Paikallisia sanoja

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Toivottavasti tämä ei mene päällekkäin murre-topikin kanssa. Tiedän että useilla paikkakunnilla on aivan omia sanoja, joita ei sitten käytetä naapuripaikkunnalla tai hiukan kauempana. Lapsuuteni Vaasasa oli suuri joukko omintakeisia sanoja, joissa kuului selvästi ruotsinkielen mutta myös venäjänkielen vaikutus. Olihan Vaasassa venäläinen tark ámpuja varuskunta aina vuoteen 1918 saakka.'

Kuinka moni vieraspaikkakuntalainen tunnistaa seuraavat sanat?

-palitseerata
-hungata
-prekkaaminen
-puttaaminen

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija

En minä ainakaan - hämäläis, karjalaisena! Mää en tiärä, mut tiärks sää mikä se rotsi oli tai rario, mansesta nääs!

Vierailija

Rotsi on tietääkseni takki ja rario on radio???

Tiikkönää mitä oot nähäny ku oot nähäny Hohon??

Vierailija

Lainaus:

En minä ainakaan - hämäläis, karjalaisena! Mää en tiärä, mut tiärks sää mikä se rotsi oli tai rario, mansesta nääs!

Rotsi = takki, pusakka tms. päällysvaate
Rario = radio (ratijo savoksi)

Vaasa on niin kaukana kielialueeltani, etteivät Bittihirmun sanat muistuta mitään tuttua, paitsi puttaaminen tuo mieleen golfin.
Olisiko kuitenkin pesemistä, plutaamista veden kanssa?

Vierailija

-palitseerata = kävellä, kuljeskella
-hungata = keinuttaa venettä, lauttaa
-prekkaaminen = peli. missä kolikkoa lyödään seinään lähelle toista kolikkoa ja yritetään yhdistää kolikot vaaksan mitalla.
-puttaaminen = kolikon heittäminen mahdollisimman lähelle ympyrän sisällä olevaa tikkua

Mutta mikä on krooku?

Vierailija

Minun muistikuvani sanoo, että puttaaminen oli killingin heittoa joskus 50 luvulla hämeessä. Krookusta ei ole aavistustakaan!

Vierailija

Hiukan banaali juttu, mutta krooku on Vaasassa kuivunut räkäklontti. Poikien rutiineihin kuului ainakin 50-luvulla kaivaa krooku nanästä ja lennättää se sitten peukalopultilla yleensä tyttöjen niskaan koululuokassa.

Siis mikä on peukalopultti?

Vierailija

Bittihirmu paljasti:
-palitseerata = kävellä, kuljeskella
Tuon olisi voinut oikeastaan johdatella nuoruuden muistoista, kun mentiin "spatseerailemaan" tielle toivoen että joku tietty henkilö spatseerailisi siellä myös.

Vierailija

En ole koskaan kuullut "krookusta" ja sen sanan merkityksestä... siis Vaasassa.
Peukalopultti voisi olla sama kuin peukalopotti, eli siis peukalo lasten loruissa. (?)

Vierailija

Kyllä "krooku" on vaasalainen sana. Peukalopultti tarkoittaa sitä, että krooku asetetaan peukalon syrjän päälle, tähdätään ja lennätetään etusormen voimakkaalla ojennuksella kohteeseensa.

Olisi mukava lukea muista paikallisista sanoista, mutta jatketan Vaasan paikallissanoilla.

Mita ovat plomaaminen ja reekaaminen?

Vierailija

Minulle on elämäni varrella jäänyt kaksi mielestäni hauskaa sanaa. En kyllä tiedä minkä paikkakunnan sanoja lienevät,tiedätkö sinä?
Toinen on beebu ja toinen kertoo ilmasta ,joka on holotna :)
Kerron myöhemmin mitä ko sanat ainakin minulle tarkoittavat, jos kukaan muu ei tiedä!

Vierailija

Kun on holotna kontissa niin silloin palelee aivan luita ja ytimiä myöten.
Beebusta ei ole mitään tietoa, onko edes Suomesta koko sana.

Vierailija

Bittihirmulle:
Meillä päin sanottiin plomia, olisiko sama kuin plomaaminen? Plomia tarkoittaa sitä kun astuu esim. ojaan ja kumisaappaisiin menee vettä.

Aronialle:
Holotna on kylmä ilma. Esim. "Kyllä siälä on niin taikkulehen tähäre holotna ilima, aiva syrämmelle ottaa."
(..tuli murretta, varmaan ymmärsit..)

Vierailija

Oikein. Juuri saappaiden tai kokonaan kastumista plomaaminen tarkoittaa. Vaasassa sanalla oli 50- ja vielä 60-luvulla aivan oma merkityksensä. Pojat seilasivat keväisin jäälautoilla tai itse valmistetuilla lautoilla Palosaaren Sundissa ja aina joskus joku "plomasi".

Mutta mitä on reekaaminen?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat