Olenko oikeassa vai väärässä?

Vierailija

Olen ymmälläni. Asun tässä vuokratalossa ensimmäistä vuottani. En silti vuokratalossa ensimmäistä kertaa. Tämä on ns. kovan rahan senioritalo. Ei mikään ylellinen sellainen. Täällä on yleensä rauhallista eikä enempi valittamisia paitsi tämä seuraava juttu.

Talolla on isännöitsijä ja lisäksi asukasyhdysmies ts. linkki asukkaiden ja isännöitsijän välillä. Hänen pitäisi isännöitsijän ohella hoitaa tiedottamista ja asukkaiden hyvinvointia ja yhteisiä asioita isännöitsijään päin. Asukasyhdysmies valitaan kerran vuodessa. Hän on talon asukas, vuokralainen itsekin. Talossa asuu paljon vanhoja ihmisiä. Lienen nuorimpia päälle kuusikympisenä. Meillä on ilmoitustaulu ilmoituksia varten, jopa kaksi, virallisia ja epävirallisia varten.

Asukasyhdysmiehen rouvan tapasin tässä päivänä muutamana rapussa. Hän sanoi,että hänellä on virallinen ilmoitus ja että saan parvekelasit asuntoni parvekkeelle, jos maksan siitä taloyhtiölle 25 euroa lisäää vuokraa ja kysyi perään,että haluanko? Sanoin,että en, koska rouva ei ole isännöitsijä eikä hänellä ole valtuuksia tarjota minulle taloyhtiön remontteja tai muutoksia. Tästä parvekelasiasiasta ei ole kummallakaan ilmoistutaululla mitään. Rouva ei myöskään suostunut kertomaan, mistä hän tämän tiedon on saanut. Liioin isännöitsijöltä ei ole tietoa herunut tarjouksen tai ilmoituksen muodossa.

Soitin asukasyhdysmiehelle eli rouvan aviopuolisolle ja ihmettelin,miksi rouva tekee minulle taloyhtiön nimissä tarjouksia. Ja kysyin pitääkö tarjous paikkaansa lainkaan, koska siitä ei ole missään mitään kirjallista tietoa. Hän kimmastui minulle,että ei tässä ole mikään tarjous vaan näin on täällä aina tiedottamista hoidettu, suullisesti, kun nähdään rapussa tai talon alueella. Kaikki kuulemma saavat näin tietoa. Talossa on ihmisiä, jotka eivät kirjallisia ilmoituksia ymmärrä, joten hän hoitaa asioita näin. Lisäksi hän kivahti minulle,että nyt sinäkin olet sitten saanut purkaa itseäsi. Miehen mielestä hänen rouvansa voi yhtä hyvin hoitaa näitä yhdysmiesasioita. Mielestäni ei voi. Sanoin,että rouva teki minulle tarjouksen ja kysyi, hyväksynkö sen. Miehensä mielestä se oli vain "normaalia keskustelua".

Tilanne on omituinen. Suullinen tiedottaminen talossa, jossa on paljon liikuntavammaisia johtaa siihen, että vain muutama tietää tarpeellisia asioita ja loput eivät. Toiseksi talon tekemistä muutoksista asuntoon,jossa minä olen vuokralainen, ei voi toinen talon asukas puolestani mennä tarjoamaan mitään eikä yleensä hoitaa tällaisia asioita. Ne ovat minun ja vuokranantajan välisiä asioita. Ei voida myöskään olettaa tai vaatia,että kaikki vuokralaiset ovat tuttuja keskenään ja kertovat toisilleen jatkuvasti talon uutisia, jos ovat niitä sattuneet kuulemaan. Kyllä minä mielestäni saan valita seurani. Yhdysmiehen mielestä olen ikävä ihminen, kun uutena puutun totuttuun käytäntöön, josta kuulemma monet ovat kiitollisia. Rouva huusi taustalta,että olen selvästi paholaisen kätyri. Asiallista keskustelua oli vaikeaa käydä, koska sekä mies että rouva olivat niin kovin kiihtyneitä.

Taloon on kesällä perustettu "lenkkisauna". Kalliin energian aikana kolmea talon saunaa lämmitetään ilmaiseksi keskellä viikkoa. Täällä on kylpyhuoneet joka asunnossa ja kerran viikossa saunavuorot kaikille. Tästä ei tehty mitään kyselyä ts. kuinka moni tällaista lenkkisaunaa tarvitsee, mutta nyt maksamme siitä kaikki. vuokrassa. Eräs asukas kertoi,että lenkisauna on pariskunnan hanke. Nyt tehdään lattiaremonttia, josta ei ole ilmoitettu etukäteen mitään ainakaan minulle. Meteli on valtava.

Olenko oikeassa vaatiessani kirjallsita tiedottamista tällaisista rahaa koskevista asioista ja yleensäkin avoimempaa tiedottamista, kun ne taulut kerran ovat talossa sitä varten? En voi olla vastuussa siitä,että talossa on mahdollisesti lukutaidottomia. Sen sijaan minulla on lukutaitoisena oikeus saada kirjallistakin tietoa. On tietysti hyvä asia, jos naapurit ovat ystävyksiä keskenään,mutta se ei voi olla mikään edellytys asumiselle tai tiedottamiselle.

Tämä on tositapaus. Mietin, olisiko parasta alkaa katsella toista asuntoa. En olisi ikinä kuvitellut,että asioita hoidetaan jossakin näin. Vanhat ja sairaat ihmiset eivät varmaan uskalla protestoida tämän pariskunnan otteita vastaan huodon ja melskaamisen vuoksi, jota minäkin sain osakseni. Olen koko aikuisikäni saanut asunnoissa virallista tiedotetta isännöitsijältä kirjallisesti ja täysin asiallisesti. Myös puhelinkeskustelut on käyty huudoitta ja äyskimättä.Tällaisesta käytännöstä,että joku rouva juoksee ympäri rappua ovilla kertomassa valikoidulle piirille virallisia asioita milloin sattuu, en ole koskaan kuullut. Tai, että asukkaiden pitää tietoa saadakseen kysellä naapureilta asioita tyyliin: "ottako kuullu"..ei.

Tiedätte kaikki,miten tällaiset jutut ovat ikäviä. Vaikka epäkohdat korjattaisiin, naapurisuhteet ovat sen jälkeen kireät. Olen lisäksi uusi asukas ja minua on nyt hyvin helppoa parjata ja tehdä minusta syntipukki ties mille. On kuitenkin on kurjaa,että tähänkään mennessä en ilmeisesti ole saanut kaikkea tarpeellista tietoa ja jatkossa en varmaan mitään, jollen muuta rappuun asumaan. Mitä tekisit sijassani? Sääliä en kerjää. Isännöitsijälle en vielä soittanut. Hän ja tämä pariskunta ovat olleet vuosikauden yhteistyössä. Kannattaneeko soittaa ollenkaan.

Kommentit (2)

Vierailija

Tietenkin olet lainopillisesti täysin oikeassa, mutta joissain tilanteissa on fiksua käyttää maalaisjärkeä ja väistyä syrjään. Niin kauan kun asiat hoituvat oikein, kannattaa antaa asian olla ja pitää mieluummin se hyvä naapurisopu.

Oli miten oli, jos haluat vaatia tiedotteita ilmoitustauluille, niin joudut tekemään sen isännöitsijälle. Sieltä ne tiedotteet sekä määräykset missä ne julkaistaan tulevat. Jälleen jos asukasyhdysmies ei tätä toteuta niin oikea valitusosoite on nimenomaan isännöitsijä.

Vierailija

Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Olin pahoilla mielin ja kirjoittaminen helpotti - myös vastauksesi. Kokkoa ei pidä sytyttää risun tähden, sen on elämä opettanut. Soitin tosin isännöitsijälle ja em. jutussa kerrotun rouvan tarjousta ei ole olemassa lainkaan. Jollekin asukkaalle on tehty kesällä parvekelasit, mutta se on ollut yksittäinen työ. Mitään massatarjousta sen tiimoilta ei ole tehty eikä tehdä. Rouvan juttu oli puutaheinää.

Isännöitsijä hoitaa kaikki kiinteistöön kuuluvat remontit, tarjoukset ja myös tiedotustoiminnan. Korjauksista ja lisäyksistä tehdään kirjallisen tarjouksen pohjalta sopimus, joka allekirjoitetaan puolin ja toisin. Kiinteistöön liittyvät ilmoitukset kuuluvat yksinomaan isännöitsijölle. Yhteysmies vastaa vain talon huvitoimista, talkoista, juhlista tms. ja ainoastaan niiden ilmoittamisesta. Isännöitsijön mukana niistäkin olisi hyvä laittaa tiedote epäviralliselle ilmoitustaululle. Yksittäiselle asukkaalle ei kuulu sen fundeeraaminen, osaavatko kaikki lukea vaiko eivät. Ihan ok tämä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat