Lomalle Floridaan

Vierailija

Luin kaksi viimeisntä ET-lehteä, ja mielenkiinnolla jutut Floridasta. Hämmästyin, että Florida kuitataan yhdellä rantakaistaleella Altalntin rannikkoa, missä parveilee juttujen perusteella paljon suomalaisia.

Minun Floridani on toisella puolen, Meksikonlahden rannallla, Pensacolasta Evergladesiin. Olen yli 60-kymppinen, ja käynyt Floridassa noin 16-17 kertaa, ja asunut siellä myöspitkään, enkä ole 3 yötä enempää ollut Floridan Itärannikolla.  Olisi kohtuutonta jos Suomestakin kirjoitettaisiin Turku-Porin linjan perusteella, niinkuin se olisi koko Suomi, samalta kuulostaa korvissani nuo Floridan artikelit. Tänä päivänä kielitaito ei ole monellekkaan ongelma, Suomitalot ja lihapullat ei kiinnosta, joten eikö olisi aika jo siirtyä nuorien eläkeläisten informoimiseen. Haluavatko kaikki sinne missä pääkieli kuuluu olevan Suomi.

Meksikonrannalla on 360 upeata auringonlaskua joka vuosi, vesi on lämmintä, hiekkarantoja on satoja kilometrejä, ja sitten taas satoja kilometrejä sekä viehättäviä ihmisen kokoisia kaupunkeja. Länsirannikolla asuu paljon eri ikäisiä amerikkalaisia, ei vaan varmaita panttereita, myös nuoria perheitä, ja sieltä puuttuu Miamin reunailmiöt ja luxuselämä. Suomea olen kuullut puhuttavan 20 vuoden aikana pari kertaa, ja hekin ovat olleet vain käymässä Itärannikolta. Joskus Tampan lentokentällä saattaa kuulla myös Suomen, onhan Tampasta lyhyempi matka Disney-Wordiin kuin Miamista.

Keskellä Floridaan on järviä, lunnonpuistoja ja pohjoisessa erämaata jossa voi retkeillä päiviä törmäämättä muihin.

Joten toivoisin, että lehdessä esiteltäsiin toisenlaistakin Floridaa, ei harmaahapsisten eläkeläisten lintukoloa, vaan aktiivinen, monipuolinen, upea osavaltio joka on lähes puolen Suomen kokoinen, ja jossa asuu 18 milj.  asukaista.  Se on totta, että Miamiin lentää helpommin kuin esim. Tampaan, mutta uskoisin että se ei ole suurin ongelma, vaan se ettei länsirannikkoa edes tunneta. Miamin-Tampan välinen lentoaika on noin 0,5 tuntia.

Uskaltakaa hypätä toisellekkin puolen, tulette hämmästymään!

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat