Kolesterolista taas asiaa.

Vierailija

Syötkö turhaan kol. lääkkeitä?
Onko nivel yms. kipuja ko. lääkkeestä? Kannattaa kuunnella netin kautta uusintana.

Kuuntelin Järviradiota. Siellä oli kolesterolista keskustelua. Mielenkiintoinen ohjelma.
Siis jarviradio.net

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Täällä on niin kauan ja monessa keskustelussa jo keskusteltu kolesteroli-
asioista, että itse en ainakaan jaksa enää sanoa aiheesta mitään.
Kyllä aihe on tietenkin jatkuvasti ajankohtainen ja kiitos kuuntelulinkistäsi.
Tuleehan tänne palstoille koko ajan uusia ihmisiä, jotka eivät tietenkään
jaksa kaivaa vanhoja keskusteluja esille. Keskustelkaa vaan te uudemmat :-)

Vierailija

Hei. Olen kuullut että joku on kirjoittanut kirjan kolestrooli lääkkeiden
haitta vaikutteista,minäkin pian 10v,lääkkeitä syönneinä olen alkanut
miettiä onko tarpeellista niitä syödä ollenkaan,mutta en tohdi lopettaakaan
ilman lääkärin lupaa. Näin ajatteleva

Vierailija

Kuuntele tämä linkki. Tämä Tolonen, kirjoittaja puhuu siitä.

Lääkäreiden kanssa joskus joutuu tappelemaankin siitä.
Minä olen taistellut monen kol.lääkkeet pois. Heidän kunto on parantunut hurjasti sen jälkeen.

Tietenkin välillä ajattelen, että potilas ei sitten saa säälipisteitä paljosta lääkemäärästä ja kivuista muilta. ;D

Kannattaa kuunnella.
Tätinikin ei paljoa kävellyt silloin lääkityksen aikaan, nyt on liiankin vikkeläjalkainen muistamattomaksi 93vuotiaaksi. Ilman tappelua ei enää eläisi.
t. hoitaja

Vierailija

Turhaan tai turhaan. Se on vähän kiikun ja kaakun. Ainakin jos on valtimoitaudin riskitekijöitä, kuten diabetes, ylipaino, verenpainetta tai tupakoi tai on sitten vahvaa sukurasitetta, huono rasvatasapaino on ehdottomasti hoidettava. Ja jos ruokavaliomuutokset eivät auta, on lääkehoito erittäin tehokasta ja turvallistakin nykyisillä lääkkeillä ja oikeanlaisilla laboratorioseurannoilla. Ei kukaan määrää turhaan lääkkeitä, sen jo kieltää lääkärin etiikkakin. Kaikki maallikot eivät sitä vain usko tai pysty käsittämään.

Vierailija

Et näköjään kuunnellut asiantuntijaa...
Maallikot ei käsitä? Taitaa käsittää paremmin kuin uskotkaan.

Vierailija

Lääkärit määrää aivan liikaa lääkkeitä, liian suuria annoksia, vaikka vähempikin riittäisi. Vanhukset varsinkin ovat vaaravyöhykkeessä kymmenien lääkemääräystensä ja niistä aiheutuvien sivuvaikutusten vuoksi. Moni vanhus on piristynyt, kun lääkkeitä on vähennetty. Naapurin mummo on hyvä esimerkki siitä, miten hänen vointinsa parani, kun lääkkeitten määrää järkevöitettiin.

Vierailija

Hoitovinkkejä:
Kolesteroolini oli 6.5 muutin ruokavaliota vähensin voita ( tein kevytlevitettä kolmannes voita - kylmäpuristettua öljyä ja vettä jotka vatkasin ja maustoin milloin milläkin) vähensin kermaa ja söin paljon vihanneksia höyrykattilassa haudutettuna - kolesterooli putosi viiteen vuoden sisällä.
Hemoglobiini oli alhainen: join puolukkasurvosta ja söin runsaasti punajuurta se nousi viidessä viikossa 27 pykälää.
Oli ns. suonenvetoja ei muuta ku kuntosalia ja magnesiumia - muutamaan vuoteen ei oo vaivannu mikään edellisistä.

Vierailija

Lainaus:

Kolesteroolini oli 6.5

Tuo 6,5 oli siis kokonaiskolesterolisi. Muistatko, millaiset HDL- ja LDL- arvosi olivat ennen ja jälkeen ruokaremontin? "Hyvän ja huonon" kolesterolin suhde on vielä tärkeämpi kuin kokonaiskolesterolin määrä. Olen kiinnostunut asiasta, sillä mieheni on kolesterolisukua ja hänen lääkärinsä määrää pari kertaa vuodessa verikokeen. Miehen ei tarvitse käyttää lääkkeitä, rasva-arvot pysyvät kunnossa ruokavaliolla ja päivittäisellä reippaalla liikunnalla.

Vierailija

LDL-kolesteroli ei kerro koko totuutta, koska sitäkin on isompi-ja pienempi molekyylistä. Nämä isommat eivät tartu suonen seiniin, elikkä eivät ole vaarallisia. Siis mistä tietää kumpaa LDL:ää on veressä liikaa? Millä laboratoriokokeella tämä selviää?

Vierailija

Lainaus:

LDL-kolesteroli ei kerro koko totuutta, koska sitäkin on isompi-ja pienempi molekyylistä. Nämä isommat eivät tartu suonen seiniin, elikkä eivät ole vaarallisia. Siis mistä tietää kumpaa LDL:ää on veressä liikaa? Millä laboratoriokokeella tämä selviää?

Jaa, koskaan kuullutkaan tuollaista teoriaa... Ei edes ahkeralla hakemisella löytynyt.
Minulle riittää, että LDL on suositusten rajoissa.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Jaa, koskaan kuullutkaan tuollaista teoriaa... Ei edes ahkeralla hakemisella löytynyt.
Minulle riittää, että LDL on suositusten rajoissa.

Löytyy googlaamalla kyllä...

Uusi löytö oli, että ”huonoa” LDL-kolesterolia on kahta tyyppiä,
joista toinen kytkeytyy läheisemmin SVT:iin kuin toinen.
Tiheys ei ehkä olekaan ratkaisevaa, vaan koko:
mitä pienempi LDL-yksikkö, sitä tappavampi se on.
Tutkijat jakoivat LDL-kolesterolin kahteen fenotyyppiin: A (iso ja melko harmiton) ja B (pieni ja ”paha”).

Californiassa sijaitsevan arvovaltaisen Lawrence Berkeley National Laboratoryn tutkijat havaitsivat,
että kun terveille miehille annettiin 20 % rasvaa sisältävää ruokaa,
dieetin tuloksena veressä oli 50 % ”pahaa” LDL(B)-kolesterolia,
mutta tämä osuus putosi 20 %:iin, kun dieettiä korjattiin niin, että siinä oli 45 % rasvaa.
On siis olemassa selvä käänteinen suhde ravinnon rasvan ja ”pahan” LDL(B)-kolesterolin välillä.
Tutkijat havaitsivat myös, että vähärasvaiset dieetit muunsivat miesten
harmittoman A-kolesterolin tappaviksi B-kolesteroleiksi
(Am J Clin Nutr, 1999; 69:411-8).
http://www.elinahytonen.fi/2011/03/rasvaisen-ruoan-ylistys-lyhyt-rasva-a...

Vierailija

On myös uusia todisteita, että runsasrasvainen dieetti voi olla avuksi sellaisissa
neurodegeneratiivissa (hermojen rappeutumisesta johtuvissa)
häiriöissä kuin Alzheimerin ja Parkinsonin taudit – itse asiassa ”monessa häiriössä joihin
liittyy aivosolujen kuolemaa” (Behav Pharmacol, 2006; 17: 431-9).

Toisaalta alhainen tyydyttyneiden rasvojen saanti voi aiheuttaa väsymystä, huonoa keskittymiskykyä ja masennusta. Syypäänä ajatellaan olevan kolesterolin puute,
koska aivojen serotoniinireseptorit tarvitsevat kolesterolia toimiakseen kunnolla
(Br J Psychiatry, 2000; 176: 398-400).
http://www.elinahytonen.fi/2011/03/rasvaisen-ruoan-ylistys-lyhyt-rasva-a...

Vierailija

Justiinsa joo. KVG käytössä ja löytyi:
Elina Hytönen, perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntija.
Hmmm... ;)

Vierailija

Minulla on todettu diagnoosin puutostauti olisiko tohtoreilla neuvoa mikä avuksi, lääkärit teki kallon sisäisen tähystyksen ja eivät löytäneet mitään?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat