Unkari kutsuu

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hei vaan, kaikki Unkarissa matkanneet!
Matkalaukun pakkaaminen on jo käsillä, mutta vielä olisi mukava kuulla viime hetken vinkit Unkarin ja Budapestin matkaa varten. Mitä kannattaa tehdä, mitä varoa? Valuuttakin on aika eri luokkaa kuin meillä, tuhansilla maksaessa täytyy pitää mittasuhteet kohillaan. Lyhyt sanastokin olisi hyvä olla, erottaisi edes sellaiset tärkeät sanat kuin kahvila. Varkauksista lukiessa tulee vähän hysteerinen olo, mutta kai nekin voi välttää ruuhkia ym. kiertämällä.

Kommentit (4)

Vierailija

Viestisi kirjoittamisesta on kulunut jo pari viikkoa joten olet jo saattanut käydä matkasi. Siitä huolimatta tässä jotain Unkarista.

Unkarilaiset ovat yleensä ystävällisiä ja auttavaisia. Taskuvarkaita en ole tavannut missään mutta niitä Budapestissäkin on. Siellä kannattaa jättää ainakin kiinalaistori käymättä. Sieltä olen kuullut useammastakin varkaudesta. Selän puolella olevasta kassista pohja nätisti puukolla halki ja omaisuus vaihtaa omistajaa. Jos käytät olkalaukkua niin pidä se aina etupuolella. Varsinkin ulkoravintoloissa ei laukkua saa missään tapauksessa laittaa lattialle tai tuolin selkänojalle. Se on kuin kirjoittaisi siihen lapun "Ole hyvä".

Kulkemiseen kannattaa käyttää julkisia kulkuneuvoja. Esim. Deak Ferenc terin metroaseman maanpäällisessä lippukojussa myydään useamman päivän lippuja. Ne ovat todella edullisia ja kulkeminen on huoletonta. Muista vain pitää lippu aina mukanasi. Sitä ei tarvitse näyttää koskaan muulloin kuin ainoastaan tarkastajan sattuessa kohdalle. Metroasemilla on usein lipuntarkastuksia. Samat liput käyvät metroon, raitsikoihin ja busseihin koko Budapestin alueella. Jos menet esim. Szentendren kaupunkiin saat paikallisjunan (Hev) lipun halvemmalla kun näytät metrolippuasi. Hanki jonkinlainen kartta jossa on julkisen liikenteen reitit niin pääset mahdollisimman vähällä kävelyllä. Kävelyä siellä nimittäin tulee todella paljon vaikka käyttäisitkin julkisia kulkuńeuvoja. Julkinen liikenne toimii hyvin ja reittejä on paljon.

Kauppahallissa kannattaa käydä tunnelman vuoksi. Tietenkin ne kaikki muutkin pakolliset nähtävyydet. Linnavuorelta on upeat maisemat Tonavalle ja Pestiin. "Länsimainen" tavara on siellä lähes Suomen hinnoissa mutta unkarilaista saa halvemmalla. Itse olen ostanut sieltä mm. puvun joka oli hyvin tehty ja hyvää materiaalia mutta hinta oli vain noin kolmanneksen Suomen hinnoista. isoja kauppakeskuksia on muutamia joissa kannattaa käydä katselemassa. West End City Center, Mammut ja Duna Plaza tulevat nyt mieleen. West End City Center löytyy Läntisen rautaieaseman (Nyugati pu) vierestä. Duna Plaza siitä pohjoiseen muutaman metroaseman verran. Mammut on taas Budan puolella Moskva terin vieressä.

Hyvätasoisia ruokapaikkoja Budapest on pullollaan. Jokaisella on oma makunsa joten niitä ei kannata alkaa luokittelemaan. Oma suosikkini perjantai-illan ohjelman ja valtavien sekä hyvien ruoka-annosten ansiosta on Sir Lancelot. Se on vain niin suosittu, että sinne pitää varata pöytä muutamaa päivää aikaisemmin. Netistä löytyy siitäkin tietoa.

Kaiken kaikkiaan Budapest on käymisen arvoinen kaupunki. Olen käynyt siellä toista kymmentä kertaa ja asunutkin siellä vuoden verran vuoroteluvapaallani.

Hyvää ja antoisaa matkaa niin Sinulle kuin muillekin Budapestiin menijöille.

Vierailija

Kiitos, Villan Patruuna!
Ensimmäinen Budapestin matka oli oikein onnistunut. Näistä vinkeistä on kyllä apua seuraavaa ajatellen; erityisesti tuo joukkoliikenteen käyttäminen pitää opetella taksin sijaan. Käveltyä tuli ihan urakalla, ja sitten onkin valmis maksoi mitä maksoi-kyyteihin. Pääsääntöisesti taksit olivatkin ihan ok, paitsi viimeinen sumutti meikä aivan surutta... Alkuharmituksen jälkeen piti vain todeta, että tämä asia kuuluu turistin opetella eikä mennä tyhmänä petettäväksi. Ja euroissa oli sittenkin kyse suht pienestä summasta, joten emme antaneet sen päivää pilata sen pitemmälle.

Nähtävyydet olivat upeita, ruoka hyvää ja ihmiset yställisiä. Jäin kaipaamaan sitä, että olisi ollut mahdollisuus tutustua ja jutella unkarilaisten kanssa. Turistejahan oli riittämiin ympärillä. Jostain syystä Unkari vain alkoi kiinnostaa, jokin unkarilaisissa kiehtoo... Ja onko todella niin, että me suomalaiset ja unkarilaiset tuntisimme jotain "heimoveljeyttä" ja sukulaisuutta? Vai onko se vain meidän suurta luuloa itsestämme; olemmeko sittenkin turisteja turistien joukossa?

Sellainen maku jäi, että Unkariin haluan uudestaan. Muuallekin kuin Budapestiin. Siksi kuulosti mielenkiintoiselta tuo, että olet asunutkin siellä vuoden verran! Se on jo tutustumista maahan se.

Vierailija

Unkari kutsuu; Budabest!

Matkakuume nousee? Oon sen verran hätäsen luontoinen että pitäis päästä heti.

Netistä on hyvä katsoa valuuta ja siinä on laskurikin ja muunnin. Haku netistä sanalla "VALUUTTA".

Itse laitoin kortille Unkarin valuutta/ EURO/ ja vielä markkoina. Siis kolme saraketta. Markat osaa muuntaa kertoimella €=6mk. Laitoin viidestä eurosta viiteenkymmeneen, viiden euron välein. Tällä pitäisi selvitä hienosti.

Kyllä kannattaa ottaa kaulakukkaro puseron alle piilotettavaksi tärkeimmille asioille. Varma on aina varma!

"Matkaan lähden. Matkaan lähden. Mulla menolippu oo´oon" ja paluulippukin vielä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat