klo 9:47 | 19.5.2014
Hei, tunteeko teistä kukaan termiä ruokariippuvuus? Tai onko omia kokemuksia? Ja nyt en halua mitään asiattomuuksia tai vähättelyä tai muuta, mutta jos joku tietää/tunnistaa sen todellisen riippuvuussairauden, haluaisin mielelläni keskustella aiheesta.
En tiedä, mitä tarkoitat ruokariippuvuudella, mutta itselläni huomaan tarpeen syödä huonoja hiilareita( karkkia, pulla, roskaruokaa) jos olen pahoittanut mieleni tai olen kovasti väsynyt. Ehkä siinä on kyse tunteiden sietämisestä tai käsittelystä. On helpompi sietää huonojen hiilareiden aiheuttamaa kurjaa oloa kuin sitä mielen pahoitusta. Ihmisen mieli onkummallinen...
kirsikankukka55
Ihminen on ruuan orja. Syö tai tuhoudu. Jotkin puutostaudit, sairaudet voivat aiheuttaa pakonomaista jonkin ruokalajin syömistä. Toki lempiherkut on jokaisella mutta ne eivät ilmene niin voimakkaina.
Ihmisen elimistö ilmoittelee puutteista ravinnossa. Sen huomaaminen on nykypäivinä vaikeaa, mutta eläimet on lähenpämä luontoa ja etsivät oikean laatuista syötävää.
Ruokariippuvuudesta puhutaan, mutta yleensä se on kohdistettu johonkin erilliseen ruokaan eikä noin yleensä pelkkään ruokaa, jos ei puhuta näistä syömishäiriöistä.
En tunne ketään n.s. ruokariippuvaista, mutta monta tiettyihn nautintoaineisiin tai lääkkeisiin koukkuun jääneitä.
Ruokariippuvuudesta puhutaan, mutta yleensä se on kohdistettu johonkin erilliseen ruokaan eikä noin yleensä pelkkään ruokaa, jos ei puhuta näistä syömishäiriöistä.
En tunne ketään n.s. ruokariippuvaista, mutta monta tiettyihn nautintoaineisiin tai lääkkeisiin koukkuun jääneitä.
Olen kuullut parilta tuttavalta että heidän tuttavillaan on tuota.
Toinen on (siis ystävän tuttava) ollut jo vatsanpienennysleikkauksessa.
Apu oli vain hetkellistä koska pitäisi hillitä myös kokoaikainen ruoanhimo mutta se ei onnistu.
On kyse mitä ilmeisimmin heikosta luonteesta.
Riippuvuus on riippuvuus. Onko ihminen siis heikko luonne, jos hänellä on riippuvuus johonkin.....hmyyyy.....
Jos minulta sitä kysyttäisi, vastaisin, että riippuvuus palvelee ihmisellä jotain tarvetta. Ei ole kyse luonteen heikkoudesta. ( mitä ylipäätään on heikko luonne, heikko suhteessa mihin?? )
Ruokariippuvuudessa on kyse ihan samasta asiasta kuin muissakin riippuvuuksissa. Itse olen huomannut, että huonoja hiilareita haluan silloin, kun olen väsynyt, masentunut tai vihainen. Onko kyse jostain opitusta tavasta lohduttaa itseä vai kentien aivojen kemiasta, siinäpä hyvä kysymys pohdittavaksi. Miksi aika usea kertoo palkitsevansa tai lohduttavansa itseään esim. suklaalla? Tai ruualla yleensä? Tuleeko se jostain niinkin kaukaa kuin syntymästä? Vauvalle ruoka on selviämistä elämästä, koko elämä.....voisiko se olla niin.....
Mielestäni kyse on juurikin aivojen kemiasta. Luonteen heikkouden tai lujuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Kaikki riippuvuussairaudet ovat vakavaia häiriöitä, jtka vaativat pitkällistä terapiaa, mutta niistä voi toipua.
Tavallisimmin tunnetaan alkoholismi päihderiippuvuus ja peliriippuvuus. Yhtä lailla ruokaa voi tulla riippuvaiseksi. Kyse on siis aivojen kemiasta ja tunne-elämän häiriöistä - ei laiskuudesta, huonoudesta, tyhmyydestä jne.