Miten pääsee eroon alkoholistista

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Huomasin tuossa keskustelun aiheen miten pääsee eroon alkoholista.Minulla on pulmana miten pääsee eroon alkoholistista.Asumme avoliitossa minun omistamassa asunnossa ja näin ollen minusta on väärin että minun pitäisi muuttaa esim. vuokralle.Olen käskenyt hänen muuttaa pois, mutta huonolla menestyksellä.Maksan suurimaksi osaksi kaikki kulut ja minkä pienen summan hän maksaa kuukaudessa sekin on hänen mielestään iso.Olen elkkeellä oleva naishenkilö,avomieheni käy vielä töissä silloikun pystyy.Nytkin on jäänyt vuoroja tekemättä juomisen takia.Tätä on jatkunut vuosia ,mutta nyt käy aina vaan pahemmaksi.Tänä vuonna ehkä puolet töissä ja puolet juotu.Pisin yhtäjaksoinen putki puolitoista kuukautta.Kaksiviikkoa on ihan normaalia.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Eikö se tehoa, jos hänen selvänä päivänään sanot, että tahdot
erota tästä avoliitosta ja sanot, että haluat hänen muuttavan pois,
koska asuntohan on sinun? Kuinka olet jo vuosia kestänyt tuota
tilannetta?

Voit varmaan myös pyytää viranomaislta apua häätötoimiin, näin luulen,
vaikka ei olekaan omia kokemuksia asiasta.

Vierailija

Mitä on alkoholismi?
Maailman terveysjärjestö WHO on määritellyt alkoholismin sairaudeksi, joka voidaan pysäyttää, mutta ei parantaa. Kaikenlaiset ihmiset voivat alkoholisoitua.
Alkoholismista on kyse silloin, kun jokin elämänalue kärsii pahenevasta pakkomielteisestä juomisesta. Alkoholiongelman luonteeseen kuuluu, että sairastunut kieltää ongelmansa lähes viimeiseen saakka.

Miten läheinen voi auttaa alkoholistia?
Läheinen voi auttaa alkoholistia ja perhettään parhaiten siten, että hakee apua itselleen.
On tärkeää saada tietoa ja toisten kokemuksia alkoholismisairaudesta ja sen luonteesta koko perheen sairautena. Ryhmässä opimme suhtautumaan sairauteen ja juovaan läheiseemme rakentavammalla tavalla.
Muutos perheessä saattaa olla myös se hyvä voima, joka saa alkoholistin haluamaan apua itselleen......

Kysy neuvoa oikeusaputoimistosta tms? jos haluat hänet ulos asunnostasi.
Toivottavasti hän ei jää roikkumaan rappukäytävääsi ja soittelemaan ja tekstittelemään
takaisin-aneluja....
Kun hän on aivan selvinpäin, on sopivin aika ottaa asia puheeksi.
Silti voit varautua mitä kummallisempiin reaktioihin, pelottaviinkin, joten ole varuillasi.....

Juopon exä uudella , salaisella puhelinnumerolla....

Vierailija

EROON VIINASTA
Eräs edesmennyt pappismies kirjoitti menetelleensä ns. sosiaalisessa tilanteessa, kun kohoteltiin maljoja, siten, että hän maljaa kohottaessaan sanoi että 'terveydeksi' ja kaatoi maljan sisällön viemäriin. Sama menetelmä on varmaan hyvä myös nykyäänkin, ja myös pelkän pullon suhteen sekä myös yksin ollessa. Vau, kyllä toimii.

Vierailija

Hyvä kalliorinne!
Haluaisitko asua avopuolisosi kanssa edelleen, jos hän raitistuisi?
Kannattaisi sanoa hänelle että juomisen lopettaminen on liittonne jatkumisen
edellytys.
Tiedän kokemuksesta että moni alkoholisti on pohjimmiltaan aivan ihana ihminen:)

Onko välinnänne mahdollisuutta keskustella asiasta?

Vierailija

Ei avaa sitä pullonkorkkia mikä parempaa niin jättää koko myrkyt ostamatta.
Jos joku tarjoaa niin kieltäytyy kohteliaasti.

Vierailija

Luin ensin että miten pääsee eroon alkoholista, mutta sitten katsoin tarkemmin. :) Kyllä parhaiten toimii tosiaan tuo että tekee selväksi että ellei juominen muutu kohtuullisemmaksi niin lähdet suhteesta.

Toki joudut tukemaan puolisoasi tässä asiassa, eli älä kuvittele että muutos tapahtuu vain sormia napsauttamalla. Jos hänellä on halua pitää suhde alkoholin sijaan, niin homma toimii. Jos pullo kiinnostaa enemmän, niin etsi uusi raitis mies. Saattaa kuulostaa ilkeältä, mutta et ole elämästä velkaa muille kuin itsellesi.

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 13.11.2011 13:26
Ei avaa sitä pullonkorkkia mikä parempaa niin jättää koko myrkyt ostamatta.
Jos joku tarjoaa niin kieltäytyy kohteliaasti.

Kysymyshän oli "miten pääsee eroon alkoholistista?" ei alkoholista.

Vierailija

Alkoholistista ei pääse muuten eroon,kun olemalla eri asunnoissa,vaikka juominen loppuisi nyt,silti on alkoholisti.Alkoholisti ei pysty juomaan kohtuullisesti,sen on varmaan joutunut kokemaan vuosien myötä.Kuinka kohtuullista se on ollut,ja kuinka monta kertaa lupauksiin joutunut pettymään.Vaihtoehdot on vähissä,mikäli haluaa oman mielenterveytensä pitää.Se ei raitista alkoholistia,vaikka toinen puolisko kävis missä piireissä tahansa.Tilanne pysyy kotona samana.Juova ihminen pitää kotiin maksettavia summia suurina,kun ne on juomarahasta pois.Ja lopultahan ei makseta mitään kotiin.

Ymmärrän nyt tuon tuskan,mitä läheiset joutuu kokemaan. Puhun tän asian kokemuksesta ja miten itse raitistuin, Meillä aikanaan lyötiin faktat pöytään.Minun oli nöyrryttävä tosiasioiden edessä ja myönnettävä, että olen voimaton alkoholiin nähden,Kokosin muovinyssäkät kainaloon ja häivyin itku kurkussa.Jälkeenpäin ajatellen oli ainut oikea ratkaisu.Eka yö puistossa,paluu maan pinnalle oli tapahtunut:).Oli hyvä kun kukaan ei suojellut juomistani,ja pitänyt kulisseita pystyssä.Siitä alkoi raittiuteni tie AA:n avulla,jossa vieläkin käyn,.Nyt on elämä parempaa ja mielekkäämpää kun touhuaa aivan muita juttuja, 60v ukkonakin voi nauttia elämästä ja terveenä. Nyt on saanut oman kodin jossa viihtyy.Sillon ei ollut kun pressu päällä puistossa,sekin oli rikki.Myönsin olevani alkoholisti, siitä alkoi toipuminen päivä kerrallaan.

terveisin alkoholisti, vaikka en juo

Vierailija
kalliorinne

Huomasin tuossa keskustelun aiheen miten pääsee eroon alkoholista.Minulla on pulmana miten pääsee eroon alkoholistista.Asumme avoliitossa minun omistamassa asunnossa ja näin ollen minusta on väärin että minun pitäisi muuttaa esim. vuokralle.Olen käskenyt hänen muuttaa pois, mutta huonolla menestyksellä.Maksan suurimaksi osaksi kaikki kulut ja minkä pienen summan hän maksaa kuukaudessa sekin on hänen mielestään iso.Olen elkkeellä oleva naishenkilö,avomieheni käy vielä töissä silloikun pystyy.Nytkin on jäänyt vuoroja tekemättä juomisen takia.Tätä on jatkunut vuosia ,mutta nyt käy aina vaan pahemmaksi.Tänä vuonna ehkä puolet töissä ja puolet juotu.Pisin yhtäjaksoinen putki puolitoista kuukautta.Kaksiviikkoa on ihan normaalia.

Hei!

Minäkin olen asunut alkoholistin kanssa,joten ymmärrän hyvin tilanteesi.
Asuimme yhteisessä talossamme,mies joi päivittäin,ei mennyt puhe perille,vaikka kuinka yritin puhua hänelle hoitoon menosta ja juonnin lopettamisesta,joutui monta kertaa sairaalaankin,sai kovia kohtauksia jotka liittyi tähän hänen juontiinsa,hän oli sairaseläkkeellä minä työelämässä,vaikea oli olla kotona,kun jatkuvaa riitaa haastoi hän juomatonta päivää kun ei ollut,yritin niin kaikkeni hänen vuokseen,passasin ja tein kaikki kotityöt päivittäin,väsyin lopulta niin että en voinut enää muuta kun hain asunnon ja muutin pois kodistamme,ei se huoleni siihen jäänyt,kuljin huolehtimassa häntä silti vaikka olin muuttanut jo eri osoitteeseen,vaikka emme avioliitossa olleetkaan,en voinut jättää häntä oman onnensa nojaan,mutta niinhän siinä lopulta kävi että viina vei hänet hautaan,vain en muistele pahalla milloinkaan ,olihan meillä niitä hyviäkin aikoja ollut alussa kuitenkin.
mutta viina tuhoaa monen parisuhteen,vaikka kaikki olisi alussa hyvin se vie miehen kuin miehen jos sille antaa vain vallan.

ruusutar

Vierailija
kalliorinne

Voisitko ihan rehellisesti katsoa itseäsi peiliin ja ja kysyä itseltäsi, miksi mahdollistan miehen juomisen?
Huolehtivana, kilttinä ihmisenä mahdollistat juopolle juomisen mahdollisuuden.
Tee jotain, että mies joutuu häpeämään ja kärsimään juomisestaan. Vaihda vaikka lukot oviin ja jätä miehesi avuttomana ulos.
Ei tuollaisella hyssyttelyllä eteenpäin pääse, järeät otteet käyttöön.

Näin luin kerran erään raitistuneen miehen tarinan, jossa miehen juominen loppui häpeän kautta, kun nukkui rappusilla eikä vaimo enää auttanut sisälle.

Vierailija

13.11.2011 19:36
Olen tuo anonyymi.Kyllä se juova osapuoli pitää perhettä otteessa niin kauan kun se sallitaan,Juovalle ihmiselle ei puhe tehoa se on turhaa.On turhaa ajatella kyllä se siitä,kun nyt ollut jo 2 päivää ilman.
On paikallaan kysyä juovalta,Onko sulla ongelma ton alkoholin kans,kun alkaa tulla selitystä,tietää mistä on kyse.Muuten ei pääse eroon kun järeillä keinoilla.Kun on juovan otteessa,sitten pidetään kulisseita pystyssä.Lopultahan ne kaatuu.
Voi kysyä hyödyttääkö itseänsä kiduttaa suhteessa,jossa palaa itse loppuun.Niin kauan ei juovalla ole vastuuta kun häntä hyysätään.

Kun on oma asunto onhan sen juovan osapuolen lähdettävä,ja terveisinä sanoa,seuraan sivusta raitistumistasi,toivon kaikkea hyvää että onnistut.Sillon on vastuu juovalla,haluaako vai ei raitistua.Nin loppuu hyysääminen ja juomisen ylläpitäminen ainakin siinä asunnossa.

Vierailija

Veljeni joi yli viisikymmentä vuotta,kunnes äskettäin kuoli.Joskus hän joi enemmän,joskus vähemmän.Koskaan hän ei myöntänyt sen olevan hänelle ongelma.
Hänelle yritettiin hankkia apua alkoholinkäytön rajoittamiseksi,mutta hän ei sitä halunnut.
Lopulta me omaiset tajusimme,että oman itsemmekin vuoksi lopetamme kaiken avun tyrkyttämisen ja annamme hänen olla,niinkuin hän itse toivoo.Säilytimme kyllä yhteyden häneen,emmekä hyljänneet häntä,eikä hän meitä.
Hän kuoli useisiin alkoholin aiheuttamiin komplikaatioihin.

Vierailija

http://www.tiede.fi/uutiset/4619/lsd_todella_auttaa_alkoholismiin

LSD todella auttaa alkoholismiin

Tuore katsaus yli 40 vuoden takaisiin tutkimuksiin LSD:n hoitokäytöstä osoittaa, että aine voi todella auttaa pääsemään eroon alkoholiriippuvuudesta.

Norjan teknillis-tieteellisen yliopiston NTNU:n tutkijat Teri Krebs and Pål-Ørjan Johansen tarkastelivat katsaustutkimuksessaan 1950-70-luvuilla tehtyjä LSD-tutkimuksia, jotka ovat vielä nykymittapuilla pätevää tiedettä.

Nämä tutkimukset osoittivat, että hoitotarkoituksessa annettu yksi yksittäinen LSD-annos auttoi pahasta alkoholismista eroon yrittäviä ja vähensi takaisin retkahtamisen riskiä.

Vierailija

Lainaus:

http://www.tiede.fi/uutiset/4619/lsd_todella_auttaa_alkoholismiin

LSD todella auttaa alkoholismiin

Tuore katsaus yli 40 vuoden takaisiin tutkimuksiin LSD:n hoitokäytöstä osoittaa, että aine voi todella auttaa pääsemään eroon alkoholiriippuvuudesta.

Norjan teknillis-tieteellisen yliopiston NTNU:n tutkijat Teri Krebs and Pål-Ørjan Johansen tarkastelivat katsaustutkimuksessaan 1950-70-luvuilla tehtyjä LSD-tutkimuksia, jotka ovat vielä nykymittapuilla pätevää tiedettä.

Nämä tutkimukset osoittivat, että hoitotarkoituksessa annettu yksi yksittäinen LSD-annos auttoi pahasta alkoholismista eroon yrittäviä ja vähensi takaisin retkahtamisen riskiä.

Tarkemmin uutisesta:

Krebsin ja Johansenin päteviksi arvioimia tutkimuksia oli kaikkiaan kuusi,
ja niihin osallistui yhteensä 540 henkilöä....
Aika vähäinen tutkimus on.......

Suotuisa vaikutus oli suurin ensimmäisten hoitokuukausien aikana, ja ajan oloon vaikutus hiipui.
Siksi norjalaistutkijoiden mielestä tulisikin kokeilla useampaa kuin yhtä yksittäisannosta.
---elikkä: alkoholististista tehdään LSD-riippuvainenkin?
----

"On epätavallista, että psykiatriset lääkkeet vaikuttavat useita kuukausia yhden yksittäisannoksen ottamisen jälkeen. Seuraava askel olisi antaa säännöllisin väliajoin lisäannoksia LSD:tä yhdistettynä nykyaikaisiin näyttöön perustuviin hoitoihin", tutkijat sanovat.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Psychopharmacology.
Korvataankohan siis alkoholi LSD:llä? Enpä usko.......kummallisia tutkimuksia, kun pyrkimys olisi
irti kaikista kemiallisista riippuvaisuuksista, niin tarjotaan "lääkkeeksi" LSD:tä, heheeehh-----
"Kofeiinisti"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat