Hillavellin valmistusohjetta kaivataan

Vierailija

Kuka tietää, miten valmistetaan kainuulaista hillavelliä? Ei siis ole kyse mistään lakoista valmistetusta vellistä vaan hillavelliin käytetään kai puolukoita.

Kommentit (7)

Vierailija
Vierailija

Kuka tietää, miten valmistetaan kainuulaista hillavelliä? Ei siis ole kyse mistään lakoista valmistetusta vellistä vaan hillavelliin käytetään kai puolukoita.

Hillavellistä tuli mieleen hillapuuro ja äitini keitti. Ei sekään ollut hilloista vaan puolukoista joko ruisjauhoilla tai mannasuurimoilla suurustettuna eli se oli puolukkapuuroa. Hilla on siis joissakin murteissa puolukkasurvos tai puolukkasose.

Pappanetistä löytyi perinneruoka joka saattaisi olla siihen suuntaan kuin kysyttiin.

Hillavellistä ei löytynyt ohjetta.

IMELLYSMARJAPUURO eli IMELLYSVELLI on Vuolijoen pitäjänruoka.

1,5 l perunoita
5 dl ruisjauhoja
2 -3 l vettä
4 - 5 dl puolukka survosta
sokeria

Kuori ja keitä perunat. Ota keitin vesi talteen.Survo perunat ja kaada kuuma keitinvesi soseeseen. Lisää ruisjauhot ja annaa imeltyä 2 -3 tuntia.

Kun seos on imeltynyt, lisää loput vedestä ja puolukkasurvos. Keitä velliä tunnin verran miedolla lämmöllä ja hämmennä usein, ettei velli pala pohjaan. Mausta makusi mukaan sokerilla.

Onko paikalla yhtään kainuulaista?

Vierailija

Kiitos!

Minä kysyjäkin olen syntyperäinen kainuulainen, mutta muuttanut hyvin nuorena pois ja kotonani ei hillavelliä tehty. Nyt kuitenkin tuli jostakin juttua hillavellistä ja tuttava tiesi vain, että siinä käytettiin puolukkaa ja imellytettiin, muttei hänkään tiennyt sen enempää. Tuo ohje saattaa olla oikea. Pitää kokeilla ja odotellaan, jos tänne sattuisi joku itse hillavelliä tehnyt.

Minä ainakin teen tuota kerroskattilassa, niin pohjaanpalamisen vaaraa ei ole. Voin tehdä vaikka puoli annosta kokeeksi.

Ei Kainuussa kyllä puolukkaa hillaksi kutsuttu ainakaan silloin, kun minä siellä olin. Ei tosin lakkojakaan, joita saatettiin virallisesti sanoa suomuuraimiksi. Muurain taas oli punainen, melkein kypsä lakka.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

No niin, nyt on kokeiltu. Puuroa ohjeen mukaan tuli ja puolesta annoksesta tavallisen kolmen litran alaosan kerroskattilan yläosa piripintaan. Ei se kyllä kolmessa tunnissa mitään imeltynyt, mutta lisäsin sokeria. Jätin vielä yöksi hellalle ja tänä aamuna maistelin haaleaa puuroa.

Kainuulaisittain sanoisin, että "syöpihän tuota", joka tarkoittanee, että ihan kohtalaisen hyvää. Kuitenkin jäi sellainen tunne, että syön mieluummin perunat perunapuurona ja tavallisen ruispuolukkapuuron ilman perunoita.

Pitäisi enemmän kokeilla perinne- ja muita maakunnallisia- tai paikallisia ruokia, eikä haahuilla kaiken maailman ruokien perässä, joihin ei aineita tahdo löytyä kaupastakaan. En minä niitäkään vieroksu, mutta kohtuus kaikessa.

Vierailija
Vierailija

Ei Kainuussa kyllä puolukkaa hillaksi kutsuttu ainakaan silloin, kun minä siellä olin. Ei tosin lakkojakaan, joita saatettiin virallisesti sanoa suomuuraimiksi. Muurain taas oli punainen, melkein kypsä lakka.

Meillä Savossa suolla kasvaa lakkoja. Osittain raakoja, punaisia lakkoja sanotaan muuraimiksi täälläkin. Puolukka on puolukka, mutta  muistan kaukaisen lapsuuden puolukkapuuron hillapuurona ja survottuja puolukoita säilytettiin aitassa puisessa hillakorvossa. Mutta mitä se puolukkasurvos oli nimeltään? Oliko se puolukkahilloa (puolukkahilloo mummon sanomana)? Se ei ollut sokerin kanssa hilloksi keitettyä, vaan ihan survosta. Eipä näitä sanoja enää tule käytettyä.

Vierailija

Puolukkasurvos on "huuppaa", puolukat on noukittu vatsa sitten kun ne on pakkanen puraissut "rakoille" ja siten niitä ei tarvinnut kovin survoa kun ne oli niin mehustuneita. Tosin tuo on miehen syntyseudulta tullutta tietoa. meillä päin puolukkasurvos oli kellarissa sankoissa ja sitä ennen niissä puisissa pikku-tynnyreissä, mikälie ollut nimi, en muista. Puolukkahilloa keitettiin ja siihen laitettiin sokeria.

Miehen synnyinseudulla on myös yksi perinneruoka jota en suostu syömään, kerran maistoin ja olipa kamalaa, mutta mies tykkää siitä edelleen, olikohan virallinen nimi rössypottu, kenties.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat