Vierailija

Onko teillä viherpeukaloilla antaa vinkkejä joulukaktuksen hoitoon? Ostin kukan viime vuoden joulukuussa kun se oli nupuillaan. Se ei koskaan kukkinut joten nypin kuihtuneet nuput pois. Tähän asti (maaliskuun alkuun) olen antanut sille niukasti vettä.

Ehkäpä lisääntyneen valon ja auringonpaisteen ansiosta se on nyt alkanut tehdä punertavia nuppuja (?) lehtien kärkeen. Olen lisännyt kastelua kertaan viikossa. En ole antanut lisälannoitusta.

Onko mahdollista, että kaktus alkaa nyt tehdä kukkia, jos alan lannoittaa tai pidän mullan jatkuvasti kosteana? Voiko olla mahdollista, että kaktus kukkisikin kesällä joulukuun sijaan? Pitäisikö kasvi pitää puolikuivana / kuivana näistä punertavista nupuista välittämättä?

Etukäteen neuvoista kiittäen Kukanhoidon aloittelija

Kommentit (5)

Lehtikaktus, joka joulukaktuskin on, voi kukkia kolmekin kertaa vuodessa. Se on ollut kokemukseni. Yksikin alkoi kukkia keskellä kesää, kun vein sen kesän alussa ulos puolivarjoiseen paikkaan. Syksyllä sisään tuonnin jälkeen kukki toisen kerran ja vielä kevättalvella kolmannen. Meillä tosin on tehokas lisävalaistus viherkasveille talvella. Pimeässä ei taatusti kuki.

Ei kannata mennä nyppimään mitään, ne tippuvat aikanaan itsestään. Tärkeintä on, että on vedoton paikka, paljon valoa, muttei ihan paahdetta, jota nyt tähän aikaan vuodesta ei Suomessa olekaan. Liikoja ei kannata lannoitella eikä kastellakaan. Mikään kaktus ei halua olla koko ajan kosteassa mullassa. Mullanpinta saa kuivahtaa kunnolla ennen kuin kannattaa uudestaan kastella.

Nämä ovat minun kokemuksiani, eivät kirjoista luettuja.

Kiitos vastauksesta. Parhaita ovat nämä kokemukseen perustuvat neuvot. Olin ollut siinä luulossa, että joulukaktus kukkii vain kerran vuodessa mutta heitänpä nyt sitten tämän luulon roskiin ja iloitsen jos tämä kaktus alkaa kukkaa työntämään kesäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lisään sen verran, että voi kukkia noin kuin kerroin, mutta yhtä hyvin voi olla kukkimattakin. Aina ei mene samalla tavalla, mistä sitten johtuneekin.

HYvin kukkii valoisassa paikassa kerran viikossa kastelulla. Nyt kukkani on halkasijaltaan kohta metrinen ja aivan täynnä kukkia. Todella kaunis.

Niin minunkin kaktus kukkiin monta kertaa vuodessa, paitsi ei kesällä. laitan ulos kesäksi varjoisaan paikkaan terassille, kastelen ihan normaalisti. Ja kun syksyllä tuon sisälle alkaa melkein heti kukinta ja ehtii kukkia ennen joulua monta viikkoa ja nyt taas on kukkia täynnä.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat