Kommentit (10)

Vierailija

Vastaus, onko tämä astmaa?
Miehelläni on todettu ahtaumatauti ja sen lisäksi hänellä on uniapnea ja sen takia hänellä on "hengityskone" yöllä.
Olen vähän huolissaan kun tuntuu ettei hän itse oikein ymmärrä kuinka vakavaa tämä tauti on. Olen yrittänyt saada hänet ymmärtämään kuinka tärkeä se lääkitys on, mutta ei mene perillä.Nyt ei enää jaksa jankuttaa ja huomaan että hänen yleiskunto mene pikkuhiljaa alaspäin. Hänellä on myös n. 35kg ylipaino! Sen lisäksi hän tykkää viinasta aivan liian paljon, kun juo 2,5l viinaa kahdessa päivää + kaljaa, eikä itse myöntää että se on liikaa. Sitten kun yritään sanoa hänelle että hän täytyy hoita oma terveyttä niin hän suuttuu! Mitä minä teen että hän ymmärtäis että hän hän tuhoaa oma elämää ja minunkin:(

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 03.11.2011 22:51
...... Mitä minä teen että hän ymmärtäis että hän hän tuhoaa oma elämää ja minunkin:(

Muuta pois kotoa, ainakin joksikin aikaa - luulisi miehen ymmärtävän, että
jotain on vialla. Eiköhän havahtuisi huomaamaan, että jotain muutakin
tarttis tehdä kuin kasvattaa ylipainoa ja juoda viinaa...

Vierailija

Lainaus:

Miehelläni on todettu ahtaumatauti ja sen lisäksi hänellä on uniapnea ja sen takia hänellä on "hengityskone" yöllä.
Olen vähän huolissaan kun tuntuu ettei hän itse oikein ymmärrä kuinka vakavaa tämä tauti on. Olen yrittänyt saada hänet ymmärtämään kuinka tärkeä se lääkitys on, mutta ei mene perillä.Nyt ei enää jaksa jankuttaa ja huomaan että hänen yleiskunto mene pikkuhiljaa alaspäin. Hänellä on myös n. 35kg ylipaino! Sen lisäksi hän tykkää viinasta aivan liian paljon, kun juo 2,5l viinaa kahdessa päivää + kaljaa, eikä itse myöntää että se on liikaa. Sitten kun yritään sanoa hänelle että hän täytyy hoita oma terveyttä niin hän suuttuu! Mitä minä teen että hän ymmärtäis että hän hän tuhoaa oma elämää ja minunkin:(

Ei hyvä tilanne voiko joku siis todellakin juoda 2,5l viinaa kahdessa päivässä ?
Tuolla menolla tuhoaa taatusti terveytensä.
Polttaako hän tupakkaa keuhkoahtaumatauti ei sioitä tykkää itseasiassa kaikki tupakoitsijat sen enemmin tai myöhemmin saavat.

Vierailija

Taas tulee esille se kuinka miehet ovat välinpitämättömiä terveydestään. Eivätkä tahdo ymmärtää kuinka kumppani siitä kärsii.Suurta itsekkyyttä. Antaisitolla, lähtisit pois. Osittain olen elämässäni saman kokenut. Vuosikymmenen tuskan jälkeen lähdin. Kärsimys oli liian suuri kestettäväksi, ja katsottavaksi, kun ihminen itse ei välitä piiruakaan.
Kummankin terveys siinä tuhoutui, toisen toimesta.

Vierailija

Ota viikon parin "kuntoloma" kylpylässä, mieluiten ulkomailla...
Jos Äijä rutisee, esitä laskelmasi kuinka sinun lomasi on itikanpissa
verrattuna hänen jokapäiväiseen juomiseensa.

Ulkomaille mieluiten siksi ettei hän saa sinua vonguttua palaamaan kotiin kesken loman
kun hän huomaa kuinka tärkeä hälle oletkin....tai jopa pasahtaisi taxilla kylpylään sinua
hakemaan kotiin kännipäissään.... ;D

Olet totisesti lomasi tarpeessa ja sen ansainnut.

Terv. Juopon leski...

Vierailija

http://nettitelkku.fi/video/netti-tv-keuhkoahtaumatauti-yleistyy-pelotta...
Keuhkoahtautumatauti on tappava tauti.

Mun mies kertoi sairaalareissustaan, kun oli "rintapistoksen" takia tutkittavana, ahistikin välillä,
kovasti..

No siihen aikaan sairaaloissahan oli tupakkahuoneet, joissa nää rintakipuiset tupruutteli...
Eräs vanhempi mies poltti kuulema kaksi tupakkaa ihan peräjälkeen,
kun oli niin huono kunto, ettei jaksanut omasta huoneestaan niin usein tulla tupakkahuoneeseen,
joka oli käytävän päässä....
Mun ukko kuoli sitten sepelvaltimotautiin,
tuupertui tupakka hampaissa pihahommissa....
Siihen kuoli, tupakkansa viereen....

Vierailija

Nikotiiniriippuvuus : WHO on luokitellut kovemmaksi/pahemmaksi riippuvuudeksi kuin heroiini.
Siis:heroinistin on helpompi päästä irti
huumeestaan
kuin nikotinistin.

Jatkuvan tupakoinnin keskeinen syy on nikotiiniriippuvuus ja tupakoinnin lopettamisen jälkeiset vieroitusoireet.
Säännöllinen tupakointi on suuri terveysriski aiheuttaessaan kroonista keuhkoputken tulehdusta (ks. myös «Keuhkoahtaumatauti (COPD)»1), keuhkojen laajentumaa ja keuhkosyöpää.
Joka kuudes vuosikausia tupakoinut sairastuu keuhkosyöpään, valtaosalla on vanhemmiten vaikeaa hengenahdistusta aiheuttava keuhkorakkuloiden laajentuma.

Jatkuva tupakointi aiheuttaa sekä psykologisen että fysiologisen riippuvuuden.
Fysiologisesta riippuvuudesta on merkkinä toleranssin (sietokyvyn lisääntymisen) kehittyminen nikotiinille.
Pitkään tupakoinut saattaa polttaa päivässä 20–30 tupakkaa, jonka sisältämä nikotiiniannos aiheuttaisi tupakoimattomalle pahoinvointia ja muita nikotiinimyrkytyksen oireita.

Psykologisesta riippuvuudesta on osoituksena pakonomainen tarve tupakoida
ja varsin huomattavien rahasummien kuluttaminen savukkeiden hankkimiseen.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00397

Kamalan vaikeaa on tupakoivan motivoitua lopettamaan,
vaikka näkisi kuinka kaveri kuolee viereltä keuhkosyöpään ja toisella on happipullot kaverina....

Mihin on hävinnyt itsesuojeluvaisto ja elämänhalu?

Vierailija

Lainaus:

Kukaan ei valitettavasti voi toisen edestä tehdä mitään, jos asianomainen ei itse halua osallistua tekemään mitään terveytensä edistämisen hyväksi. Asiasta sanominen ja jankuttaminen saattaa vain nostattaa uhmaa ja pahentaa tilannetta entisestään - 2,5 litraa viinaa saattaa muuuttua kolmeksi. Jos tilanne on tosiaan miehesi kohdalla noin mahdoton kuin kerrot, niin oman terveydentilasi kohentamiseksi voit tehdä paljonkin, hankkia omia harrastuksia (kansalaisopiston kurssit, liikunta, teatteri ym.) tai mennä ammattiauttajalle tai jotain, että potemasi turha syyllisyydentunne unohtuisi ja jäisi pois. Jokainen kuitenkin viimekädessä vastaa itse itsestään joten keskity sinäkin itsesi hoitamiseen.

Vierailija

Eipä tarvitse olla kummoinenkaan valelääkäri kun voi todeta, että se tauti voi kohta
olla ihan mitä vaan ja yhä pahemmaksi muuttua jos ei miehenköriläs ymmärrä tapojaan
muuttaa.
Mutta huom! hänen itsensä ne muutokset pitää tehdä, ei sinun.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat