Totta vai tarua: väittämiä vitamiineista

Kommentit (10)

Vierailija

Hivenaineet jätettävä purkkiin?

Olen saanut magnesiumlisästä apua toistuviin öisiin suonenvetoihin kuitenkin..

lääkärin resepti niihin myös, vai?

Vierailija

Mediassa laajalti esillä ollut Minnesotan ja Itä-Suomen Yliopiston vitamiinitutkimus on kuohuttanut mieliä.

Uutisissa on näkynyt otsikoita, joissa on väitetty, että k.o tutkimuksen mukaan vitamiineista ei olisi hyötyä terveydelle.
Valitettavasti kaikki toimittajat eivät tunnu tutustuneen riittävästi tutkimukseen, eikä siihen miten se on suoritettu.

Kritiikkiä on esitetty mm. seuraavista asioista tutkimusasetelmassa:

Tutkimukseen osallistuneita naisia ei ole satunnaistettu sairauksien, elintapojen tai ruokavalion suhteen.

Havainnot eivät perustuneet lääketieteelliseen tutkimukseen tai biologiseen todellisuuteen .
Esimerkiksi naisille ei tehty terveystarkastusta,
vaan heidän terveydentilansa arvioitiin pelkästään heidän itse täyttämänsä kyselylomakkeen perusteella.

Tiedot perustuvat henkilöiden omiin ilmoituksiin.
Osallistujilta kysyttiin kolmena eri aikana 22 vuoden kuluessa, käyttivätkö he ravintolisiä.
Tutkijoilla ei ole todellista tietoa siitä, mitä, kuinka paljon ja kuinka kauan naiset olivat käyttäneet,
sillä verianalyysejä ei tehty . Niillä olisi nähty todelliset ravintolisien vaikutukset veren pitoisuuksissa.

Media uutisoi tutkimuksen niin kuin se olisi tehty Suomessa suomalaisilla ravintolisillä.
Kukaan ei tarkistanut , minkä laatuisia vitamiineja ja minkälaisina yhdisteinä he niitä nauttivat.

Että semmoinen tutkimus, jota kehdataan sanoa tieteelliseksi, kun on yliopistojen nimet mukana.

Monipuolinen ruokavalio on luonnollisesti tärkeä perusta ravitsemukselle, mutta aina ja kaikissa tilanteissa sitä ei ole mahdollista toteuttaa. Lisäksi tulee ottaa huomioon ihmisten biokemiallinen yksilöllisyys ja se, että vanhemmiten ruoansulatuksen kyky käyttää hyväksi syömäämme ruokaa heikkenee. Olisi suuri virhe jättää ravintolisien käyttö kokonaan pois.
Myös jopa Harvardin yliopiston ravitsemustieteilijöiden ruokapyramidissa on mukana monivitamiinipurkki ;D

Vierailija

Minä en jaksa syödä päivittäin niin paljon kasviksia/hedelmiä kuin pitäisi, joten otan lisää vitamiinia ja kalaöljyä purkista.
Nuo tuontikasvikset ei ole sen terveellisempiä.

Myönnän, tulee syötyä liian vähän marjoja pakastimesta.
Lääkäri on kuitenkin pidetty loitolla kauan tällä tavalla. Syön kyllä yleensä kotimaisen omenan päivässäkin.
Niin kauan kuin niitä riittää.

Vierailija

Lainaus:

Minä en jaksa syödä päivittäin niin paljon kasviksia/hedelmiä kuin pitäisi, joten otan lisää vitamiinia ja kalaöljyä purkista.
Nuo tuontikasvikset ei ole sen terveellisempiä.

Myönnän, tulee syötyä liian vähän marjoja pakastimesta.
Lääkäri on kuitenkin pidetty loitolla kauan tällä tavalla. Syön kyllä yleensä kotimaisen omenan päivässäkin.
Niin kauan kuin niitä riittää.

Sama kokemus. Olen käyttänyt vuosia ravintolisiä enkä ole lääkäriä tarvinnut. Jokainen jatkakoon hyväksi havaitsemallaan tyylillä ja suljetaan korvat ja silmät tutkimuksilta. Sitä paitsi en tunne ketään joka olisi tänne maan päälle jäänyt vaikka kuinka ohjeita noudattaisi.

Vierailija

Minulla on pitkäaikaissairaus, joka vaatii jatkuvan lääkityksen. Sen lisäksi olen myös käyttänyt tiettyjä ravintolisiä jo vuosia ja kertonut niistä myös lääkärilleni. Vein mukanani hänelle niistä esitteet nähtäväksi ja hän sanoi, että jos en käytä mitään muuta kuin niitä, hän ei näe mitään estettä käytön jatkamiselle. Kun hivenaine- ja vitamiinitasapaino on kohdallaan, se vahvistaa yleiskuntoani.

Vierailija

Hei,
olen saanut avun "suonenvetoihin" / kramppeihin merisuolasta - neljä- viisi raetta ja vettä - that`s it ! Yksi kilo - yksi euro.

Vierailija

”Monipuolinen” ruoka on varsin suhteellinen käsite. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä vehnäjauho. Toinen haaste tulee ravintoaineiden imeytymisestä. Monen suomalaisen suoliston toiminta on kaukana optimaalisesta. Kolmas potentiaalinen puutoksille altistava asia ovat erilaiset ruokarajoitteet. Esimerkiksi kasvissyöjien tai vähän lihaa kuluttavien on tärkeää ottaa mm. B-12 vitamiini lisäravinteena.

Päivän terveysmiete:

"Vitamiinivalmisteiden mahdollisista haitoista suurin huoli kohdistuu suositukset moninkertaisesti ylittäviin annoksiin ja pitkäaikaiseen käyttöön. Joistain yksittäisistä valmisteista beetakaroteenin on havaittu lisäävän lievästi keuhkosyövän riskiä, mutta vain tupakoitsijoilla. Suurten annosten haittavaikutukset ovat harvinaisia ja yleisimmät oireet ovat erilaiset ruoansulatuselimistön oireet, kuten vatsakipu, pahoinvointi ja ripuli. Yksittäisistä vitamiineista A-vitamiinia pidetään myrkyllisimpänä ja isoina annoksina se voi aiheuttaa maksavaurioita."

Jaakko Mursu (tutkija Itä-Suomen yliopistosta)

Christer Sundqvist suosittelee antioksidanttien ja muiden suojaravintoaineiden nauttimista mahdollisimman luontaisessa muodossa. Vaikka Mursun ilmeisesti siteeraamassa suuressa suomalaisessa beetakaroteenitutkimuksessa oli menetelmällisiä heikkouksia ja sitä ei siten voi pitää kovin pätevänä todistuksena beetakaroteenin terveysvaikutuksista tupakoitsijoilla (on käynyt ilmi että kuolleiksi on luokiteltu sellaisiakin koehenkilöitä, jotka ovat kuolleet heti seuraavana päivänä kokeen aloittamisen jälkeen ja "syyksi" on merkitty beetakaroteeni), voisin olla Mursun kanssa samaa mieltä, että beetakaroteenit voisi ottaa mieluummin porkkanasta kuin pilleripurkista.
https://www.facebook.com/christer.sundqvist

Vierailija

Suola!

Puhdistetusta suolasta on poistettu lähes sata erilaista mineraalia, jotka tasapainottaisivat suolan vaikutusta elimistössä. Lisäksi puhdistettuun suolaan on lisätty mm. paakkuuntumisenestoaineita, joista ei terveydellemme ole mitään hyötyä, päinvastoin. Paras suola olisi puhdistamaton merisuola, josta elimistö saa tarvitsemansa mineraalit, joka ei kohota verenpainetta ja joka säilyttää elimistön homeostaasin.

Valtaosa meistä pitää suolaa pahana asiana ja sitähän se normaali kaupan yliprosessoitu valkoinen jauhe onkin. Ruokasuola on teollisuuden jäte, kitkerä ja halpa säilöntäaine, ei mauste, joka maistuu pahalle ja pilaa ruuan maun. Mutta kun puhumme aidosta raffinoimattomasta merisuolasta, niin se on jo aivan eri juttu.

http://www.raikasweb.com/syokaa-suolaa
http://www.terveydenjuuri.fi/4-syyta-vaihtaa-tavallinen-suola-laadukkaas...

Ihminen tarvitsee suolaa, joten varmista että saat sitä 3-5 grammaa päivässä, koska muuten tulee ongelmia nesteaineenvaihdunnan kanssa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat