Hammaslääkäri pelko

Vierailija

Miten pääsee eroon hammaslääkäripelosta.Tänään on pakko mennä sinne kun särkee.Istun rautakankena siellä ja puristan käsinojaa.Tunnetko samoin?Vm-49

Kommentit (8)

Vierailija

Potilaan hammaslääkäripelko voi olla potilaalle niin ylitsepääsemätön, ettei potilas hakeudu hoitoon kuin äärimmäisessä hädässä,
jolloin hoitotoimenpiteet voivat olla radikaalimpia kuin normaalissa perushoidossa, mikä puolestaan lisää potilaan hammaslääkäripelkoa.
Hammaslääkäripelkoisten potilaiden pelon hoito on ensimmäinen hoidettava asia. Potilaan pelkojen kartoittaminen auttaa varsinaisen hammashoidon suunnittelussa ja toteutuksessa. Monilla potilailla pelko liittyy kipuun tai kontrollin menetyksen tunteeseen. Normaalin kivunlievityksen lisäksi hammaslääkäripelkoisia potilaita voidaan hoitaa esilääkityksen tai ilokaasun avulla.
http://www.tohtori.fi/?page=8586587&id=9348214

Oma Ystäväni kävi yhdessä vaiheessa sellaisen hammaslääkärin hoidossa joka teki
toimenpiteet anestesiahoidossa
eli nukutuksessa...
sitten jatkossa kävi usein = ahkerasti tarkastuksissa,
ja pelko hälveni , eikä tarvinnut enää nukuttaa kun piti hammas paikata, kun oli paikka lohjennut...

Lapsuudesta kuulema tullut kamala pelko, ilkeä hammaslääkäri..?

Vierailija

Minäkinpelkäsin hammaslääkäriä, ja jätin käymättä vuosia... kun sitten oli pakko mennä, lasku olikin monta tuhatta mummoa ja kävin lääkärillä vuoden! Kerroin lääkärille, että pelkään, joten haluan puudutuksen aina. Sehän maksaa tietysti erikseen, mutta tuo rauhallisen olon, kun ei satu. Kun kalusto oli kunnossa, olen siitä asti käynyt tarkistuksessa puolen vuoden välein. Nykyään on jo vuosia sanottu, "reikiä nolla" tai yksi pieni! Enkä tarvitse sitä puudutustakaan. Silti kun kutsu käy, venytän aikaa aina 2-3 viikkoa, kunnes otan itseäni niskasta kiinni ja tilaan ajan. En tiedä, mistä juontaa, varmasti lapsuuden kammottavista "koulu"hammaslääkäreistä.

Vierailija

Niin tämä pelko ja kammo tulee koulu hammaslääkäristä.Bussilla meitä kakaroita vietiin hammaslääkäriin.Odotushuoneeseen kuului itku ,huuto ja poran ääni,kauheaa..Itsekin huusin ja itkin ,ei enää,ei enää kun porattiin.Oli kiukkuinen akka kun porasi.Vuosi oli n-57,58,että silleen

Vierailija

Pysyykö suu suuremmalla vai lippaanko? Näin kysyi kouluaikainen hammaslääkäri täti joka oli lasten yleinen kauhu. Jokainen istui naama valkoisena vastaanottohuoneessa, sitten jos jollain oli erityisen paljon reikiä, täti oli erityisen vihainen ja kovakourainen. Itse erehdyin sylkemään paikanpuruja suustani ilman lupaa, siinä samassa läsähti korville ja kiukkuinen huuto, sinä et sylje ilman lupaani. Pora oli myös siihen aikaan aika hidas ja pahaääninen, sen ääni kaikui iljettävästi odotushuoneeseen. Luokallani oli oikein lihava tyttö, hammaslääkäri kutsui hänet sisälle sanoen, tulehan sinä lötiskö sieltä ensin. Muistan ikäni kun aikuisena menin hammaslääkäriin ja lääkäri kysyi, jaksatko vielä vai haluatko levätä välillä. Ajat onneksi muuttuivat parempaan suuntaan, enää ei lipattu korville. Ihme kyllä ei minulle mitään kammoa jäänyt, vaikka aina se vähän jännittää, vaikka en puudutusta paikkaukseen tarvitse.

Vierailija

Kyllä, nykyiset hammaslääkärit ovat ihan toista kuin aiemmat. Ja kun on aikuinen, voi valita lääkärinsä, mennä sinne, missä hoidetaan eikä rääkätä. .

Vierailija

Mua ei ainakaan pelota. Käyn erään saapikkaisiin,kroktiilinnahkaan ja naalinturkkiin pukeutuvansekä ökyjaguarilla ajavan naishammaslääkärin luona. T.Papparainen:)

Vierailija

Lainaus:

Mua ei ainakaan pelota. Käyn erään saapikkaisiin,kroktiilinnahkaan ja naalinturkkiin pukeutuvansekä ökyjaguarilla ajavan naishammaslääkärin luona. T.Papparainen:)

Hienosti pukeutunut ja rikas hammaslääkäri. Onko hempeä myös ;-).

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat