elohiirikö?

Vierailija

Hei!

Minulla on aikaisemmin ollut selkeä elohiiri silmässä.
Mutta nyt pari kertaa alaluomi oikeassa silmässä on sykkinyt
vinhaa vauhtia jonkin aikaa ja sitten se loppui.
Ei paljo ihmisten ilmoille viitsi lähtee, kun alaluomi pomppii kuin hullu.
Oiskohan väsymys aiheuttanut..
Hurjan näköistä!
Onko kokemuksia?

Kommentit (5)

Vierailija

Lainaus:

Ei taida palstan lääkärit olla diagnoosin anto kunnossa olisko alkaneet ryyppäämään ?

Mutta Terveyskirjasto päivystää aina:

Lääkärikirja Duodecim
22.2.2011
sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki:

"Elohiiri eli myokymia tarkoittaa yksittäisen lihaksen ei-tahdonalaista supistelua. Tavallisesti supistelu ja siihen liittyvä nykinä esiintyvät toisessa alaluomessa tai muualla silmän ympäristössä. Supistelu ja nykiminen kestää kerrallaan muutamasta minuutista korkeintaan muutamaan tuntiin. Näitä supistelujaksoja voi olla useita, mutta ne loppuvat viimeistään muutamassa päivässä.

Lihassupistelun syytä ei tunneta. Väsymys, stressi, ruumiillinen rasitus ja runsas kahvin juonti voivat herkistää lihassupisteluille. Samoin alkoholi ja tupakointi voivat aiheuttaa niitä.

Pelkästä lihasnykimisestä ei tarvitse huolestua, sillä ei ole merkki mistään sairaudesta. Jos elohiiri jatkuu useita viikkoja ja esiintyy muita oireita, on syytä hakeutua tutkimuksiin.

Jatkuvaa ja häiritsevää lihasnykinää voidaan hoitaa botuliini-pistoksilla. Vaiva parane kuukausiksi tai kokonaan yhdellä pistoksella. "

Minullakin on ollut nykimistä silmän ympäristössä, mutta on mennyt aikanaan ohi. Ei syytä huoleen...

Vierailija

Suolan nauttimiseen jotenkin liittyy mulla vastaava. Liekö merkki siitä, että suolaa tuli liikaa vai siitä, että suola tullut tarpeeseen ja saanut aineenvaihduntaan kaivattua vauhtia ja siksi kohinalla menee eteenpäin, ku keho huutaa suolaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suolan nauttimiseen jotenkin liittyy mulla vastaava. Liekö merkki siitä, että suolaa tuli liikaa vai siitä, että suola tullut tarpeeseen ja saanut aineenvaihduntaan kaivattua vauhtia ja siksi kohinalla menee eteenpäin, ku keho huutaa suolaa?

Suolaa liikaa ja nestettä liian vähän. Jos elimistössä on natriumin puute ei sitä suolalla paikata.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat