Eläkkeelle

Vierailija

Olen 59-vuotis mies. 20 vuotta palvelin eräässä suuressa rakennusfirmassa. Osa-aikainen työkyvyttömyyseläke alkoi vuonna 2009. Viisi viikkoa töitä ja neljä eläkkeellä pienemmissä erissä. Tämä oli mielestäni oikein sopiva ratkaisu.

Sitten alkoi uudet tuulet puhaltaa monien konsulttien johdolla. SAP järjestelmää alettiin myös ajaa sisään. Saahan sitä yrittää. Ja työpaikat minunkin yksikössä (IT) pantiin uuteen jakoon. Minua ei vain otettu mitenkään huomioon tässä uudessa järjestelyssä. Monta kertaa asiasta kyselin, odottele vain, kaikki selviää, kerrottiin minulle.

Sitten syksyllä 2010 uusi pomo soitti mulle kotiin ja kertoi, että minut on irtisanottu, silloin olin eläkeviikolla. Hän kertoi, että kun tulen töihin, niin allekirjoitan irtisanomisen. Tullessani töihin, kerroin, että menen luottamusmiehen puheille. No sitten irtisanominen siirtyi tulevaisuutaan.

Olin sopinut luottamusmiehen kanssa, etten allekirjoita irtisanomista, koska se mielestämme oli laiton. Ja näinhän siinä sitten kävikin, etten allekirjoittanut. Irtisanominen tapahtui marraskuussa 2010.

Siinä tilaisuudessa lisäsivät irtisanomisilmoitukseen, että työvelvollisuun helmikuun loppuun. Tilaisuus alkoi klo 14 ja kesti puoli tuntia. Sitten firman edustaja ilmoitti, että saan loppu päivän vapaata! Tosi hienoa! 20 vuotta firman eteen ja potkuissa loppupäivä vapaata!

Niinhän siinä kävi, etten tehnyt enää päivääkän tämän rakennusfirman eteen. Kuuden kuukauden palkka juoksi kotiin.

Sitten sain syyskuussa 2011 eläkepäätöksen. Jäin siis takautuvasti 1.2.2011 kokoaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Eihän tässä mitään, mutta pikkusen harmitti, ettei 20 vuoden palveluksesta edes lähtiäiskaffetta tarjottu. Ei kyllä mieltä ylennä, että pois töistä ja eläkkeelle jouduin ilman työnantaja puolen muistamista! Olinhan antanut sille 20 vuotta elämästäni. Olen kyllä katkera. Onneksi työkaverit muistivat minua ja lämmitti minua suuresti. Kiitos näille kaikille.

Kun viime keväänä kysyin läksiäisasiasta näiltä uusilta pomoilta, niin ne kertoi, että ei voi mitään, kun lähdin ovet paukkuen. Tarkoittiko se sitä, etten allekirjoittanut? Jos näin, niin ei mene mun ajatukseen. Valitettavasti.

Kuinka moni muu on joutunut pois työelämästä vastaavalla tavalla? Meilläkin parin vuoden työrupeaman jälkeen on muistettu lähtijöitä yhteisellä kahvitilaisuudella ja ainakin shamppanjapullolla. Mutta mun 20 vuotta ei tuottanut mitään. Työnantajani ei muistanut minua mitenkään!

Anteeksi, jos olen katkera. Olen katkera, katkera, katkera.

Nimimerkki: kartelli

Kommentit (1)

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 22.10.2011 00:12
Olen 59-vuotias mies. 20 vuotta palvelin eräässä suuressa rakennusfirmassa.---------- Anteeksi, jos olen katkera. Olen katkera, katkera, katkera.

Nimimerkki: kartelli

Eihän tuo työnantajan käytös sinua kohtaan ollut oikeudenmukaista, mutta nauti
nyt eläkkeellä olostasi ja vapaudesta tehdä mitä haluat. Ymmärrän kyllä, että
tuo lähtijäistilaisuuden pois jättäminen on sinulle kysymys periaatteesta ja
ajattelet, että on myös kysymys arvostuksen puutteesta.

Iloitse siitä, että sinulla oli työkavereita, jotka muistivat ja arvostivat....
Unohda katkeruus ja ole kiitollinen jokaisesta uudesta päivästä.
Samantapaisesta epäoikeudenmukaisuudesta tässä nykymaailmassa ovat
varmasti monetkin kärsineet, mutta katkeruus ei kannata, se kääntyy aina itseä
vastaan. Anna anteeksi työnantajallesi ja unohda koko juttu!

Iloa eläkepäiviisi :-)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat