Halu olla joskus yksin

Vierailija

Olen ollut mieheni kanssa aviossa jo vuosikymmeniä.
Olemme hitsautuneet yhteen ja avioliitossa kaikki on hyvin. Matkustelemme, hoidamme puutarhaa, keskustelemme paljon, ym. mutta silti toivoisin täällä kotona joskus omaa aikaa jolloin saisin olla ihan yksin omine ajatuksineni.
Työelämässä ollessamme yksinoloon tulikin tilaisuuksia, mutta nyt eläkkeellä ollessamme olemme molemmat aina kotona lukuunottamatta joitakin hetkiä. En tarkoita, että haluaisin lähteä yksin johonkin, vaan nimenomaan tarkoitan yksin kotona oloa.
Olisi mukava lukea muiden mielipiteitä asiasta.

t: sisar

Sivut

Kommentit (78)

Vierailija

Uskon ymmärtäväni mitä sinä "sisar" tuolla ajatuksella tarkoitat.
Jokainen tarvitsee joskus ihan omaa aikaa ja hiljaisuutta -
mietiskelyä - viipymistä omien sisimpien ajatustensa parissa.

Ainakin yhden ystäväni kanssa olemme puhuneet tuosta yksinolon
tarpeesta. Hän, tämä ystäväni, on ollut aina ns. "kotirouva", ei
työelämässä ja sen jälkeen, kun lapset lähtivät pois kotoa, hänellä
oli paljon omaa aikaa, mies teki pitkiä työpäiviä. Nyt, kun molemmat
ovat koko ajan kotona ja aina yhdessä hänkin kaipaa yksinoloa.
Haluaisi joskus olla kotona yksin, niin kuin Sinäkin.

Vierailija

Minusta näin leskenä tuntuu tuollainen ajatus aika turhalta - eikö sitä voi muka olla rauhassa ja yksin silloinkin, kun puoliso on myös kotosalla? Olla vaikkapa eri huoneessa tai sopia, että nyt ei puhuta vähään aikaan keskenään mitään, jos ei ole erittäin tärkeää asiaa. :)

Vierailija

Ei se kyllä taida niin olla kuin anonyymi 16.06 sanoit. Leskenä ollessa saat varmaan yksinäisyyttä osaksesi yli tarpeen ja minä kyllä ymmärrän sen. Mutta minä myös kaipaisin välillä vaikka viikonkin loman itselleni miehestäni.Olla vain yksin kotona ja elää vain sen hetken itselleen. Hän ei juuri harrasta muuta kuin kotona oloa. Kohta on edessä eläke ajat jolloin aina yhdessä. Vähän jo pelkään sitä. Tai voihan siinä olla oma ihanuutensakin. Tuommoset sopimukset saavat vain epäsopua aikaan.
Kaksinkin yksinäinen kyllä joskus!

Vierailija

Ymmärrän keskustelun aloittajan kaipuun yksinolosta, omasta ajasta.

Mekin olemme olleet vuosikymmeniä yhdessä. Työssä käydessämme meillä oli sellainen tilanne, että mies oli syksystä kevääseen melkein kaikki viikonloput harrastuksissaan. Minä yksin kotona. Olen "kotikissa", mutta tuolloin kaipasin enemmän yhteistä aikaa ja yhteisiä harrastuksia.

Nyt eläkkeellä ollessamme meillä on yhteisiä harrastuksia sopivasti. Yhdessäolo ja yksinolo on tasapainossa.
Omat harrastukseni ovat kotona tapahtuvia, miehen kodin ulkopuolella. Näin ollen olen aika paljon yksin kotona ja nautin siitä.

Toisaalta, minun on hyvä olla kotona yhdessä miehenikin kanssa. Emme ole kumpikaan kovin puheliaita, joten voimme olla omine ajatuksinemme myös yhdessä.

Tästä hyvästä tilanteestamme olenkin kiitollinen.

Vierailija

Minulle aika omien ajatusten kanssa on todella tärkeää terapiaa, lähes meditointia. Viisi vuotta eronneena ja yksin asuvana toki kaipaan usein seuraa ja juttukaveria, mutta mietin, että haluaisinko asua vakituisesti jonkun kanssa?? Mieluummin niin, että ystävällä olisi oma koti, että oma herruus ja omat hetket säilyisivät.

Vierailija

Niin siinä vanhassa liitossa käy, ettei enää arvosta puolisoaan, mieluummin haluaisi olla erossa hänestä. Onpa itsekeskeistä. Olisit tyytyväinen, että sinulla on kotona viihtyvä kunnon mies. Älä pidä puolisoasi itsestään selvyytenä! Parisuhteessa on mahdollisuus omaankin aikaan, jos haluaa järjestää siten. Minä ainakin voin olla toisessa huoneessa rauhassa, vanhan pariskunnan ei tarvitse kaiken aikaa rupatella. Pitkässä liitossa asiat luontuvat aivan itsekseen kokemuksen ansiosta ilman ongelmia ja osaa ottaa myös omaa tilaa puolin jos toisinkin.

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 24.09.2011 23:40
Niin siinä vanhassa liitossa käy, ettei enää arvosta puolisoaan, mieluummin haluaisi olla erossa hänestä. Onpa itsekeskeistä. ......

Minusta nyt kyllä tuntuu, että et ymmärrä mitä keskustelun aloittaja tai
tähän lainaamani anonyymi klo 21:19 tarkoittavat :

"Minulle aika omien ajatusten kanssa on todella tärkeää terapiaa, lähes meditointia. Viisi vuotta eronneena ja yksin asuvana toki kaipaan usein seuraa ja juttukaveria, mutta mietin, että haluaisinko asua vakituisesti jonkun kanssa?? Mieluummin niin, että ystävällä olisi oma koti, että oma herruus ja omat hetket säilyisivät."

Kysymys ei ole ollenkaan siitä, etteikö puolisoa arvostettaisi, vaan ajan ja
tilaisuuden saamisesta omaan hiljaisuuteen ja mietiskelyyn. Se ei ole
itsekeskeisyyttä vaan itsensä hoitamista ja arvostamista. - Näin minusta. -

Vierailija

Voi voi sentään hyvät ihmiset, älkää pitäkö sitä puolisoanne itsestään selvyytenä!! :( Kaikenlaista voi tapahtua, jopa ihan yllättäen tässä elämässä...!

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:
Anonyymi 24.09.2011 23:40
Niin siinä vanhassa liitossa käy, ettei enää arvosta puolisoaan, mieluummin haluaisi olla erossa hänestä. Onpa itsekeskeistä. ......

Minusta nyt kyllä tuntuu, että et ymmärrä mitä keskustelun aloittaja tai
tähän lainaamani anonyymi klo 21:19 tarkoittavat :

"Minulle aika omien ajatusten kanssa on todella tärkeää terapiaa, lähes meditointia. Viisi vuotta eronneena ja yksin asuvana toki kaipaan usein seuraa ja juttukaveria, mutta mietin, että haluaisinko asua vakituisesti jonkun kanssa?? Mieluummin niin, että ystävällä olisi oma koti, että oma herruus ja omat hetket säilyisivät."

Kysymys ei ole ollenkaan siitä, etteikö puolisoa arvostettaisi, vaan ajan ja
tilaisuuden saamisesta omaan hiljaisuuteen ja mietiskelyyn. Se ei ole
itsekeskeisyyttä vaan itsensä hoitamista ja arvostamista. - Näin minusta. -

Joopa joo,eihän se puolisosi voi tarpeitasi tietää, jos et niistä puhu,ota asia esille,oman ajan tarpeesta.Sillä se asia selviää.Eihän sitä toista puolta voi vaatia kyselemään koko ajan tarpeista,onko sitä ja tätä,ja sillon kun kysyt tuon asian,että kaipaat omaa rauhaa enemmän,sillon otat vastuun siitä mitä olet kysynyt.kysymättä ei asia selviä.Sitten näkee miten toinen osapuoli reakoi tilanteeseen.

25.09.2011 09:49 ilmaisi tuon asian lyhyemmästi.Asiat ei todellakaan ole itsestään selviä.

Vierailija

Ymmärrän keskustelun aloittajaa oikein hyvin.
Niinkuin hän kirjoitti, asiat ovat hyvin heidän avioliitossaan, mutta ihmiset ovat erilaisia ja tarvitsevat eri asioita.
Minulla ei myöskään ole ns. omaa aikaa eläkkeellä ollessa ja se ei ole mikään vastaus, että olkaa eri huoneissa.
Älkää hyvät kirjoittajat ajatelko asoita liian kapea-alaisesti vain omasta näkökulmastanne. Jos teidän tarpeenne tulee tyydytettyä sillä, että haluatte olla miehenne kanssa kokoajan yhdessä kotona, niin joku toinen kokee asian eri tavalla. Kumpikaan ei ole väärässä tai ainoastaan oikeassa.
Eihän tässä aloittajan kirjoituksessa ollenkaan ollut kysymys siitä, että hänellä olisi ollut mitään miestänsä vastaan, eikä hän moittinut aviopuolisoaan millään tavalla.

Terveisin: sisar 2

Vierailija

Minulla myös samoja ajatuksia kuin aloittajalla. Omaa kotonaolon "luxusta" ovat mieheni kuoroillat. Hän lähtee kuoroharjoituksiin ja minulla on sauna lämpimänä. Nautiskelen kaikessa rauhassa lempeistä löylyistä ja saatan tehdä kasvonaamion tai muita virkistäviä hoitoja lopuksi lasi viiniä tai hyvät kahvit.
Nykyään meillä on toinenkin vaihtoehto. Ostimme tyttäremme perheen asuinpaikkakunnalta kerrostalohuoneiston. Kun käymme lapsen lapsia tapaamassa, voimme asua omassa asunnossa. Usein meistä jompi kumpi käy siellä yksinäänkin ja aina on kiva tulla vakituiseen kotiin oman kullan kainaloon.

Vierailija

Samaa mieltä myös sisarten kanssa, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö se oma kulta ruppana olisi rakas, minä lekkeilen yksin.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Minulla myös samoja ajatuksia kuin aloittajalla. Omaa kotonaolon "luxusta" ovat mieheni kuoroillat. Hän lähtee kuoroharjoituksiin ja minulla on sauna lämpimänä. Nautiskelen kaikessa rauhassa lempeistä löylyistä ja saatan tehdä kasvonaamion tai muita virkistäviä hoitoja lopuksi lasi viiniä tai hyvät kahvit.
Nykyään meillä on toinenkin vaihtoehto. Ostimme tyttäremme perheen asuinpaikkakunnalta kerrostalohuoneiston. Kun käymme lapsen lapsia tapaamassa, voimme asua omassa asunnossa. Usein meistä jompi kumpi käy siellä yksinäänkin ja aina on kiva tulla vakituiseen kotiin oman kullan kainaloon.

Olisipa minullakin tuollainen pesäpaikka silloin kun haluaisin vetäytyä oman itseni seuraan ja hemmotella itseäni.

sisarten mukana ajatuksin

Vierailija

Kyllä liitossa on jotakin vialla, jos ei voi ilmaista haluaan puolisolle omasta ajasta. Keskustelemalla puolison kanssa tuollaiset asiat hoituvat. Useimmat ihmiset kaipaavat myös omaa aikaa. Siitä vaan lenkille yksin tuulettamaan aivojaan tai puuhaamaan jotakin muuta tai olla jollottaa omine aatoksineen jossakin nurkassa. Järjen käyttö on sallittua parisuhteessakin!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat