kilpirauhasessa ongelmia!

Vierailija

Hei!

Minulla on ongelmia kilpirauhasen kanssa! Sitä seurattu nyt vuoden verran. Arvot olleet 4, 3.41 ja 3.96.
Saatan joutua kai aloittamaan tyroksiinihormoonin syönnin.
En haluaisi aloittaa syömään mitään lääkettä. Olen 54 vuotias nainen.
Mitä tapahtuu, jos en aloita syödä, onko kokemusta? Ei minulla mitään pahoja oireita ole!
Saa vastata "valelääkärit" ym. kokemusta omaavat ihmiset.

Kommentit (6)

Vierailija

En muista omia kilpirauhasarvojani, mitä ne oli ennen lääkityksen aloittamista, enkä kyllä nykyisiäkään. Käyn kontrollissa kerran vuodessa ja lääkitys on pysynyt samana koko ajan. Olen nyt jo yli kymmenen vuoden ajan ottanut thyroksiinia 0,1 mg eli yhden tabletin joka aamu ja tämä jatkuu näillä näkymin elämäni loppuun asti koska oma kilpirauhaseni ei hormoonia tarpeellista määrää tuota.

Enpä osaa sanoa mitä sinulle tapahtuu jos et hormoonilääkitystä aloita. Sen kuitenkin teidän,että oma oloni parani huomattavasti. Minulla kilpirauhasvaivat ilmenivät sillä tavoin, että pikkuhiljaa vireystasoni laski, en jaksanut työpäivän jälkeen illalla juuri tehdä kotitöitä ja muutuin muutenkin apaattiseksi, aloitekyky lopahti, mikään ei oikein kiinnostanut, minä vain olin, en viettänyt aktiivista elämää niinkuin nuoren ihmisen olisi luullut viettävän. En edes osannut arvata, että minulla on jokin sairaus joka tämän "laiskuuden" aiheuttaa. Samanaikaisesti myös paino alkoi nousta vaikka yritin paastotakin. Sekin oli tietämättäni yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oire. Sitten onnekseni työterveystarkastuksen yhteydessä minulle tehtiin kilpirauhaskokeet ja sain lääkityksen. Voin sanoa että hyvin pian sen jälkeen oloni koheni huomattavasti, vireystasoni nousi ja paino alkoi laskea. Paremman elämänlaadun takia hormooni kannattaa ottaa purkista jos oma elimistö on lakannut sitä tuottamasta.

Tässä asiassa en ainakaan oman kokemukseni mukaan tunne olevani "valelääkäri". Toisia en tietenkään voi kieltää enkä käskeä.

Vierailija

Lainaus:

Hei!

Minulla on ongelmia kilpirauhasen kanssa! Sitä seurattu nyt vuoden verran. Arvot olleet 4, 3.41 ja 3.96.
Mitä tapahtuu, jos en aloita syödä, onko kokemusta? Ei minulla mitään pahoja oireita ole!

Palelua, painon nousua, hitautta , väsymystä, kuivaa ihoa, kovaa vatsaa,siinä olivat minun oireeni ennen lääkitystä!

Vierailija

Lainaus:

Hei!

Siis mitkä arvot ovat kysymyksessä, TSH vai T4V? Jos TSH niin nehän ovat vielä normaalit ehkä hiukan ylärajalla tuo 4. Luulisin että kyseessä on TSH-arvot koska näin monta desimaalia. Ehkä alkava hypotyreoosi (vajaatoiminta)?
Mutta jos kysymyksessä T4V-arvot niin silloin aivan liian matalat elikkä kysymyksessä olisi varma hypotyreoosi ja ilmeisesti olisi sen verran oireita että tyroksiini-lääkitys olis jo aloitettu.
Hypotyreoosi m.m. lisää masennusalttiutta, kaikki elimistössa hidastuu.
Vaihdevuodetkin saattavat jonkin verran sekoittaa kilpirauhasarvoja (kuten paljon muutakin).

Vierailija

Minulle tuli viime talvena kaikki nuo anonyymi no: viitosen mainitsemat oireet + voimakas hiusten lähtö.
Se hiusten lähtö vasta sai hakeutumaan lääkäriin, enhän edes osannut epäillä aijemmin mitään sairautta.
Lääkitys auttoi hiusten lähtöön n. 2:n kuukauden kuluttua, mutta painoa en ole saanut vähemmäksi dieteistä huolimatta. Sellaisen neuvon olen saanut, että ei kannata vielä huolestua, voi nimittäin mennä vuosikin ennen kuin tilanne tasoittuu ja elämä normalisoituu. Tietääkseni lääkitys on loppu elämän kestävä.

Vierailija

Sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan noin 30 vuotta sitten ja siitä lähtien lääkityksenä ollut 0,1mg thyroxin tabl.joka aamu. Kontrolli kerran vuodessa ja itselläni tuo lääkitys on ollut sopiva.. ei mitään sivuvaikutuksia. Kyseinen hormooni on tietääkseni sama mitä kilpirauhanen tuottaa terveellä ihmisellä. Kannattaa ehdottomasti aloittaa lääkitys jos lääkäri on sitä mieltä, koska muutenhan elintoiminnot hidastuu entisestään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat