Matka yksin kalliimmpi.

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Aina, kun ei saa matkaseuraa, niin joutuu 2-viikon matkasta yleensä maksamaan 2-300 euroa 2-viikolta. Harvoin on hotelleja joista ei mene lisämaksua. Moni matka jää varmasti sen vuoksi tekemättä. Tää joskus "nyppii".

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Näinhän se on. Yksineläjälle elämä on kalliimpaa. Maailma on tehty parillisia varten. Tulee esiin niin monessa asiassa kuten mainitsemassasi matkustuksessa. Majoitukset ovat lähinnä kahden hengen huoneita ja ottaessasi joko omasta tahdosta tai matkan velvoittamana yksin matkaavan oman huoneen, maksat siitä. Olen kyllä järjestetyllä ryhmämatkalla ollut mielelläni myös toisen kanssa samassa majoituksessa ja mennyt kyllä kohthyvin.

Tv-luvan maksaminen on kallis yhden henkilön taloudessa.Toivottavasti siihen tulee muutos ja YLE:n rahat kerätään jatkossa ennemmin verotuksella, joka huomioi talouden maksukykyä toisella tavalla kuin nykysysteemi. Tämän takia varmaan moni on jättänyt maksamatta ja siirtänyt katselunsa toisten maksettavaksi.

Olen viime aikoina katsellut uutta sänkyä, noin 100 cm leveä, mutta fiksut vaihtoehdot ovat lähinnä parivuoteissa. En halua 160 cm "leveää laivaa" viemään tilaa, mutta en halua myöskään 90 cm "peruslavaa".
Suomessa on käsittäkseni n. 1 milj. yhden hengen taloutta - eikö näitä kannata palvella ?

Ja vanhaan hyvään aikaanhan meillä oli käsittääkseni ns. vanhanpojan tai -piian verotus, vai ?

Sari Alho
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hyvä aihe!

Mikä muu on suunniteltu parillisille, mistä muusta yhden hengen talous joutuu maksamaan enemmän?

Ja toisin päin: onko jokin asia, josta on hyötyä, taloudellista tai muuta, verrattuna kahden/monen hengen talouteen?

Sari
verkkotoimittaja

Vierailija

Totta puhut,yksin eläminen on kallista.Nyt kun kaikki laskut hoidat eläkkeestäsi.Kaupoistakin saa etsiä pienempiä pakkauksia,esim. juustoa,makkaraa ym.Leivästä osan laitan pakkaseen ettei mene hukkaan.
Minä ostin 120cm sängyn kun en enää parisänkyä tarvii-leskeksi kun jäin.
Matkoillahan ei tiedä minkälaisen asuinkumppanin saat,että mielummin minäkin ottaisin oman huoneen.

Vierailija

"Mikä muu on suunniteltu parillisille, mistä muusta yhden hengen talous joutuu maksamaan enemmän?"

Verotuksessa tulee mieleen yksi: kotitalousvähennys, joka on henkilökohtainen ei talouskohtainen. Eli jos samankokoisessa kaksiossa asuu pariskunta, saavat molemmat vähennyksen remontista, sinkku vain kerran, eli häviää 50%. Iso ero, maksaako sen 10 000 rempan yksin vai kaksin. En tiedä, miksi hallitus haluaa tässä sorsia meitä "sinkkuja".

Ja palatakseni Matkaosioon, niin näinhän se on valmismatkoilla, yksinmatkustajia rokotetaan omasta huoneesta. Jos haluaa säästyä näiltä lisiltä, kannattaa tehdä omatoimimatkoja eli varata lento ja hotelli itse. Siinä kyllä menettää myös opaspalvelut ja lentokenttäkuljetukset, mutta jos niitä ei tarvitse, suosittelen.

Vierailija
lahdenpoika

Aina, kun ei saa matkaseuraa, niin joutuu 2-viikon matkasta yleensä maksamaan 2-300 euroa 2-viikolta. Harvoin on hotelleja joista ei mene lisämaksua. Moni matka jää varmasti sen vuoksi tekemättä. Tää joskus "nyppii".

Mull ei jää matkat tekemättä, mutt kyll se nyppii ko pittää maksaa ain lisähintaa yksin matkustaessa. Onneks miul on varaa maksella.

Vierailija
Virve57

"Mikä muu on suunniteltu parillisille, mistä muusta yhden hengen talous joutuu maksamaan enemmän?"

Verotuksessa tulee mieleen yksi: kotitalousvähennys, joka on henkilökohtainen ei talouskohtainen. Eli jos samankokoisessa kaksiossa asuu pariskunta, saavat molemmat vähennyksen remontista, sinkku vain kerran, eli häviää 50%. Iso ero, maksaako sen 10 000 rempan yksin vai kaksin. En tiedä, miksi hallitus haluaa tässä sorsia meitä "sinkkuja".

Ja palatakseni Matkaosioon, niin näinhän se on valmismatkoilla, yksinmatkustajia rokotetaan omasta huoneesta. Jos haluaa säästyä näiltä lisiltä, kannattaa tehdä omatoimimatkoja eli varata lento ja hotelli itse. Siinä kyllä menettää myös opaspalvelut ja lentokenttäkuljetukset, mutta jos niitä ei tarvitse, suosittelen.

Kyll se silloinkii tulee kalliimmaksi. Yhden hengen huone on suhteellisesti laskettuna ain kalliimpi ko kahden hengen huone. Kallista se on ellää sinkkuna, ain joutuu pulittamaan lisähintaa.

Vierailija

Voi,voi ,minä en tosiaankaan vingu sinkkuudestani.Vaikkakin joudun maksamaan kaikesta itse.Sillä en matkusta,koska olen sinkku ja minulla ei ole varaa edes Risteilylle.Silti olen ylpeä sinkun roolista,ettei tarvitse passata ,eikä jakaa tv:n katselua ,ei kuunnella kuorsausta ,eikä riidellä koti töistä.

Vierailija

Ei me muutkaan vinguta sinkkuudesta, vaan siitä, että joutuu maksamaan lisähintaa yksin matkustaessaan hotellihuoneesta.
Jos hotellit ottaisivatkin perusteeksi hinta per nenä, niin johan pariskunnat/kaksinmatkustajat vingahtaisivat. Onhan se kahden hengen huone isompikin kuin se yhdenhengen huone...

Vierailija

Lainaus:

Ei me muutkaan vinguta sinkkuudesta, vaan siitä, että joutuu maksamaan lisähintaa yksin matkustaessaan hotellihuoneesta.
Jos hotellit ottaisivatkin perusteeksi hinta per nenä, niin johan pariskunnat/kaksinmatkustajat vingahtaisivat. Onhan se kahden hengen huone isompikin kuin se yhdenhengen huone...

On isompi ja monesti yhden hengen huoneet löytyvät jostakin loukosta, ei missään tapauksessa ainakaan aurinkolomalla meren puolelta.

Vierailija

Kyllä nämä "paljous" alennukset joskus harmittavat, mutta niihen kanssa pitää kai oppii elämään. Kiva matkakumppani on hyvä asia, mutta yksin voi matkustaa aivan hyvä.
tuli mieleeni: sain tarjouksen erääseen kylpylään lomahuoneisto esittelyyn, minä + puoliso. Soitin, että miten kun sitä puolisoa ei ole, voinko tuoda naisystäväni (olen nainen) tai tulla yksin. Sain kuulla, että siinä tapauksessa tarjous ei ole voimassa. Kysyin, että luuletteko te, että sinkuilla ei ole varaa ostaa lomahuoneistoa, vai ettekö te halua sinne sinkkuja. Vastaus oli hyvin hämmentynyt hiljaisuu, ja selitys, että täällä nyt yleensä on kyllä perheitä...

Vierailija

Otatpa kahden tähden tai viiden tähden hotellin, petyt. Suomalaiselle annetaan aina talon huonoin huone.

Ikävän lomakokemuksen kävi toteamassa Matkalehden ja Seuran testiryhmä Gran Canarialla.

Olen huomannut saman t. suomalainen matkaaja

Vierailija

Minusta tätä keskustelua on oikaistava. Hienoa, että kahden hengen hytit ja majoitustilat edes ovat kohtuuhintaisia. Ei kalliita neliöitä, kylppäreitä ja keittiöitäkään myydä sinkkuhintaan. Sellaisesta hyötyisin minäkin.

Tätä samaahan on puitu vuosia päivittäistavarakaupan pakkauksista. Halpeneeko vai kallistuuko maksalaatikon kilohinta pienissä pakkauksissa, inhokkiaihetta kaivellakseni.

Vierailija

Nyt me kaikki yksin matkaa havittelevat anonyymit laittaisimme nimimerkit esiin ja lähdettäisiin porukalla matkalle.
Varmaan tulisi edullisemmaksi!?
Kuinkahan isoja huoneistoja on tarjolla?

Vierailija

Hei !!!Tämä on totta ,että yksinäinen maksaa kaikesta enemmän,harmittaa kun ei voi matkustaa kaikki maksaa niin paljon enemmän ,.minä olen saanut joskus "tosi ihmeellisen huonetoverin "joten ei paljon houkuta ,tuntematonta huonekaveriksi ottaa!!!!!!! Ollaan kotona ,hyvä olla!!!!!

Vierailija

Hei !!!Tämä on totta ,että yksinäinen maksaa kaikesta enemmän,harmittaa kun ei voi matkustaa kaikki maksaa niin paljon enemmän ,.minä olen saanut joskus "tosi ihmeellisen huonetoverin "joten ei paljon houkuta ,tuntematonta huonekaveriksi ottaa!!!!!!! Ollaan kotona ,hyvä olla!!!!!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat