Sienihullun päiväkirja osa 3

Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Ensimmäinen.  Huutakoon hep se jonka mielestä herkkua.

Sivut

Kommentit (18)

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Hittolainen, olen netistä katsellut kuvia miten ihmiset kantaa korviksia metsästä kilokaupalla. Tässä on minun päivän saaliini vaikka monta tuntia metsässä haahuilin. Mur mur...

Korvasieni on siitä oikukas sieni että jos ryöppäät sitä liian vähän niin maksa poksahtaa ja jos taas liian paljon niin menee maku.

Vierailija

Korvasieniä en ole tänä keväänä etsinyt, mutta huhtasieniä keräsin.  Muhennosta tein ja toisen tarpeiksi kuivatin. 

Näkyy niitä  nousevan lisää -  ikkunan takana.

Vierailija

Hep, hep!

Keräsin viime viikonloppuna pari kiloa korvasieniä alueelta, josta oli korjattu myrskypuita. Tänään kävin samassa paikassa saaliin jäädessä vähäiseksi. Maa oli hyvin kylmää ja paikka paikoin liian märkää. Uskon lämmön lisääntymisen myötä myös näiden herkkujen nostavan päätään pinnastaan rikkoontuneesta maasta.

Keitän "korviksia" väljässä vedessä kaksi kehtaa viisi minuuttia ja valelen kylmällä vedellä. Totta, maku menee, jos liian kauan keittää.

Nautitaan keväästä. Tänä aamuna hiirenvirnat ja pikkuiset orvokit ilahduttivat silmää, käen kukunta korvia ja havupuun tuoksu nenää.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Tänä keväänä opin tunnistamaan uuden,herkullisen ruokasienen. Ensikatsomalla luulin koirani läjäksi mutta sehän onkin laakakorvasieni. Sen sanotaan olevan myrkytön suoraan pannulle sieni, mutta toisaalla taas neuvotaan käsittelemään sitä kuin korvasientä.

Huhtasieniä en ole koskaan löytänyt kuin muutamia yksittäisiä kappaleita, ihan puhdasta huhtasieni soossia en ole koskaan päässyt maistamaan.

Vierailija

Huhtasieniä taas kuivatin yhden muhennoksen tarpeiksi.

Ja uusia nousee, on monta pientä alkua ja äkkiä kasvavat, kun vettä satelee melkein joka päivä.

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tein tunnin metsälenkin tänään, saaliiksi sain vajaan kilon korvasieniä. Huhtasieniä olen löytänyt rantapolultamme muutamia joka kevät, mutta nyt maa on vielä kovin kylmä eikä niitä ole näkynyt. Meilläkään ei ole pelkistä huhtasienistä valmistettua kastiketta syöty koskaan. Viime syksyn viimeiset suppilovahverot nautimme tänään kermaisena soossina.

Vierailija

Voi mikä autuus! Kanttarelleja löytyy tänä vuonna pilvin pimein. Toissapäivänä siskoni kanssa poimittiin 10 litraa ja eilen poimin yksinäni viitisen litraa. Kaikkia ei edes ehdi tuoreena syömään. Miten säilötte kanttarelleja? Ensimmäisen kerran eläissäni kokeilin nyt kuivattamista. Hyvinhän nuo kuivuivat kuivurilla, tiedä sitten miten aromit säilyvät. Onko kokemusta?

Yks sienihullu vaan

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Voi elämän autuus, tulee varmasti hyvä sienivuosi. Minä en enää säilökään kanttarelleja ja tatteja muuten kuin kuivaamalla. Menevät pieneen tilaan ja aromit säilyvät hyvänä.

Vierailija

Minulla on sama tuntuma, että on hyvä sienivuosi tulossa. Viime vuonna heinäkuu oli niin kuiva, että tutuilla, varmoilla kanttarellipaikoilla ei paljon satoa löytynyt ja tattejakin alkoi löytyä vasta elokuun puolivälin jälkeen. Tatteja olen kuivannut useita vuosia ja aromit ovat todellakin tallella useita vuosia! Mutta tänä vuonna siis ensimmäistä kertaa kuivasin kanttarelleja. Kiitos Mökin muori vastauksesta. Siitä rohkaistuneena taidanpa kuivattaa lisää kanttarelleja. Tämän viikkoinen satsi kun oli vain "koe-erä", että säilyvätkö aromit mutta uskon kokenuttu kuivurin käyttäjää ja jatkan kuivaamista. En mielelläni pakasta kanttarelleja. Vaikka niistä poistaisi liiat nesteet teflon-pannulla ennen pakastamista niin ovat silti mielestäni sitkostuneita.

Yks sienihullu vaan

Vierailija

Maailmankirjat tuntuvat olevan sekaisin sienien suhteen. Eilen löysin jo punikkitatteja pari litraa ja tänään litran verran kangasrouskuja. Kun taas haperoita, joita tähän aikaan normaalisti on aika lailla, löytyi vain muutama. Niin ja kanttarelleja löytyy edelleenkin litratolkulla. Sienipiirakka uunissa ja huomenna nautitaan sienimuhennosta uusien perunoiden kera!

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Meidän kulmilla ovat kanttarellit hakusessa. Löysin niitä vain kastikkeen verran ja nekin pieniä ja kuivia. Tatteja en nähnyt kuin yhden jossa toukat viettivät syöminkejä. Suon laitamilta kosteikosta löytyi rouskuja ihan kivasti.  Metsä oli hyvin kuivaa enkä olisi ikinä uskonut sanovani tätä: Vettä meille ja nopeesti, pliis...

Edelleenkin minusta tuo kanttarelli on yliarvostettu sieni, se ei saa minua samalla tavalla hurmoksiin kuin esim. tatti. Ei ole tatin voittanutta!

Ania1
Seuraa 
Liittynyt16.6.2014

Minä taas pidän kantarellista erityisesti.Muiden sienien suhteen olen aika nirso.No korvasienet menettelee.Mutta tateista en oikein pidä,en voitateista enkä herkkutateistakaan,muita tatteja en niin hyvin tunnekkaan.Kun ne tattiruokaohjeetkin on niin rasvaisia,munia kermaa ja voita,että en tykkää.Kantarellia voi syödä melkein siltään,no sipulia ja voita nyt kumminkin ,niihinkin.

Kuinka muuten kuivaatte kantarellin ,kuivurilla vai muuten.Itsellä ei ole kuivuria,olen ajatellut ettei sitä voi kuivata ilman kuivuria.

Vierailija

Olen kuivannut sekä kanttarelleja että tatteja kuivurilla. Mielestäni tatit säilyttävät arominsa paremmin, ehkä sen vuoksi, että niissä on niitä aromeja alunperinkin enemmän. Kuivattuja herkkutatteja olen laittanut mm. kaalilaatikkoon, tatit liotusliemineen riisin/ohran sekaan keittovaiheessa. Tulee maailman parasta kaalilaatikkoa tattimaisilla aromeilla! Kanttarellit ovat mielestäni parhaita tuoreina, pakastan tai kuivaan niitä todella vähän. Tattejakin voi syödä ihan sinällään, ilman kermaa ja voita. Laitetaan teflon-pannulle ja poistetaan liika neste hiljaisella lämmöllä.

Herkkutatti-fani

Vierailija

Nyt on ollut täällä Etelä-Suomessa hellepäiviä pari viikkoa. Kävin eilen metsässä sieniä etsimässä. Ei löytynyt sienen sieneä. Tai no, löytyi muutama pystyyn kuivunut kangasrousku ja pari madonsyömää haperoa. Tatteja ei ainuttakaan. Ja taas on ennusteissa luvattu helteiden jatkuvan. Kyllä oli metsä niin kuiva, että vaatisi pari kunnollista sadepäivää, että alkaisi olla sieniä. Toivotaan parasta, pelätään pahinta...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat