Vierailija

Hei vaan viherpeukalot! Onko antaa neuvoa pulmaani? Ostin noin kuukausi sitten chili-kasvin. Siinä ei ollut silloin vielä kukkia mutta alkoi kukkia melkein heti oston jälkeen kun olin vaihtanut kunnolliseen saviruukkuun ja lisännyt multaa.

Olen pitänyt chiliä päivisin lasitetulla, aurinkoisella parvekkeella ja mullan tasaisesti kosteana. Yöksi olen ottanut sen sisään kun on ollut kylmiä öitä.

Mikä voisi olla syynä, että chili on alkanut tipauttaa kukat pois? eikä pelkkää kukkaa vain varsikin, jossa kukka on kiinni, katkeaa.

Kolme vuotta sitten minulla oli myös chili-kasvi ja hoidin sitä aivan samalla lailla ja sain siitä valtavan sadon. En ymmärrä, mikä nyt on vialla. Voisiko johtua auringon puutteesta kun alkukesä on ollut sateinen ja kylmähkö ja chili tykkää aikamoisesta auringonpaahteesta?

Chilistä tykkäävä

Kommentit (5)

Vierailija

Hei vaan viherpeukalot! Onko antaa neuvoa pulmaani? Ostin noin kuukausi sitten chili-kasvin. Siinä ei ollut silloin vielä kukkia mutta alkoi kukkia melkein heti oston jälkeen kun olin vaihtanut kunnolliseen saviruukkuun ja lisännyt multaa.

Olen pitänyt chiliä päivisin lasitetulla, aurinkoisella parvekkeella ja mullan tasaisesti kosteana. Yöksi olen ottanut sen sisään kun on ollut kylmiä öitä.

Mikä voisi olla syynä, että chili on alkanut tipauttaa kukat pois? eikä pelkkää kukkaa vain varsikin, jossa kukka on kiinni, katkeaa.

Kolme vuotta sitten minulla oli myös chili-kasvi ja hoidin sitä aivan samalla lailla ja sain siitä valtavan sadon. En ymmärrä, mikä nyt on vialla. Voisiko johtua auringon puutteesta kun alkukesä on ollut sateinen ja kylmähkö ja chili tykkää aikamoisesta auringonpaahteesta?

Chilistä tykkäävä

Kylmäähän nyt on ollut, mutta siltikin. Mistä kohtaa se varsi katkeaa? Jos juuresta, niin olisiko mullassa juuripolte? Miten lehdet voivat? Kuulostaisi, että kasviin on iskenyt jokin tauti, mutta mikä? Ei sen mielestäni auringonpuutteesta pitäisi noin käyttäytyä, koska sillä varmaan kuitenkin on ollut lämmintä yli 15 plusastetta eikä tuultakaan.

Kiitos mielenkiinnosta Vanha elli. Tämä chili on minulle täydellinen mysteeri. Varsi ei katkea juuresta. Kasvin ylälatvusto on haaroittunut ja kukat ilmestyivät sinne pienillä varsilla. Chili tipautti kukat näine pienine varsineen. Kukkia oli parikymmentä, enää yksi on jäljellä ja sekin tippunee. Ensin kukista tuli kuivuneen näköisiä ja rusehtavia ja sitten tipahtivat. Ohjekirjan mukaan tämmöiseen käytökseen on syynä liian vähäinen kastelu ja ravinteiden puute. Tässä tapauksessa se ei pidä paikkaansa. Lehdet ovat koko ajan lurpallaan mutta se on kyllä ihan tyypillistä chili-kasville. Eivät ole koskaan terhakkaan näköisiä kuten muilla kasveilla.

Nyt kun kesän tulo on viivästynyt olen ajatellut, että "pakotan" chilin pieneen, noin pariviikkoiseen lepokauteen, jäten kastelun aivan minimiin eli "kuolemanrajoille" ja sen jälkeen taas normaalia kastelua + vähän lannoitteita. Jospa chili sitten innostuu uudelleen kukkimaan sillä ilman kunnollista kukintaa ei palkoja ole odotettavissa. Tällä menetelmällä sain alkukeväästä ruukkuneilikan toipumaan vaikka oli jo menossa roskiin. Tiedä sitten miten chili asiaan suhtautuu....

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Chilifoorumilta kun selasin, niin joskus ne vaan nakkaa ekat kukat mäkeen ja tekee uudet. Ei kai kannata pelästyä. Voi nää kurjat kelitkin aiheuttaa kummia oireita. En osaa neuvoa." 

Tuollaista tekstiä tuli, kun kysäisin neuvoa nuoremman polven edustajalta.

Löytyisköhän samalta foorumilta enemmän tietoa?

Vanha elli

Olisipa mukava tietää miten aloittajan chilin on käynyt? Minun kasvihuoneessa oleva chilini aloitti samanlaisen temppuilun, kukkavarsi ruskettuu ja tippuu pois. Tosin kasvissa on myös paljon palkoja jotka kasvavat kokoa kohtuullisesti.

Chilin on käynyt silleen, että nakkasin sen pois kun ei elvytysyrityksistä huolimatta toennut. Täytyy nyt sitten ensi talvena ostaa chilinsä kaupasta. Luultavasti suurin syy kukkien tippumisiin olivat auringonpaahteen puute ja kylmät ilmat kesäkuussa ja sama meno tuntuu jatkuvan nytkin...vain muutamia aurinkopäiviä.

Jos te muut chilin kasvattajat saatte suurta satoa ettekä ehdi kaikkea käyttämään niin chiliä voi pakastaa. Pilkkokaa valmiiksi ja laittakaa pieniin minigrip-pusseihin.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat