Erotako kirkosta?

Vierailija

Maksatko kirkollisveroa vaikka et käytä seurakunnan palveluita? Kirkosta eroaminen onnistuu nykyään myös verkossa osoitteessa http://eroakirkosta.fi/ . Veroja maksetaan vain koko jäsenvuodesta, eli vuoden alussa voi liittyä ja lopussa erota, jolloin veroja ei tarvitse maksaa.

Mitä etuja kirkkoon kuulumisesta on, vai onko enää mitään? Kirkossa käyminen on sallittua ilman rahan kantamista tähän pohjattomaan kaivoon. Samoin rukoileminen tai uskominen. Se on täysin ilmaista kaikille.

Sivut

Kommentit (79)

Vierailija

Varmasti kannattaa erota, jos raha on se ainoa asia, mikä kiinnostaa. Verorahoilla pidetään yllä monia tärkeitä palveluja, joita vähävaraiset eivät muuten saisi. Erilaisia kerhoja järjestetään. Diakonia auttaa vähävaraisia. Päihdetyötä tehdään verorahoilla ja monia muita tärkeitä asioita.
Voi olla että kirkko on pohjaton kaivo, mutta niin on ihmisten hätäkin ja siihen kirkko vastaa, toisin kuin kunnat ja valtio.
Mutta olet oikeassa, kannattaa miettiä, mihin rahansa laittaa. Kirkkoon sijoitettu raha auttaa kanssakulkijoita, jolloin minun mielestäni saa kunnon vastineen rahoilleen :) t. kirsikankukka55

Vierailija

Miten näitä vähävaraisia autetaan käytännössä? Paljonko verorahoista menee virkamiesten omiin huveihin?

Vierailija

Todellakin kannattaa erota. Itse lopetin seurakunnan jäsenmaksun maksamisen jo vuosia sitten, koska en saanut rahoilleni mitään vastinetta, vain seurakunnan työntekijöiden ylimielistä kohtelua yms. Uskoni ei ole mihinkään loppunut tai huonontunut, mutta katson, että voin harjoittaa uskoani ja uskontoani ilman rahallisia anemaksujakin.

Vierailija

Lainaus:

Varmasti kannattaa erota, jos raha on se ainoa asia, mikä kiinnostaa. Verorahoilla pidetään yllä monia tärkeitä palveluja, joita vähävaraiset eivät muuten saisi. Erilaisia kerhoja järjestetään. Diakonia auttaa vähävaraisia. Päihdetyötä tehdään verorahoilla ja monia muita tärkeitä asioita.
Voi olla että kirkko on pohjaton kaivo, mutta niin on ihmisten hätäkin ja siihen kirkko vastaa, toisin kuin kunnat ja valtio.
Mutta olet oikeassa, kannattaa miettiä, mihin rahansa laittaa. Kirkkoon sijoitettu raha auttaa kanssakulkijoita, jolloin minun mielestäni saa kunnon vastineen rahoilleen :) t. kirsikankukka55

Kannattaa erota, mutta kannattaa myös harkiten tarkastella eroamiseen johtavia syitä, eli ottaa selvää mitä kirkko tarjoaa verolle vastikkeeksi ja mitä kaikkea kirkko pitää yllä jonka koet turhanpäiväiseksi menoiksi.
Kirkon tarjoamat hautaan siunaamiset, vihkimiset, kastetilaisuudet, Jumalanpalvelukset, muutamat muut tapahtumat ovat maksuttomia ja mielestäni lapsi-, nuoriso-, ja vanhustyö ovat parasta antia mitä kirkko voi tarjota. Diaconiatyö on menettänyt merkitystään, sillä ainakin pääkaupunkiseudulla ei enää ole tarvetta tai halua auttaa perheitä, eikä vanhuksia. On mukavampi pysytellä kirkon seinien sisäpuolella ja kutsua lehti-ilmoituksilla väkeä paikalle. Onhan se paljon vaivattomampaa.
Muuten hengellinen työ, jota papit tekevät on minun mielestäni karannut kauaksi aidosta välittämisestä. Tehdään niukin-naukin se mitä työehtosopimuksessa määrätään tehtäväksi. En tarkoita, että pitäisi olla 24-tuntia käytettävissä, mutta jos ihmisellä on hätä, niin jouston varaa tulisi löytyä, sillä hädässään ihminen hakee apua eikä silloin ehdi odottamaan virka-aikaa.
Itse erosin kirkosta pitkän harkinnan jälkeen, koska tulin siihen tulokseen, että minun ja kirkon oppien väliin on revennyt liian syvä kuilu. Uskoni ei ole koskaan ollut kirkosta riippuvainen ja haluan vilpittömästi pitää kiinni niistä asioista joiden koen olevan Jumalan sanan mukaisia.
terveisin Uskovainen ajattelija

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Kannattaa erota, mutta kannattaa myös harkiten tarkastella eroamiseen johtavia syitä, eli ottaa selvää mitä kirkko tarjoaa verolle vastikkeeksi ja mitä kaikkea kirkko pitää yllä jonka koet turhanpäiväiseksi menoiksi.
Kirkon tarjoamat hautaan siunaamiset, vihkimiset, kastetilaisuudet, Jumalanpalvelukset, muutamat muut tapahtumat ovat maksuttomia ja mielestäni lapsi-, nuoriso-, ja vanhustyö ovat parasta antia mitä kirkko voi tarjota. Diaconiatyö on menettänyt merkitystään, sillä ainakin pääkaupunkiseudulla ei enää ole tarvetta tai halua auttaa perheitä, eikä vanhuksia. On mukavampi pysytellä kirkon seinien sisäpuolella ja kutsua lehti-ilmoituksilla väkeä paikalle. Onhan se paljon vaivattomampaa.
Muuten hengellinen työ, jota papit tekevät on minun mielestäni karannut kauaksi aidosta välittämisestä. Tehdään niukin-naukin se mitä työehtosopimuksessa määrätään tehtäväksi. En tarkoita, että pitäisi olla 24-tuntia käytettävissä, mutta jos ihmisellä on hätä, niin jouston varaa tulisi löytyä, sillä hädässään ihminen hakee apua eikä silloin ehdi odottamaan virka-aikaa.
Itse erosin kirkosta pitkän harkinnan jälkeen, koska tulin siihen tulokseen, että minun ja kirkon oppien väliin on revennyt liian syvä kuilu. Uskoni ei ole koskaan ollut kirkosta riippuvainen ja haluan vilpittömästi pitää kiinni niistä asioista joiden koen olevan Jumalan sanan mukaisia.
terveisin Uskovainen ajattelija

Kirkko on instituutio! Jumala ei asu kirkoissa, vaan uskovan ihmisen sydämessä! Uskontoa ei tarvitse harjoittaa. Ainoastaan uskoa! Että Jumala....

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

En itse kuulu ev.lut. seurakuntaan, mutta toimin siellä vapaaehtoisena. Laittelen voileipiä katulähetyksen tilaisuuteen. Siellä kahvittelemme ja laulamme ja sanaakin julistetaan.Täällä seurakunta järjestää myös lähimmäisiä yksinäisille ja se on mielestäni erittäin arvokasta työtä. Myös diakoniassa autetaan rahavaikeuksissa olevia ihmisiä ja annetaan myös keskusteluapua, mitä myöskään ei sovi aliarvioida. Ihmisillä on paljon ongelmia niin aineellisia kuin henkisiäkin ja niihin seurakunnat kyllä vastaavat.
Mutta kyllähän jokaisen tietysti pitää miettiä, miksi maksaa kirkollisveroa. Uskohan ei riipu siitä, onko seurakunnan jäsen vai ei.
Itse ainakin arvostan sitä työtä, mitä seurakunnissa tehdään. Siellä on paljon myös vapaaehtoisia, jotka toteuttavat uskoaan auttamalla muita

Vierailija

Hei kaikki asiaa miettivät - varsinkin te naiset ja muut valveutuneet.
On vaihtoehtoisiakin tapoja olla mukana hengellisessä työssä. Itse erosin kirkosta muutamaksi vuodeksi, kun rahatilanteeni oli tiukka ja nyt eläkeläisenä tein saman: erosin uudelleen pariksi kolmeksi vuodeksi. Vaihtoehtona krikollisveroille maksoin Naisten Pankille osakkeen, jonka hinta on kolmin- tai nelinkertainen yhden vuoden kirkollisveroihini verrattuna. En käy kirkossa, koska jumalanpalvelukset tuntuvat kalseilta ja kaukaisilta liturgioilta. En käytä muitakaan palveluita ja koin, että tosiuskovaiset ovat omaa sisäänpäinlämpiävää joukkoansa, johon ei ole helppo murtautua mukaan.
Tuntui, että Kirkon ulkomaanavun Naisten Pankin kautta voin auttaa toivottomissa oloissa eläviä, yritteliäitä naisia paremman elämän alkuun. Tämä tapa antaa tuntuman, että maksan "kymmenykseni" ja teen todellista auttamistyötä.

Vierailija

Oikein tosiuskovainen ei tuo esille mitenkään uskoaan, hän elää omaa elämäänsä ja hän on uskoonsa tyytyväinen. Ei se Jumala ole siellä kirkossa, hän on elämässä ja sydämessä mukana.

Vierailija

Lainaus:

Oikein tosiuskovainen ei tuo esille mitenkään uskoaan, hän elää omaa elämäänsä ja hän on uskoonsa tyytyväinen. Ei se Jumala ole siellä kirkossa, hän on elämässä ja sydämessä mukana.

Tämä on totta. Moralisoijat ja uskoaan julkisesti mantraavat ovat näitä wanne-be-uskovaisia. Heitä käy lähinnä sääliksi.

Vierailija

Erosin kirkosta kun täytin 18 vuotta lähaes 50 vuotta sitten. Siihen aikaan piti vielä perustella eroamisen syy. En enää muista mitä sanoin, mutta muistan kirkkoherranviraston henkilökunnan tyrmistyneet ilmeet. En kuitenkaan käyttäytynyt moukkamaisesti, vaan perustelin kantani nuoruuden innolla.

Vielä tänäänkin olen sitä mieltä että Jumalasuhde ei kaipaa organisoituja uskontoja ja palkkapappeja.

Vierailija

Lainaus:

Just joo.. miten tekopyhää ajattelua. Yäk, ei tommosta edes aikuinen ihminen voi kirjoittaa. Miten hyötytavoitteellista ja tosiuskovaisia solvaavaa.

Oma on häpeäs kun et päässyt piireihin sisään. Rukoile yksinäs! Missä sun sosiaaliset taitos ovat?

No mutta ei sitä ole sinunkaan sosiaalisilla taidoilla kehumista kirjoitelmastasi päätellen. Mielestäni teksti on kyllä hyvin nähtävissä nuoren, vielä kypsymättömän ihmisen tekemäksi. "Yäk" ???
Mielestäni jos ihmisellä on sosiaalisia taitoja ja osallistuu johonkin sosiaaliseen foorumiin, ei ole tapana "teilata" toisen mielipidettä. Voi olla aivan hyvin eri mieltä muutenkin.
Mitä kirkosta eroamiseen tulee olen sen toteuttanut kohdallani. Kirkossa on paljon sellaista pröystäilevää, eriarvoistavaa käyttäytymistä, jota en tue. Pistekohta oli Helsingissä, kun yhteinen kirkkovaltuusto kehtasi ostaa
kokoomuslaiselle, lauttasaarelaiselle kirkkoherralle liki miljoonan euron työsuhdeasunnon - kun on näköjään paljon ylimääräistä rahaa. Olisi sekin laitettu ennemmin vanhus- ja lapsityöhön. Kyseisellä nurkalla oli kyllä muutakin vaihtoehtoa asumiseen, mutta onhan se hyvä asua uudessa talossa tilavassa merinäköala-asunnossa. Mielestäni kirkon hierarkian yläpään tulisi pysyä kohtuullisuudessa vaatimuksissaan. Jos on kovasti hienon ja kalliin perään, ostaa omilla rahoillaan miljoona-asunnon (päälle 900 000 €). Niin me muutkin ostamme vähemmistä rahoista asuntomme.

Kirsikankukka55 kertoi miten toteuttaa omaa vakaumustaan. Samat täällä. Osallistun kirkon ja muihin hyväntekeväisyyskeräyksiin, jotka menee tarpeeseen (kuten Toisenlainen Lahja, YLEn hyvä keräys, Nenäpäiväkeräys) ja hyvät käyttötavarat olen lahjoittanut Fidalle. Oma uskoni näkyy tässä, ei kirkollisveronmaksussa. Käyn kirkossa kuten adventtina juuri. Olen uskossa.

Vierailija

Kertokaas nyt Herran tähden, mitä eroa on erota kirkosta, Martoista tai sosialidemokraattisesta puolueesta? Täällä on revitelty kirkon monilla toiminnoilla, jotka se on historiansa aikana ominut. Kirkon historia on vallankäytön verisintä historiaa maailmassa. Suomalaisten korkea kirkkoon kuulumisen prosentti on perua pakkojäsenyydestä. Siihen eivät Martat ole pystyneet, eivät edes demarit. Ne jotka turvaavat haudan rauhan itselleen kirkon kautta, ovat ratkaisunsa tehneet, ja sitä kunnioitan. Mutta kyllä ihminen saa rauhan helpommallakin. mitäs nimimerkistä

Vierailija

Ihan samaa mietin. Kun kuuntelee ihmisten voivottelua verojen kanssa, tulee usein miettineeksi, miksi ihmeessä maksavat vapaaehtoista tukea jonkun seurakunnan työntekijöiden palkkarahastoon. Moni ei tule edes ajatelleeksi, että tuo itsestäänselvyytenä pidetty menoerä on tosiaankin VAPAAEHTOINEN. Ja minusta termi "erota kirkosta" on jotenkin kummallinen. Minä aikoinaan erosin seurakunnan jäsenyydestä, sen jäsen olin en tietääkseni "kirkon"!

Vierailija

Kosken seurakunnan kirkkoherra Terhi Latvala ja nuorisodiakoni Katri Tuori rekisteröivät parisuhteensa marraskuun alkupuolella. Salon Seudun Sanomien mukaan suhteen virallistaminen sai seurakunnan kuohuksiin.

Iltalehdessä 30.11.2011

Tässä yksi syy miksi erosin kirkosta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat