Mikä on sinun filmikaupunkisi?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Uusimmassa ET-lehdessä (nro 18) kolme filmihullua lukijaamme kertoo rakkaista kaupunkielokuvistaan. Onko sinun kotikaupunkisi päässyt elokuvaan? Tai pidätkö jostain elokuvasta juuri sen filmauspaikkakunnan vuoksi?

Kommentit (5)

Vierailija

Tykkään paljon Woody Allenin elokuvista, jonka vuoksi myös New York on muodostunut kaupungiksi, jonne haluan ehdottomasti matkustaa joskus.

Kerran katselin ohjelmaa Komisario Palmun Helsingistä, ja oli tosi hauskaa nähdä tuttuja nurkkia näissä pätkissä. Miten kaupunki onkaan muuttunut niistä päivistä!

Lapsuudenmaisemani näkyy nuorisoelokuvassa Täältä tullaan elämä, eli olen kotosin Pispalanharjun kupeesta Tampereeltä.

Joka kerta kun bongaan elokuvista aitoja tuttuja maisemia olen iloisesti yllättynyt! Lavastukset, esimerkiksi Helsinki esittämässä venäläistä kaupunkia, eivät kiinnosta.

Vierailija

Minun filmikaupunkini olisi todennäköisesti joku Etelä-Ranskan pikkukaupunki. Olen lukenut melkein kaikki englantilaissen toimittajan Peter Maylen tuotannon, joka kertoo Provencen maakunnasta.
Mayle kuvailee kirjoissaan eteläranskalaista elämänmenoa ja ihmisiä iloineen ja suruineen. Kirjoissa saa nauraa vedet silmissä ja on helppo kuvitella tapahtumat tosiksi.
Lukiessa voi helposti kuvitella itsensä Provencen maaseudulle ja voi melkein haistaa ja maistaa hyvien ruokien ja juomien maut ja samoin kun Mayle kuvailee alueen värejä, aurinkoa ja ihmisiä niin voin nähdä itseni istumassa ukkojen kera suuren puun varjossa keskellä kylää nauttimassa lasillista pastista.
En muista onko alueella koskaan filmattu mitään merkittävää elokuvaa, mutta kirjoja lukiessani tuntuu aivan siltä kuin olisin itse elänyt, haistellut ja maistellut Provencen makuja ja tuoksuja. Niin elävältä kaikki kirjoja lukiessani tuntuu. Suosittelen huumorin, hyvän ruoan ja juoman nauttijoille. ULPUKKA

Vierailija

Minusta on mukava katsella Helsingissä filmattuja elokuvia. Esim. Syntipukki elokuva joka oli kuvattu Stockmannilla ja paljon muitakin, erikoisesti vanhemmat kuvat ovat mieluisia.

Samoin Wienissä ja Prahassa kuvatut elokuvat tulee katsottua koska olen käynyt niissä useamman kerran.

Vierailija

Ulkomaan kaupungeista esimerkiksi New York, Salzburg, Venetsia. Kotimaisista rakas kotikaupunkini Turku, sekä vanhoissa elokuvissa esitettynä että näissä uusissa Vareksissa ja Levottomissa sun muissa, joita on tehty useampikin viime aikoina.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat