Vierailija

Olen pitkään ollut ilman saunomisiloja, kun en lauteille enää pysty itse kömpimään.....

Haikeana katselen kuvia saunoista ja nuuskuttelen koivuntuoksua shampoosta,
saunassa se sama shampookin
tuoksui paljon paremmalle...

Kertoikaapas ihmiset mukavia saunajuttuja, ja miksei huonompiakin ..
näin lauantai-päivän kunniaksi ?
http://pelikone.fi/pelit/muut/Virtuaalinen-Sauna-III/6020

Kommentit (20)

Tommonen, emaloitu valkeapesuvati oli pitkään äitiysavustuspaketissa-
sillä keittelin vauvan sideharsovaippoja ja muuta pyykkiä hellalla, kun ei ollut vielä pesukonetta... ;)

Vaippojen keittelyn loputtua se siirtyi myös saunavadiksi, nyt on kevyt muovinen vati korvannut sen...

Minulla tuo valkea pesuvati on edelleen käytössä löylyvesivatina. En muista kenenkä äitiyspakkauksesta se on, kolme mahdollisuutta. Nuorimmaisen syntymästäkin jo kohta 23 vuotta, että ainakin niin vanha se on, ellei vanhempikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Emalivati oli äitiyspakkauslootassa päältä sininen sisältä valkoinen ja reunassa musta rantu elettiin vuotta -66.
Siinä sitä esikoisen peppua pestiin , ei tullut eikä mennyt vedet kuin kantamalla ja sekin kaukaa.
Vati on jo aikaa sitten hukkunut rikkoutui emali.
Oli siinä kaasuhellalla mukavaa vaippoja ja nuttuja keittää kun sähköäkään ei tupaan tullut.
Nyt on saunassa teräksinen löylykiulu 50v lahjaksi saatu on suihkut ja muut mukavuudet mutta valoja ei laiteta saunoessa kun kiukaan lasiluukusta loistaa valoa tulee ne entiset ajat näin mukavasti mieleen ,tunnelmaa sitä pitää olla.
Nyt minä lähdenkin saunaan nautiskelemaan ihanista löylyistä :)

Kaikenlaista "saunainfoa" netistä löytyykin...
mulle tuli jo ihan "avaran paikan kammo" tätä katsoessa, heh..

Herätti hilpeyttäkin, omassa kotomaassa en ole moista nähnyt, olis kiva jos joskus pääsis..

ei vaineskaan, säästän senkin rahan matkailemalla lähikauppaan ,
ostamaan kunnon makkaraa ,
kiukaalla sen kuumennan kotisaunassa ;)
http://youtu.be/ZslUjo0QzCU

Ei pitäs hassuu yllyttää...;D
etsiskelin netistä juttuja , missä oli sana "sauna"..
..sarjakuvan tyyppiä Saunabad etsin , mutta..tämmöiseen "saunaan" eksyin,
ja meinasin...
tukehtua pullaan kun nauratti niin kovasti välillä....
huhu-huh, olipas se naurujumppaa...
http://www.mashpedia.de/Thermen

Saunaa ei niin hirveästi tee mieli, mutta ihan kunnollista savusaunaa kylläkin. Se vain on niin hieno kokemus kun pääsee oikein lämmitettyyn savusaunaan.

Olettekos nähneet missään enää myytävän takavuosien vastankorvikkeita, nimi oli muistaakseni Hurmosmela, sellainen jostain muovikuiduista tehty vasta. Olisi hauska viedä vitsituliaisiksi saunailtaan.

Katsoin erästä Ylen vanhaa ohjelmaa jossa Armi Ratia kertoi että saunassa on sovittu miljardien dollarien
kaupatkin..
Kertoi myös vastasta joka tehty mustaviinimarjapensaan lehdistä yms....

Pitääkin ensi kesänä "pummata" oksia naapurin pensaasta pakkaseen,
laitan sitten talvella muutaman oksan pakastevastaani tuoksulisäksi :)

Hauska suomalaisvalmisteinen puukuituvihta, toimii erinomaisena sijaisena koivuvihdalle.

Saunan lämmössä Hurmosmella vihtominen vilkastuttaa pintaverenkiertoa aivan kuin oikealla vihdalla vihtominen.

Puukuituvihta on kuitenkin pitkäikäisempi ja miellyttävämpi käytössä.

Kasta vain vihta veteen ja ala hutkia! Helppohoitoinen ja konepestävä.

Muista kuivata puukuituvihta käytön jälkeen.
http://www.lahjalaukku.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=384&q=y
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1672

Lainaus:

Vie moppi, saman asian ajaa.

Hurmosmela on puukuitua,
puuvillainenkin vasta on saatavilla ...
http://www.kumppaninkamppeet.com/tuotteet/tuote2.html

-puuvillainen saunavasta on aina valmiina saunassa odottamassa kylpijöitä!
Se on yhtä mukava kuin koivuvasta, mutta ei pudota lehtiä ja on saatavilla ympäri vuoden.
Vastan voi myös roskaamattomuutensa ansiosta ottaa mukaan ystävien luo, uimahalliin yms.
ja se on tarvittaessa helppo pestä pesukoneessa. hehe,heh on hygieeninen...

Aloittajalle, Minä käyn saunassa ihan joka ilta, ja olen tuota mietiskellyt että miksi esim,sähkösaunassa missä on lattia lämmityskin täytyy tosiaan könytä katon rajaan istumaan, alas vaan kunnon istuin ja löylyheittoon!

Minua kyllä rupes naurattamaan kun kuvittelin itseni tommoseen puutarhatuoliin kiukaan äärelle ...
hakkaamaan itseäni Hurmosmelalla tai mopin näkösellä tekstiilivastallaa. haahhahhh....
Voipi olla hyvätkin löylyt ?

Kyllä noi vastat vaikuttaa enemmän ruoskilta, kuin vastoilta.
Tuollaisella kun huimii aikansa pintaa, niin tietää kylpeneensä.
Tulin juuri saunasta ja hyvät oli löylyt ja selän pesijäkin oli omasta takaa.

Ei meidän saunassa ole miljardien dollarien kauppoja hierottu, mut huomiselle päivälle hierottiin kirkkoon menoo ja ihan sovussa , ei kuulunut vastaväitteitä..no oikeesti siellä on meillä juhlat kirkonmenojen jälkeen.
Noista vastoista puheenollen, olin niin topakkakkana kesällä, jotta tein talven varalle muutaman vastan,ja pakastin ne, saa edes jouluna kylpee kunnolla,ja uutena vuotena hakata pois vanhan vuoden koiskat
Mummovainaalle ennen tehtiin mitä ihmeellisimmistä oksista vastoja

Me lapsethan oltiin tietenkin kilttejä, (ja hyvin kasvatettuja,) vaan jostain syystä mummo toruskeli meitä milloin mistäkin aiheesta, niinpä sit illalla kun piti tehdä hänelle saunaan vasta, niin sinne koivun oksien sisään piilotimme väliin katajan ja kuusen oksia.
Mut mummopa olikin meitä ovelampi, ensin hauteli sen kuumalla vedellä ja sit kehui meitä, miten hyvän vastan olette osanneet tehdäkkin.. niin lahea jotta..
Ja vieläpä tässä tuli mieleeni, silloin kun kävin aikoinaan sitä kansakoulua, josta on jo ikuisuus, niin siellä eräs poika väitti meille kiven kovaan, jotta hänet on äiti hakenut saunan sillan alta..heh..Ison pojan olikin vetänyt sieltä ulos..

On raukalla ollut kova kohtalo jo ennen syntymää ja jos toiset sit sattumoisin kävivät vielä saunomassa, ennenkuin äiti veti sen sieltä ulos..Ja kun toinen väitti niin kiven kovaan, niin eihän siinä muu auttanut , kun uskoa mitä hän sanoi

Kyllä se taitaa olla minunkin tunnustettava, jotta siellä saunassa kai olen minäkin ensimmäiset parkasuni päästänyt

Kyllä tuo sauna on meille tosi tärkeä, ei se ole sama kun suihkussa käy. Meillä se lämpiää liki joka ilta ja kesällä mökillä joka ilta, kun vaan joku viittii lämmittää..

Tämän ketjun aloittajalle.Tosi ikävää kun et voi nauttia enää saunan löylyista ja siitä kaikesta kivasta , mitä saunomiseen ylipäätään kuuluu
Lököttelyä lauteilla ja sitä ihanan raukea ja puhdasta tunnetta, kun sieltä pois tulee
Koskaan ei saunan jälkeen viitsikkään tehdä mitään, vaan olla löhöilee ja nautiskelee

saunamuori

Saunon 2-3 kertaa viikossa, sähkösaunassa . Entinen oli puusauna , ensin petti hormi ja kiuas, sitten lauteet. Ne poistettiin sunasta, ei muuta kuin kuvittelemaan suihkun alle löylyn ihanuutta. viime keväänä sauna saatettiin uuteen kukoistukseensa. Nyt on lauteet mille kivuta ja kiuas jolle lyödä löylyä.

Lainaus:

Tämä 'anonyymin' kuva on rosvottu blogi-sivultani.
Ei ole kysytty lupaa eikä kuvaajaa mainittu.
Poistettava välittömästi.
Esko Alamaunu
blogiin voi tutustua tästä http://eskoalamaunu.blogspot.fi/2010/06/lauantai-sauna-saunavasta-ja-esk...

Poistettu.
Jos huomaatte kuvianne kopioidun luvattomasti, kannattaa painaa "asiaton viesti" -nappulaa ja kirjoittaa kuvan linkki. Näin poistaminen nopeutuu.

Sari

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat