Mielensäpahoittajan Antti-sankari

Vierailija

Lyhyestä virsi kaunis. Ei tehdä tästä kertomusta sairauksista: dementiasta, sydänsuruista, suolen toiminnasta ym..., eikä dementiasta. Mutta mitä ajatuksia herätti Antti Litja radiossa Mielensäpahoittajan tulkitsijana? Unohdettiinko näytelmän sankari?

Kuuntelin silmät kosteina Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja-kertomuksia. Kyrö on toki suosionsa ansainnut. Nuorelta mieheltä hienoa ikämiehen kuvausta. Mutta se mikä minua liikutti, oli Antti Litja. Koskettavien ja värikkäiden sekopäidenkin näyttelijänä vuosikymmenet nähty Litja ylsi suoritukseen, jossa minun mielessäni sekosivat roolihenkilö ja näyttelijä. Ajattelin, että jos elämäni on runsaan 10 vuoden päästä tuollaista, saatan jopa yhä tulla toimeen itseni kanssa.

Löytyykö Litjan ystäviä? Olisi mukavaa selvittää, mikä on se "yleisö", jonka pyynnöstä ohjelmia uusitaan "yleisön pyynnöstä". Kyrön juttuja on uusittu, mutta jos harrastusta yhä riittäisi ihan Antti Litjan takia? Onhan niitä Karhukirjeitäkin kuunneltu moneen kertaan :)). Mielipiteitä...

nim. pii

Kommentit (12)

Vierailija

Täällä on Kyrön ja Litjan ystävä. Ilman Litjaa ei Kyrön teksti olisi sitä mitä se nyt on. Litja antaa hahmon. Eläköön vanha miesnäyttelijä!

Vierailija

Kyllä minä niin mieleni pahoitin sarjassa on Kyrön teksti niin arkipäivän realismia,että se vaati kokeneen,elämää nähneen tulkitsijan.Antti Litja oli rooliin täydellinen valinta.

Vierailija

Muistan Antti Litjan Risto Jarvan Jäniksenvuodesta alkaen. Sympaattinen näyttelijä.

Vierailija

Kyllä me rakastutaan renttuihin, jos ne olisi samanlaisia, kuin Antti Litja. Ihana mies, uusitaan vaan, toivoo Minna

Vierailija

Antti Litja on upea. Mutta hienoja ovat Tuomas Kyrön muutkin tarinat kuin vanha äijän elämä. Kolmen lapsen isä muistumat ajalta "kun minä olin nuori" muistuttavat ajasta, jolloin DDR oli olemassa. Kummallisia aikoja kerrassaan. Että semmoinenkin Kyrö.

Vierailija

Nuorille pitäisi opettaa vanhempien kunnioittamista kuuntelemalla Antti Litjan Tuomas Kyrö-luentaa. Itsekäs saa olla omissa asioissaan, kun on itse talonsa rakentanut ja Ladansa maksanut. Ei se ole huolehtimista, että halutaan myydä mökki, panna rahat taskuun ja vanhukset vanhainkotiin. Herkässä tuntuu olevan puhe siitä, että vanhat on eletty liian vanhoiksi, kun itse tehtyä mökkiä en anna myydä. Miten ne jutut saataisiin uudestaan. JeR

Vierailija

Nuoretkin vanhenee. Mielensäpahoittaja on niille mainiota moraalista valmennusta, erityisesti Antti Litjan luentana.

Vierailija

Mielensäpahoittajaa olin katsomassa Oulussa .Kovin oli tutun tuntuista tekstiä ja realistinen kuvaus siitä miten vanhus kohtaa tämän nykyisen elämän "koukerot"

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat