Mitä mieltä olet satanismista?

Vierailija

Miten suhtaudut satanismiin yleisesti? Tässä satanismilla tarkoitan LaVeyn oppien mukaista versiota. Tämä ateistinen suuntaus painottaa sitä että ei ole olemassa jumalia, vaan ihminen itse on oma jumalansa, joka määrää oman kohtalonsa. Tähän toimintaan liittyy erilaisia rituaaleja, mutta niissä ei tavoitella yhteyttä henkiolehtoihin tai mihinkään muuhunkaan. Ne ovat vain tapa virkistäytyä ja osoittaa uskoaan siinä missä kristityille rukoileminen. Niissä ei myöskään koskaan vahingoiteta ihmisiä tai eläimiä.

Sivut

Kommentit (217)

Vierailija

On vain hyvä että piintyneitä ajatusmalleja koetellaan. Itse vieroksun kaikenlaisia rituaaleja ehtoolisesta monimutkisempiin rituaaleihin.

Vierailija

Kristityille rukoilemin on yhteyttä Jumalaan. Ei mikä tahansa rituaali. Ainoa Jumala on kolmiyhteinen! Isä, Poika, Pyhä Henki, siis kolmiyhteinen on yksi Jumala!
Ihminen ei voi korottaa itseänsä Jumalan asemaan. Se on yksin Hänen.

Vierailija

Lainaus:

Miten suhtaudut satanismiin yleisesti? Tässä satanismilla tarkoitan LaVeyn oppien mukaista versiota. Tämä ateistinen suuntaus painottaa sitä että ei ole olemassa jumalia, vaan ihminen itse on oma jumalansa, joka määrää oman kohtalonsa. Tähän toimintaan liittyy erilaisia rituaaleja, mutta niissä ei tavoitella yhteyttä henkiolehtoihin tai mihinkään muuhunkaan. Ne ovat vain tapa virkistäytyä ja osoittaa uskoaan siinä missä kristityille rukoileminen. Niissä ei myöskään koskaan vahingoiteta ihmisiä tai eläimiä.

Lihavoin sanaparin tekstistäsi, sillä en ymmärrä kuinka ateisti harrastaisi rituaaleja. En tosin tunne LaVeyn oppeja, mutta ateisteja kyllä. Ateisti on siis a-teisti, jumaluskoinen on teisti. Ateisti ei tunnusta jumalien olemassaoloa, mutta ei myöskään kiellä niitä, sillä ei voi kieltää sellaista jota ei ole. Ateistilla ei ole omaa uskoa, jota harjoittaa menoin. Ateisti ei myöskään voi olla satanisti, sillä hän ei usko saatanaankaan. Loogista, eikö totta?

Uskomuksia on joka lähtöön, miksipä ei sitten laveyläisiäkin, kenties.

Vierailija

Lainaus:

Kristityille rukoilemin on yhteyttä Jumalaan. Ei mikä tahansa rituaali. Ainoa Jumala on kolmiyhteinen! Isä, Poika, Pyhä Henki, siis kolmiyhteinen on yksi Jumala!
Ihminen ei voi korottaa itseänsä Jumalan asemaan. Se on yksin Hänen.

No satanismissa kuitenkaan ei ole olemassa jumalaa (ei pienellä eikä isolla J:llä). Mitä mieltä olet asiasta?

Vierailija

Jos uskonnot ovat kuolemanpelon historiaa eri kulttuureissa, niin eipä niisstä tarvitse olla mitään mieltä. Ei siis satanimistakaan. Jos rituaalit ovat välttämättömiä, niin kuin ilmeisesti ovat, satanismi on yhtä hyväksyttävää ja hauskaa kuin Linnanmäellä käynti.

Siis jos ketään ei vahingoiteta. Mutta Suomessakin matkalaukkumurhia on liitetty satanismiin. Korviin on kuulunut muitakin juttuja. Saattavat tietysti olla urbaania legendaa, saatana. Ukkeli

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Miten suhtaudut satanismiin yleisesti? Tässä satanismilla tarkoitan LaVeyn oppien mukaista versiota. Tämä ateistinen suuntaus painottaa sitä että ei ole olemassa jumalia, vaan ihminen itse on oma jumalansa, joka määrää oman kohtalonsa. Tähän toimintaan liittyy erilaisia rituaaleja, mutta niissä ei tavoitella yhteyttä henkiolehtoihin tai mihinkään muuhunkaan. Ne ovat vain tapa virkistäytyä ja osoittaa uskoaan siinä missä kristityille rukoileminen. Niissä ei myöskään koskaan vahingoiteta ihmisiä tai eläimiä.

Lihavoin sanaparin tekstistäsi, sillä en ymmärrä kuinka ateisti harrastaisi rituaaleja. En tosin tunne LaVeyn oppeja, mutta ateisteja kyllä. Ateisti on siis a-teisti, jumaluskoinen on teisti. Ateisti ei tunnusta jumalien olemassaoloa, mutta ei myöskään kiellä niitä, sillä ei voi kieltää sellaista jota ei ole. Ateistilla ei ole omaa uskoa, jota harjoittaa menoin. Ateisti ei myöskään voi olla satanisti, sillä hän ei usko saatanaankaan. Loogista, eikö totta?

Uskomuksia on joka lähtöön, miksipä ei sitten laveyläisiäkin, kenties.

Ei saatanaa olekaan näiden oppien mukaan olemassa minään henkiolentona. Eikä tämän koulukunnan satanisti palvo saatanaa. Tosiaan rituaalit ovat omaan puhdistautumiseen ei rituaalin tarvitse kohdistua mihinkään. Sitä voi harrastaa muutenkin.

Vierailija

Lainaus:

Jos uskonnot ovat kuolemanpelon historiaa eri kulttuureissa, niin eipä niisstä tarvitse olla mitään mieltä. Ei siis satanimistakaan. Jos rituaalit ovat välttämättömiä, niin kuin ilmeisesti ovat, satanismi on yhtä hyväksyttävää ja hauskaa kuin Linnanmäellä käynti.

Siis jos ketään ei vahingoiteta. Mutta Suomessakin matkalaukkumurhia on liitetty satanismiin. Korviin on kuulunut muitakin juttuja. Saattavat tietysti olla urbaania legendaa, saatana. Ukkeli

On olemassa hengellinen satanismikulttuuri jossa palvotaan henkiolentoja ja uhrataan heille. Se on kuitenkin ihan eri asia.

Vierailija

Lainaus:

Ei saatanaa olekaan näiden oppien mukaan olemassa minään henkiolentona. Eikä tämän koulukunnan satanisti palvo saatanaa. Tosiaan rituaalit ovat omaan puhdistautumiseen ei rituaalin tarvitse kohdistua mihinkään. Sitä voi harrastaa muutenkin.

No en todellakaan tunne tätä suuntausta. Läheisesti tuntemiani ateisteja en voi kuvitella rituaaleihin osallistumassa tai puhdistautumassa rituaalinomaisesti. Pelkkä ajatuskin naurattaisi heidät lähes kuoliaiksi, ovat nimittäin järki-ihmisiä. --- Saunovat kyllä kansalliseen tapaan ja liikkuvat paljon luonnossa. Näissä kahdessa paikassa suomalaisen mieli puhdistuu kaikesta kuonasta. ;)

Vierailija

Mielestäni nykyään suurin osa ihmisistä on nimenomaan satanisteja. Nykyaikaiselta nimitykseltä tämä menee eettisenä egoismina. Siis uskotaan puhtaasti siihen että hyvät teot ovat nimenomaan omaksi parhaaksi tehdyt teot.

Vierailija

Lainaus:

No en todellakaan tunne tätä suuntausta. Läheisesti tuntemiani ateisteja en voi kuvitella rituaaleihin osallistumassa tai puhdistautumassa rituaalinomaisesti. Pelkkä ajatuskin naurattaisi heidät lähes kuoliaiksi, ovat nimittäin järki-ihmisiä. --- Saunovat kyllä kansalliseen tapaan ja liikkuvat paljon luonnossa. Näissä kahdessa paikassa suomalaisen mieli puhdistuu kaikesta kuonasta. ;)

Niin tuo saunominen nyt voisi olla vaikka semmoinen rituaali satanistille.

Vierailija

Pakanaverkossa käsitellään LaVeyn teoriaa. Pieni näyte:

Lause "Satanisti on oma jumalansa" jättää mahdollisuuden endoteismille. Tällöin jumaluus koettaisiin oman olemuksen rajojen sisäpuolella. Riippuu kuitenkin täysin kustakin satanistista, käsittääkö hän oikeasti olevansa/sisältävänsä jumaluuden. Ehkä lähtökohta on sama kuin panteisminkin kohdalla: kenttä pyyhkäistään tyystin puhtaaksi jumalista, ja katsotaan mitä jää jäljelle. Jos kaikkeus sinänsä koetaan jumaluutena/jumalallisena, kyseessä on panteismi, ja jos taas oma olemus kohoaa oman maailmankaikkeuden ainoaksi omaksi jumaluudeksi, kyseessä on endoteismi.

Menee filosofiseksi. Taidan pyyhkiä pöydältä kaikki palvontaa vaativat jumaluudet ja suostua panteistiseen ajatteluun.

Vierailija

Onko elämässäni jotain pielesä, kun kaihdan kaikkia jumalallisia entiteettejä. Koen itseni biologiseksi prosessiksi, jota evoluution muovaama geeniperimä on pyöritellyt ja rakentanut. Filosofisessa keskustelussa minua viehättää terävä argumentointi sellaisenaan . Sisällön ymmärtämisessä kohtaan hankaluuksia, viimeksi Sein und Zeitin kanssa. Teen vielä yhden tyhmän kysymyksen: Onko saatanalla ja satanismilla mitään yhteyttä? - Ukkeli

Vierailija

Lainaus:

Onko elämässäni jotain pielesä, kun kaihdan kaikkia jumalallisia entiteettejä. Koen itseni biologiseksi prosessiksi, jota evoluution muovaama geeniperimä on pyöritellyt ja rakentanut. Filosofisessa keskustelussa minua viehättää terävä argumentointi sellaisenaan . Sisällön ymmärtämisessä kohtaan hankaluuksia, viimeksi Sein und Zeitin kanssa. Teen vielä yhden tyhmän kysymyksen: Onko saatanalla ja satanismilla mitään yhteyttä? - Ukkeli

Ei ollenkaan. Tuo on varmasti se tervein lähestymistapa elämään.

Vierailija

Onko tämä yhden ja saman ihmisen vyoropuhelua itsensä kanssa?

Hyvin harvalla eeteeläisellä on minkäänlaista käsitystä satanismin sisällöstä. Voisiko toimitus tsekata kirjoittajien IP:n?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat