Vanhan kertausta

Vierailija

Olen pari päivää epätoivon vimmalla yrittänyt päästä tälle palstalle. Pyysin jo uuden salasanakin palautteen kautta. En tiedä missä meni pieleen, mutta vasta nyt onnistuin. Opettelua alalla siis riittää- siis tietokoneen kanssa. Pääsi kuitenkin lukemaan aiempia tekstejä ja kiinnitin huomiota vispipuuron ohjeeseen. Olen sota ajan lapsia, enkä muista "puolukkapuurosta" ollenkaan mannaryyneillä keitettyä versiota. Maaseudulla mannaryynit ovat myöhemmän ajan tuotantoa. Muistan vispipuuron, jonka isoäiti keitti puolukoista. Niitä ei siivitty pois vaan syötiin puuron mukana. Jauhoina oli ruisjauho ja puuro porisi hellalla pitkään.Kun se alkoi olla valmista,isoäiti otti pari desiä kylmää vettä, sekoitti siihen perunajauhoja ja voimakaasti puuroa vispaten kaatoi perunajauhon kattilaan. Vispaamista jatkui jonkun aikaa ja joskus aika ei riittänyt vispaamiseen, annetiin puuron hieman jäähtyä ja sitten vispaus tuotti toivotun tuloksen, eli puuro vaahtoutui.Minulle jäi mielikuva, että puuro oli makeaa ilman makeutusta, mutta niinhän ei tietysti ollut. Mummon keittämänä vispipuuro oli parasta. En ole itse onnistunut keittämään yhtä hyvää ja olen sitä mieltä, että vain ruisjauhoihin keitetty puolukka puuro on oikeata vispipuuroa ! Näin muistoissa nimim. tuulastaja

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat