Mitä haluat tietää vaihdevuosista?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Teemme juttua ET-lehteen naisen vaihdevuosista.

Kerro meille, mitä sinä haluat tietää naisen vaihdevuosista. Askarruttaako jokin asia, oletko saanut ristiriitaista tietoa esimerkiksi lääkäreiltä?

Lähetä kysymyksesi osoitteella et-lehti@sanomamagazines.fi tai vastaa tähän viestiin ja kirjoita (vaikka anonyymisti) kysymyksesi tai kommenttisi.

Sivut

Kommentit (58)

Vierailija

No, enpä tiedä =) Olen 50 v. ja odotan, että vaihdevuodet alkaisivat. Olenko hullu? Olen ymmärtänyt, että kuumia aaltoja tulee, mieliala on mitä on... mitä muuta? Haluan ne pois alta, ja mielellään ihan luomuna. Kerran on tullut "kuuma aalto" yöllä, varmaan yli vuosi sitten. Tuntuu, että lämmin on useammin... muttei häiritse... kun sanon palelevani, tytär sanoo, että on vaihdevuodet... Siis, olen ollut siinä uskossa, että kuumia aaltoja, mieliala on mitä on, mutta onko jotain muuta ja varsinkin voinko käydä ne läpi ihan luomuna?

Vierailija

Olen 56 vuotias ja "viihdevuodet" on olleet jo jonkin aikaa. Ehkä pahin on jo ohi, toivottavasti.
Minä olen ainakin oluut ilman hormoonihoitoa ja kohdannut ihan luomuna koko ruljanssin.
Olen ajatellut, että näin selviän kaikkein "helpoimalla" tavalla ja vaivat loppuu jossainvaiheessa kokonaan.
Olenko oikeassa?
Tuskin luomuilusta mitään haittaakan loppupeleissä kuitenkaan on.
Vertaan korvaushoidon riskiin sairastua rintasyöpään.
Oma äitini kävi vaihdevuosivaiheen ihan luomuna läpi aikoinaan, vaikka hankalla välillä olikin.

Vierailija

Myöskin haluan tietää kauanko kestää, nyt on menossa kuudestoista vuosi, välillä söin viisi vuotta estrogeenia, oli vähän parempi olo, mutta kun lopetin, vaivat alkoi siitä mihin jäi, voi kun olisikin vaan kuumia aaltoja, mutta kun olo on muutenkin voimaton,ainakin lähes kaikki luomu konstit olen kokeillut, apteekin,ja luontaiskaupan, kaikki petkutusta, niinkuin arvata saattaakin,mutta päätin kokeilla,ja sitten menin ilmoittamaan että ei mitään tehoa. lääkärit kyllä määrää helposti estrogeenia,mutta mitä sitten,oireet palaa kun lopetat, sitä kysyisin että miten ne nyt loppuisi yhtäkkiä, kun ei tähänkään mennessä.

Vierailija

Melkein samaa kysyisinkin ,kun tuossa edelläkin.Minulta on poistettu kohtu ja munasarjat.Siis pelkkä estrogeeni riittää.Käytin n.5v.laastareina.ensin kovempi annos ja sitten pikku hiljaa vähennettiin.Kunnes reilu vuosi sitten lopetettiin.Olin sitä mieltä,että nyt pärjään...No,nyttemmin tänä Kesänä aloin ihmetellä,että on outo olo,unet huonot ,alakuloa,voimattomuutta ym,,hikoilu puuskia.
Aivan omin päin ,kävin uusimassa reseptin ja lätkäsin laastarin kankkuun.Tämä tapahtui n,2vk. sitten.
Täytynee todeta,että vähentynyt on ainakin virtsan karkailu,pirteempi olen ja muutenkin hikoilut loppuneet.
Kysyisinkin muutaman kysymyksen:Olen lukenut,että on vaaroja ,jos tauon jälkeen alottaa hormoonit uudestaan,pitääkös paikkansa??Entä,onko hyvä pitää taukoja ,jos joutuu pitkään käyttämään?Minkähän ikäiseksi voi käyttää?Suvussa ei ole esim.rintasyöpää ,mutta sydän-verisuoni tauteja.Itselläni myös pahan laatuinen verenpaine tauti.KIITOS VASTAUKSISTA!!

Vierailija

Mieheni väittää että naisilta loppuu kuukautiset siksi että verta riittäisi
suonikohjuihinkin!
Kytkeytyykö ilmiöt oikeasti näin?

Vierailija

Onpa hienoa, että vaihdevuosista tulee juttua lehteen! :)
Olen nyt 51-vuotias, ja minulla on ilmeisesti ollut vaihdevuosioireita, mm. limakalvon kuivumista jo n. 45-vuotiaasta lähtien. Tähän olen saanut hyvän avun paikallisestrogeenista, Vagifem- puikoista. Saakohan näitä puikkoja käyttää useamminkin kuin kahdesti viikossa, joka minulla on reseptin ohje? Mitkä muut paikallisestrogeenit olisivat tehokkaita tähän vaivaan? Voiko esim. Aqualan-sarjan voiteita käyttää alapään iholle, entä limakalvoille?

Nyt olen todella ollut järkyttynyt tästä kesästä lähtien pahenneesta hikoilustani! Se on aivan kamalaa, jos esim. vain kävelen lyhyen matkan kauppaan, olen useasti aivan hiestä märkä kasvoistani, ja ihmiset katsovat kummissaan, ainakin kuvittelen niin. Se on todella inhottavaa!! Voiko tähän omituiseen hikoiluun olla jokin muukin syy, kuin vaihdevuodet? Minua nimittäin uhkaa kakkos-tyypin diabetes, ja yleiskuntoni on olematon, kun en ole käynyt kävelylenkeillä kuukausiin. Mieheni kuolema osui myös erittäin "pahaan saumaan", hän menehtyi vähän sen jälkeen kun täytin 50 vuotta. Tuosta lähtien olen ollut melko aloitekyvytön kaiken suhteen, kaikki ALOITTAMINEN on siis ylivoimaista... Onko se vaihdevuosioire, vai liittyykö tähän järkyttävään elämäntilanteeseeni? Olen nyt tapaillut erästä miestä, mutta silti vain tämä aloitekyvyttömyys ja yleinen "hitaus" vaivaa pahasti!
Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa 10 vuotta, ja se on pysynyt varsin hyvin hoitotasapainossa. Vaan aiheuttaako sekin vaihdevuosien aikana ylimääräisiä vaivoja tai voivatko vaihdevuodet sekoittaa tuon tasapainon?

Vierailija

Minua kiinnostaisi vaihdevuosissa naisen mielialan vaihtelut...vuosiako kestää?

Vävy oli suorastaan kauhistunut, kun tyttäreni nyt tiuskahtelee ja välillä itkeskelee
-odottaa vauvaa--
ja tapasi Anopin äyskähtelemästä ja itkeä tirauttelemasta....

Ilme näytti ensin kauhistuneelta tyyliin:
Anoppi ei voi olla raskaana..vai..voiko..?

Helpotti häntä kun kerroin että vaihdevuodet panee välillä tiuskimaan, sorry...
Sitten Vävyllä syttyi taas "lamppu", ja hän varovaisesti kysyi...
-Mites kauan ne kestää?... 9 kk?

"Insinööriplantun anoppi "

Vierailija

Onko olemassa mitään suomenkielistä pikaopasta jonka voisi antaa luettavaksi
niille jotka ovat hämmentyneitä "menopausen" oireista kärsivän oikutteluista?

"Kärsivä läheinen"

Vierailija

Lainaus:

Onko olemassa mitään suomenkielistä pikaopasta jonka voisi antaa luettavaksi
niille jotka ovat hämmentyneitä "menopausen" oireista kärsivän oikutteluista?

"Kärsivä läheinen"

semmoinen olisi todella tarpeen!
Jos sitä ei vielä ole olemassa, voisiko ET tehdä?

Vierailija

Työyhteisössä parikin menopaussissa
olevaa naisihmistä osaavat hankaloittaa työilmapiiriä....

Vaikea tietää, onko työkaverilla lääkitys huonossa hoidossa mt-saralla,
vai onko "vain" vaihdevuodet,
joihin ilmeisesti voisi saada lääkitystä niihinkin?

Vierailija

Nuoret naiset jää mammalomalle..
keski-ikäinen nainen tahtoisi sada sairaslomaa jos on pahat vaihdevuosioireet..
onnistuuko?

Vierailija

Ruokavalion ja liikunnan vaikutus hormonitoimintaan?

"tulta syöksevä lohikäärme"

Vierailija

Lainaus:

Onpa hienoa, että vaihdevuosista tulee juttua lehteen! :)
Olen nyt 51-vuotias, ja minulla on ilmeisesti ollut vaihdevuosioireita, mm. limakalvon kuivumista jo n. 45-vuotiaasta lähtien. Tähän olen saanut hyvän avun paikallisestrogeenista, Vagifem- puikoista. Saakohan näitä puikkoja käyttää useamminkin kuin kahdesti viikossa, joka minulla on reseptin ohje? Mitkä muut paikallisestrogeenit olisivat tehokkaita tähän vaivaan? Voiko esim. Aqualan-sarjan voiteita käyttää alapään iholle, entä limakalvoille?

Nyt olen todella ollut järkyttynyt tästä kesästä lähtien pahenneesta hikoilustani! Se on aivan kamalaa, jos esim. vain kävelen lyhyen matkan kauppaan, olen useasti aivan hiestä märkä kasvoistani, ja ihmiset katsovat kummissaan, ainakin kuvittelen niin. Se on todella inhottavaa!! Voiko tähän omituiseen hikoiluun olla jokin muukin syy, kuin vaihdevuodet? Minua nimittäin uhkaa kakkos-tyypin diabetes, ja yleiskuntoni on olematon, kun en ole käynyt kävelylenkeillä kuukausiin. Mieheni kuolema osui myös erittäin "pahaan saumaan", hän menehtyi vähän sen jälkeen kun täytin 50 vuotta. Tuosta lähtien olen ollut melko aloitekyvytön kaiken suhteen, kaikki ALOITTAMINEN on siis ylivoimaista... Onko se vaihdevuosioire, vai liittyykö tähän järkyttävään elämäntilanteeseeni? Olen nyt tapaillut erästä miestä, mutta silti vain tämä aloitekyvyttömyys ja yleinen "hitaus" vaivaa pahasti!
Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa 10 vuotta, ja se on pysynyt varsin hyvin hoitotasapainossa. Vaan aiheuttaako sekin vaihdevuosien aikana ylimääräisiä vaivoja tai voivatko vaihdevuodet sekoittaa tuon tasapainon?

Mene nyt ihmeessä gynekologille ja selvitä ,voitko aloittaa hormoonikorvaushoidon!
Minulla oli aivan samanlaisia tosi rankkoja oireita. Kun sain hormoonilaastarit tuntui ,kuin elämä olisi alkanut uudelleen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat