.
Jos harkitset avioeroa, muista, että kyse on sinun avioliitostasi. Sinulla on oikeus punnita asiaa itsesi, ei pelkästään lastesi kannalta.
(nettiET, uusimmat artikkelit)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat