Keski-ikäisten käytöstavat ja niiden puute

Vierailija

Olen nuori aikuinen ja työskennellyt viitisen vuotta julkisella sektorilla toimisto- ja viranomaistehtävissä. Varsinkin viime aikoina huomioni on kiinnittynyt siihen tapaan, miten moni 50 - 70-vuotias kohtelee asiakaspalvelutehtävissä olevia henkilöitä. Kielen käyttö on usein sopimatonta ja joskus jopa niin herjaavaa, että mikäli kysessä olisi esim. naapurusten sananvaihto postilaatikoilla, tulisi asianajajille töitä. En ole sosiaali- ja terveysalalla eikä alani asiakkaat useimmiten ole laitapuolenkulkijoita, vaan tavallista keskiluokkaa ja mahdollisesti keskivertoa varakkaampaa väkeä. Siksi ihmetyttää kovin, ettei juuri heillä näyttäisi olevan alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Tai ei oikeastaan ihmetytä. Sivistyshän ei voi rahalla ostaa, vaan siihen pitää kasvaa.

Useimmiten nämä keski-ikäiset öykkärit ovat miehiä. Kun naapurin pikkuvauva huutaa tai mökkijärvellä joku ajaa vesiskootterilla yötäpäivää, hypätään harmaa parta ja khakihousunpuntit tutisten katumaasturin rattiin ja tullaan kunnantalolle huutamaan kurkku suorana ensimmäiselle vastaantulijalle. Mutta kyllä osaa naisetkin. Kerran ollessani verta luovuttamassa, pääsin todistamaan erään n. 60-vuotiaan, minkkiturkkiin kääriytyneen rouvashenkilön totaalista kilahtamista siitä, että HÄN joutui jonottamaan luovutukseen pääsyä. Herää kysymys, kuka haluaa niin hapanta verta?

Mielestäni useimmat alle 50-vuotiaat käyttäytyvät asiallisesti ja yli 70-vuotiaat ovat lähes aina todellisia herrasmiehiä ja ladyja. Onko keski-ikäisten ongelma sitä sorttia, jonka aika korjaa, vai muutummeko me nykyiset nuoret aikuiset lopulta samanlaisiksi? Toivottavasti emme muutu.

Kommentit (6)

Vierailija

Avaamasi keskusteluaihe on kyllä mielenkiintoinen, mutta omia
kokemuksia minulla ei ole asiakaspalvelutyöstä.
Uskoisin kuitenkin, että kaikissa ikäryhmissä on sekä hyvin että huonosti
käyttäytyviä ihmisiä. Oikeassa olet siinä, että korkea koulutustaso
ei takaa hyviä käytöstapoja - sydämellään näkee paremmin :-)
Maria

Vierailija

Ei nyt tule minulle mieleen asiakaspalvelutilanteita, itse olen kuuskymppinen eläkeläinen, ja koetan muistaa asiallisen käytöksen kaupoissa ja virastoissa asioidessani. - Mahtaisiko yksi syy tiuskimiseen ja epäkohteliaisuuteen olla vaihdevuosien vaivat ja muut kivut sekä säryt. Meídän talonmiehen rouva taannoin jutteli, kun oli siinä iässä, että
kun paikkoja kolottaa niin on mielikin äreä, ja tulee sanottua sellaista mitä myöhemmin katuu.
Bussilla ajelen joka päivä, ja niissä olen ollut huomaavinani että paikkansa vanhuksille antavat useimmin juuri keski-ikäiset naiset. Nuoret kaikkein harvimmin, ikävä kyllä. - Äskettäin kun matkustin täydessä bussissa ja seisoin keskikäytävällä, eräs nuori nainen istui käytävänpuoleisella penkillä ja istutti käsilaukkuaan ikkunanpuoleisella istuimella. Moni kulki siitä ohi kysyvästi katsoen, mutta ei se neitosta heilauttanut. Lopulta yksi ikäiseni nainen pysähtyi siihen ja kysyi kohteliaasti, onko siinä paikka. Neitokainen ei tahtonut millään ymmärtää, mistä oli puhe. Lopulta asia selvisi, ja rouvakin sai paikan. Minua nauratti, se oli mielestäni hauska tilanne.
Voisiko joku selittää, mistä johtuu että nuorten on aina pakko nousta pysäkiltä bussiin ensimmäisinä, vaikka ovat
tulleet siihen viimeisinä. Toteutuuko siinä se Raamatun sana, että viimeiset tulevat ensimmäisinä ja ensimmäiset viimeisinä? - Ei taida nykyään vanhemmilla olla aikaa opettaa kohteliaita käytöstapoja. Eikä koulussakaan niistä kai puhuta entiseen malliin.

Vierailija

No hyvänen aika. Osuiko keskustelun avaus itseesi, kun noin loukaannuit keski-ikäisten puolesta. Itsekin kuulun tuohon ryhmään ja kyllä hävettää niiden keski-ikäisten puolesta jotka eivät osaa käyttäytyä sivistyneesti.

Vierailija

Lainaus:

No hyvänen aika. Osuiko keskustelun avaus itseesi, kun noin loukaannuit keski-ikäisten puolesta. Itsekin kuulun tuohon ryhmään ja kyllä hävettää niiden keski-ikäisten puolesta jotka eivät osaa käyttäytyä sivistyneesti.

Eihän tuo sivistyksen puute ole missään määrin pelkästään keski-ikäisten ongelma. Maailman sivu on ollut sivistymättömiä ihmisiä, niin nuoria kuin vanhoja, niin herroja kuin narrejakin. Se on sellainen luonnonvara joka ei taida lukemalla lisääntyä eikä oppiarvot siihen vaikuta. Toiset osaa käyttäytyä sivistyneesti, toiset taas ei, niin se vain on.
Itse en uskaltaisi alkaa arvoimaan itseäni, en ainakaan kovin korkeita pisteitä antamaan, katsos kun arvioi omaa käytöstään, saattaa arviot mennä aivan vikasuuntaan - ei näe malkaa omassa silmässä :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat