Joulun odotusta

Vierailija

Joulun odotusta teille jokaiselle ja lämpimiä ajatuksia! Työpaikallani pienkodissa olemme yrittäneet saada Joulumieltä aikaan, panostamalla viriketoimintaan. Tämä viikkon ohjelmassa on ollut ja on laulutuokiota, askartelua , bingoa ja leipomista. Ei keksimällä tehtyä, vaan piristystä arkeen. Eilen leivoin muutamien asukkaiden kanssa pikkupullia, ja samalla muistelimme minkä näköisiä kunkin joulun pikkupullat ovat olleet. Paistoin pullat ja levitin tuoksua.Pukeuduin tontuksi ja sai nähdä hymyileviä kasvoja. Minun Joulun odotukseni taisi alkaa.
Työpaikkani on koristettu joulutavaroin. Joulun seudun olen töissä ja saa ehkä olla yhtenä joulutonttuna luomassa sitä oikeaa henkeä, kiirettömyyttä. Olemassa oikeasti heitä varten.
janttukatriina

Sivut

Kommentit (121)

Vierailija

Joulussa ei enää ole mitään odottamista. Se on pelkkää stressiä kun ihmiset ryysäävät kaupoilla päättömästi ja ylensyövät epäterveellisiä ruokia joista osa vieläpä maistuu aika surkealta. Nuorena sentään lahjoja oli kiva saada, mutta nyt ei tarvitse mitään ja ne ovat turhaa kaappien täytettä. Mitä juhlaa siis joulussa enää on? En minä ainakaan keksi.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Joulussa ei enää ole mitään odottamista. Se on pelkkää stressiä kun ihmiset ryysäävät kaupoilla päättömästi ja ylensyövät epäterveellisiä ruokia joista osa vieläpä maistuu aika surkealta. Nuorena sentään lahjoja oli kiva saada, mutta nyt ei tarvitse mitään ja ne ovat turhaa kaappien täytettä. Mitä juhlaa siis joulussa enää on? En minä ainakaan keksi.

Stressi on ihmisten oma ja erittäin huono olotila joka ei ole missään mielessä tarpeen ennen eikä jälkeen joulun.
Minun jouluni ei mene pilalle jos ympäristössäni liikkuu sterassaantuneita ihmisiä, sillä en provosoidu toisten ryysimisestä ja lienee jokaisen oma valinta mitä ruokaa syö jouluna, hyvää tai huonoa.
Minulle joulu on miellyttävä juhla talven keskellä ja jos joku tuo lahjan, niin en siitäkään pahastu, sillä uskon että antaja tuo sen osoittaakseen ettei ole unohtanut ystävyyttämme.
Toki olisi parempi jos tulisivat ilman lahjoja, sillä ihminen, ystävä, tuttava on jo itsessään lahja.
Minulle Jeesuslapsen syntymäpäivä on aina hieno juhlan aihe.

T.Hm

Vierailija

Lainaus:

T.Hm

Niin varmasti on, mutta satanistille joulussa on hyvin vähän mitään sanomaa.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

T.Hm

Tuskinpa sitä satanismia kannattaa täällä(kään) erikseen mainostaa. Parempi kuin ei enää yksikään
vaikutuksille herkkä nuori moisesta innostuisi.
- Minulle joulu tuottaa iloa, kun silloin on perhe taas kerran koolla, niin kuin ennen vanhaan. Koetan
parhaani mukaan vajavaisilla kyvyilläni valmistella kotiani tätä sukutapaamista varten. Adventin aikana
olen osallistunut joulujuhliin ja kirkkokonsertteihin (saavana osapuolena). Enemmänkin kävisin, mutta
vain Lucia-hartauteen ja yhteen johlaan enää ennätän. Huusholli on sen näköinen, ettei tänne kehtaa
Pukkia kutsua ennen valtavaa suursiivousta.

Vierailija

Ompahan joulu kiireistä aikaa, hiki oikeen tulee,Joulu siivon tein viikko ennen juhannusta ettei jää viimiselle viikolle,sillon on muita joulukiireitä.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Joulun odotuksessa on hienoa juuri tuoksut, kuten aloittaja sanoi. Jos asuu kerrostalossa, voi nauttia hyvistä tuoksuista, vaikkei itse laittaisi joulua sen kummemmin. Jokainen tekee itse oman joulunsa. Joku stressaa viikkokausia, joku ei. Itsestähän se tunnelma ja juhla on kiinni. Omasta mielentilasta, ei siitä kaikesta ympärillä olevasta.Luo omannäköisesi joulu :). Älä ärsyynny toisten tekemisistä tai tekemättä jättämisistä.

Vierailija

"”Voi tikkerperi!”

Enää en jouluja vietä , mutta muistan sen jännityksen mikä vallitsi lapsena ollessa ennen joulua...
Yksinhuoltajaäiti sai työpaikaltaan pienen kuusen, joka koristeltiin vähäisillä koristeilla..

Ei ollut varaa kinkkuun, mutta kammarin uunin jälkilämmöissä muhi Karjalanpaisti, jonka tuoksu täytti kaksion....
Olin usein yksin joulun aikoina koska äidin piti olla vuorotöissä, mutta radiosta tuli tosi mukavaa ohjelmaa.
Noita Nokinenän seikkailut jäi muistoihin mukavina , Marja korhosen esittämänä :)

"Marja Korhonen muistaa vieläkin Nokinenän naurun, taikalorun ja voimasanan ”Voi tikkerperi!” Heidi Herala ja Marja Korhonen pitävät Noita Nokinenää särmikkäänä hahmona, joka ei mielistellyt ketään. - Sen takia lapset hänestä pitivätkin niin paljon, he arvelevat. - Noita ei ollut kuitenkaan tippakaan kyyninen, ja kun ongelmat oli ratkaistu, sitten kuunnelmissa juotiin yhdessä pannukahvit, Heidi muistelee."
http://yle.fi/vintti/yle.fi/priima/node/308.html

Vierailija

Lainaus:

Tuskinpa sitä satanismia kannattaa täällä(kään) erikseen mainostaa. Parempi kuin ei enää yksikään
vaikutuksille herkkä nuori moisesta innostuisi[/quote]

Ihan omasta tahdosta ihminen uskonsa valitsee. Ei siihen tarvitse kenenkään vaikuttaa mitenkään. Täällä kuitenkin pakkokastetaan ja pakotetaan kuulumaan tiettyyn uskoon kunnes on riittävän aikuinen valitsemaan itse. Kummallista. Niille joille Jeesus ei merkitse mitään on joulussa hyvin vähän mitään annettavaa. Kaikki paikat ovat kiinni ja ihmisillä on tylsää. Sitäkö sitten kannattaa oikein juhlia?

Vierailija

Totta, että Joulu niinkuin muutkin juhlat on "valjastettu kauppiaiden käyttöön, " kun ostat tätä tulet onnelliseksi"-tyyliin. Totta , että Joulu on yksineläjille toisaalta surullinen juhla, kun ei ole ketään. Luin joskus vuosia taaksepäin, että on ruvettu järjästämään yksineläjille yhteistä juhlaa , ehkä isommilla paikkakunnilla onnistuu muttei täällä maalla niinkään. Totta sekin etteivät kaikki vietä Joulua, vakaamusta pitäisi kunnioittaa ja olla mahdollisuus viettää ylimääräisiä vapaita muutenkin.Nostan hattua vapaaehtoisille, jotka järjästävät kodittomille joulujuhlan.
Suvaitsemuutta tarvitaan ja sydämen ääntä.
janttukatriina

Vierailija

Jatkan vielä tuosta Noita Nokinenä -muistelmista. Ne kuuluivat myöskin ehdottomasta minun lapsuuteni Jouluihin.
Olisi mukava tietää saakohan jostain ostaa äänitteinä noita kuunnelmia?
janttukatriina

Vierailija

Minkä ihmeen takia stressaatte siivouksesta. Valot pois ja kynttilöitä palamaan, se on siinä. Parempihan se on siivota sitten joulun jälkeen kun vieraat ovat häipyneet ja saa kodin oikeasti kuntoon.

Vierailija

Lainaus:

Älähän nyt, joulussa on monta kerrosta ja kristittyjen joulu on kaikkein nuorin. Joulu on vanha pakanallinen juhla.

Jarkko Tontti kirjoittaa Vihreässä langassa Pakanan joulusta mm. näin:

Pakana kun olen, joulu on minulle mitä tärkein juhla. Joulun oikea nimi on tunnetusti Yule, germaanien talvipäivänseisauksen juhla.

Tai sitten se on Saturnalia, roomalaisten keskitalven juhla, jota vietettiin Saturnus-jumalan kunniaksi. Sekin tosin oli kopioitu kreikkalaisten Kronos-jumalan juhlinnasta, mutta ei mennä nyt niin kauas.

Kuten roomalaiset, minäkin juhlin syömällä, vierailemalla ystävien luona, lahjoja antamalla ja muuten vain hauskuttelemalla.

On vuoden pimein hetki. Mutta kas, Sol Invictus, roomalaisten voittamaton aurinko, vie pimeydestä voiton ja päivät alkavat pidetä.

Otetaan sille.

Suvaitsevainen kun olen, minua ei haittaa, vaikka eräs juutalaisten lahko, kristityt, siirsi oman juhlansa valtapoliittisista syistä 300-luvun lopulla Saturnalian kanssa

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat