Alkoholismi

Vierailija

Hei vaan kaikille!
Minua mietityttää, että miten hiivatissa alkoholista pääsee eroon!!?
Olin juomatta 10 vuotta kun meheni eli vielä, mutta sitten jossakin vaiheessa sorruin taas juomaan jonkin verran.
Välillä tosin en juo yhtään, mutta sitten tulee sellaisia päiviä, että ajattelen, että mitä väliä, saanpahan ainakin iloisen olon, jos nyt juon...!?
Vaan moraalinen krapula onkin sitten todella paha tuon jälkeen.
Ikävintä on ajatella, että miesystäväni ei haluaisi minun juovan, kun ei itsekään juo, enkä tosiaan hänen aikanaan juokaan. Siis silloin kun tapaamme.
Vaan MIKÄ aiheuttaa tämän juomiseni, osaatteko yhtään sanoa? Minä kun tykkään tuosta miesystävästäni kuitenkin todella paljon, samaten lapsistani ja lapsenlapsistani. Kaiken pitäisi näiltä osin siis olla todella hyvin.
Kertokaa omista kokemuksistanne.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Katsele jonkun matkaa taaksepäin näitä keskusteluja.
Olikohan se viime talvena (vai milloin?), kun täällä oli oikein
villitys avata uusia ja uusia alkoholiaiheisia keskusteluja.

Lueskelehan niitä, eiköhän siellä ole sanottu lähes kaikki tästä
aiheesta ja vielä useampaankin kertaan :-)

Vierailija

Syitä juomiseen löytyy helposti..kissanristiäisistä lähtien...

Mitähän olisi listassa "syitä olla juomatta" ?

Minulla se on etten halua aiheuttaa mielipahaa lapsilleni ja lapsenlapsilleni.

Olen allerginen alkoholille, se saa minut tanssimaan pöydällä ja muuta "mukavaa".

Nurkan takana vaaniva diabeteskään ei kannusta hankkimaan kaloreita alkoholista.

Vierailija

Tarpeeksi kauan/paljon kun juo, alkaa nähdä
vaikkapa hiiriä-vaaleanpunaisia?-
ja silloin alkaa kiivetä pöydälle niiltä turvaan,
vaikkei olisi moneen päivään ottanut pisaraakaan....

"Hoitotyössä näkee"

Vierailija

Tuota juomisen tarpeellisuuta olen ihmetellyt minäkin.Tosin kaverissani.Välillä on mitä ihanin kaveri,kun on selvin päin.Sitten kun ryypyn ottaa ,kyllä meno on huimaa.Vannoo ,vannoo,että on ottaminen hallinnassa ,mutta muut näkee toisin.Kerran alkoholisti ,aina alkoholisti.Näin se vaan menee,halusi tai ei.Se minusta on kyllä huimaa ,jos ei itse edes tunnusta ,että juominen on ongelma.Siinä on kait jotenkin sumussa itsensä kanssa.Auttaahan ei tosiaankaan kukaan voi ihmistä ,jolla ei omasta mielestään ole ongelmaa.

Vierailija

Riippuvuudet on rankkoja. Alkoholiriippuvaisia vieroitetaan psyykelääkeillä. Sitten tulee uusi riippuvuus se lääkriippuvuus, kun ne psyykelääkkeet ns. rauhoittavat koukuttaa helposti. Vaikeeta on päästä riippuvuuksista eroon. Jotkut onnistuu esim. uskoontulon myötä.

Vierailija

Lainaus:

Minua mietityttää, että miten hiivatissa alkoholista pääsee eroon!!?

Vaan MIKÄ aiheuttaa tämän juomiseni, osaatteko yhtään sanoa?

Ei ole omia kokemuksia riippuvuuksista, mutta miksi ihmeessä ostat alkoholia kotiin, jos et tule sen kanssa toimeen. Älä pidä kotona yhtään pulloa "pahan päivän varalta".
Kierrä Alko kaukaa. Ei kai kukaan muu kuin sinä itse sitä viinaa kotiin kanna.
Jo aikaisemmissa keskusteluissa sinulle on ehdotettu AA-kerhoa. Jos oikeasti haluat eroon viinasta, niin mene sinne tai etsi muuta apua. Täältä käsin en voi auttaa tämän enempää.

Vierailija

Täällä pääsee keskustelemaan alkoholista ja muistakin "huimausaineista",
oli ongelma sitten itsellä tai läheisellä,
tai vaikka on itse ammattiauttaja.....
http://www.paihdelinkki.fi/

Itse en käytä enää laisinkaan,
eipä pääse lapsenlapsetkaan sanomaan että juohan mummokin siideriä....
Aikuiset antavat esimerkkiä lapsille hyvässä...
ja pahassakin...

Vierailija

Suosittelen kaikille luettavaksi kirjaa "Täyskäännös", kirj.Jean Kirkpatrick,
(k. 19. kesäkuuta 2000) oli yhdysvaltalainen sosiologian tohtori
ja kansainvälisen naisten oma-apuliikkeen, Women For Sobrietyn (WFS) perustaja.

Kirkpatrick valmistui maisteriksi vuonna 1954.
Hän ryhtyi saman tien valmistelemaan sosiologian alan väitöskirjaa Pennsylvanian yliopistossa mutta paha alkoholiongelma venytti työtä niin, että hän sai väitöskirjan valmiiksi vasta vuonna 1967.

Päästyään irti alkoholista hän ryhtyi auttamaan muita päihderiippuvaisia naisia ja perusti 1970-luvun lopulla omiin kokemuksiinsa ja teoreettiseen tietoonsa perustuvan hoito-ohjelman alkoholistinaisille.

Tämän Women For Sobriety -liikkeen ohjelmaa on toteutettu Yhdysvaltojen lisäksi muun muassa
Irlannissa, Australiassa ja Kanadassa.

Suomessa hänen oppejaan on toteuttanut Naiset yhdessä irti päihteistä -yhdistys Novat-ohjelman nimellä.
Kirkpatrick on kirjoittanut naisten päihdeongelmista useita artikkeleita ja kirjoja.
Hänen teoksensa Täyskäännös käännettiin suomeksi vuonna 2000.
Jean Kirkpatrick kuoli 77-vuotiaana kesäkuussa 2000.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jean_Kirkpatrick
Minun silmäni hänen kirjansa avasi perusteellisesti....

Vierailija

Näinhän se on, että aikuiset antavat ns. mallin lapsilleen. Mutta kyllä tämän päivän lapset oppivat niin hyvän kuin pahankin tekemisen, vaikka vanhemmat olisivat itse "pyhimyksiä". Saammehan lukea näistä asioista melkeinpä joka päivä iltapäivälehdistä. Tuskinpa kukaan vanhemmista opettaa lastaan esim. koulukiusaamiseen, ja sitäkin tapahtuu jo ihan alaluokilla, ellei jo päiväkodissakin.

Vierailija

Suurkuluttaja tarvitsee takuulla paljon vertaistukea, ehkä ammattiauttajaakin. Mutta lopulta kaikki ratkeaa omassa päässä; haluatko juoda itsesi hengiltä, hakuatko ehkä vain pelleillä terveydelläsi, katkoa sosiaaliset suhteesi?

Mittauta verenpaineesi, mittauta sokeriarvosi, kokeile paljonko jaksat vielä hölkätä, tai paljonko siedät stressiä menneisiin verrattuna. Jos yllätyt myönteisesti, jatka rauhassa dokaamistasi. Kroppa kestää viinaa aikalailla. Mutta jos mittarit ovat siirtyneet punaisen suuntaan, lopeta kolmeksi kuukaudeksi kokonaan. Tutkituta itsesi sitten uudestaan, ja jos minulta kysyt - lopeta kokonaan. Vain harva suurkuluttaja pystyy kohtuukäyttöön.

Pii

Vierailija

Vanha sanonta, viina on viisasten juoma, ei mielestäni ole hyvä, sillä kun on tarpeeksi viisas ei juo lainkaan .
Käsittämätöntä miten höllästi valtiovalta, lainsäätäjät/valvojat suhtautuu näin vakavaan yhteiskunnalliseen ongelmaan, haittavaikutukset alkoholin väärinkäytöstä ovat valtavat, välillisiä vaikutuksia ei voi edes rahassa mitata.

Vierailija

Suomessa alkoholi on suurin työikäisten kuolinsyy.

Alkoholiongelma on Suomessa edelleen häpeä ja siksi avun pyytäminen vaatii rohkeutta.
Alkoholiongelma on usein myös työpaikalla vaiettu asia,
koska esimiehillä tai työkavereilta ei löydy eväitä asian puheeksi ottoon.

Alkoholiongelma aiheuttaa mm. maksakirroosia.
Suomi johtaa EU:n maksakirroosista johtuvia kuolemantapauksia.?

Maksakirrosin hoito voi maksaa yhteiskunnalle jopa 50.000 euroa.
Alkoholiongelma peitetään usein työllä.....
Moni alkoholiongelman kanssa kamppaileva henkilö tekee työnsä hyvin,
siitä muodostuu myös harha,
jolloin kuvitellaan, että henkilöllä ei voi olla alkoholiongelmaa,
koska hän hoitaa työnsä....
http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/mao/paihteet_ja_riippuvuus/alkoho...

Vierailija

Viina on vienyt monen ihmisen hengen, ongelmiin olisi puututtuva välittömästi, ravintoloissa myydään aivan huolettomasti päihtyneille alkoholia, vaikka se on kielletty alkoholitarkastajat kiertämään säännöllisesti ainakin viikonloppuisin.
Ravintolat takaisin ruotuun, josko lienevät milloinkaan olleetkaan.

Vierailija

Mikä alkoholitarkastaja puuttuisi siihen,
että ihmiset tekevät kotonaan kiljua ja juovat sitä?
Halvin humala työttömille, mutta epäterveellisempää kuin Alkon tuotteet.

Ulkomaista pirtua saa tässä kaupungissa ihan kotiovelle trokattuna, velaksikin...
Alkoholistit ovat pääsemättömissä noitten trokareitten "koukussa".

Huimin tapaus joka tuli tietoon on tyyppi joka käy itse AA:ssa,
mutta käy ostamassa halpaa bensaa naapurimaasta
ja trokaa tupakkaa ja alkoholijuomia alkoholisteille....

Siinä se on lähimmäisenrakkaus huipussaan....?
Puolustuksekseen sanoi kiinnijoutuessaan että jokuhan niille viinaa kuitenkin myy,
ties mitä myrkkyä muuten joisivat...
Jotkut on juoneetkin ties mitä, partavesistä lähtien, mutta oudoksun kuitenkin trokaamista,
joka on Suomen lain mukaan rikos.

Vierailija

Lainaus:

Viina on vienyt monen ihmisen hengen, ongelmiin olisi puututtuva välittömästi, ravintoloissa myydään aivan huolettomasti päihtyneille alkoholia, vaikka se on kielletty alkoholitarkastajat kiertämään säännöllisesti ainakin viikonloppuisin.
Ravintolat takaisin ruotuun, josko lienevät milloinkaan olleetkaan.

Jotkut sietävät alkoholia suuriakin määriä, kun elimistö on tottunut eli toleranssi on lisääntynyt, silloin päihtyneen henkilön humaltumista ei edes havaita. Alkoholitarkastajilla pitäisi olla mukana promillemittarit ja puhalluttaa koko ravintolan porukka, niin voitaisiin todeta kenellä on suurimmat promillemäärät. Useimmiten häirikkönä esiintyy henkilö, jonka pää ei kestä alkoholin vaikutusta, vaikkei kännin tila olisi kovin korkeakaan promilleina mitattuna.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat